- Lufta har gått ut av Studiebarometeret, konstaterer denne ukas gjesteskribent, som medgir at han ikke kommer til å gå i fakkeltog om noen bestemmer seg for å legge det ned.
Bare et mindretall av studentene bryr seg om å svare på Studiebarometeret: - Det en burde spurt om er selvsagt om Studiebarometeret har noe med utdanningskvalitet å gjøre i det hele tatt, kommenterer Jon Olaf Olaussen.Tore Oksholen
Gjestekommentaren blir kortere enn vanlig denne uka. Ikke
fordi jeg ikke har mye å si om dagens tema, studiebarometeret, men fordi
absolutt ingen bryr seg lenger. Så hva er da vitsen med å skrive en lang tekst som
leder fram til en knakende god slutt ingen kommer til?
Fakta
Jon Olaf Olaussen
Jon Olaf Olaussen er en av UAs seks gjesteskribenter.
Navn: Jon Olaf Olaussen .
Utdanning: Hovedfag og doktorgrad i Samfunnsøkonomi.
Nåværende jobb: Professor i Samfunnsøkonomi ved NTNU Handelshøyskolen, Prodekan forskning ved Fakultet for økonomi, NTNU.
Roller i UH-sektoren: Leder for Senter for Bolig- og Miljøøkonomi, NTNU Handelshøyskolen Medlem av NTNUs Æresdoktorkomite.
Faglige interesser: Miljø- og ressursøkonomi, Eiendomsøkonomi.
Opptatt av: Akademia, NTNU og universitetspolitikk, især viktigheten av fri forskning.
Da Nokut presenterte resultatene av det første
studiebarometeret i 2014, var det knyttet en viss interesse til resultatene.
Etter at de sedvanlige unnskyldningene og bortforklaringene var unnagjort, «lav
svarprosent», «det er kun de mest negative som svarer», «undersøkelsen kommer
på feil tid i studieløpet», «undersøkelsen ble gjort på feil tid av året», «undersøkelsen
ble preget av en uoverensstemmelse med linjeforeningen akkurat da den ble
gjennomført» osv. osv., var det spennende å sammenligne seg med lignende
studier andre steder i landet. Gjorde en det bedre var det klapp på skulderen
og frem med brystkassa, og gjorde en det dårligere var det å lute seg tilbake til
kontoret for å finpusse bortforklaringene nevnt ovenfor. «Undersøkelsen er for
dårlig», «undersøkelsen passer ikke for vår måte å undervise på», «undersøkelsen
er for lang», «undersøkelsen fanger ikke opp det viktigste» osv. osv.
Alt dette er vel og bra, undersøkelsen er ikke god. Den er vel
heller ikke elendig. På en skala fra 1 til 5 hvor 1 er svært dårlig og 5 er
svært god, hva gir vi studiebarometeret?
Jeg spurte noen programledere ved eget fakultet i en
uhøytidelig undersøkelse om a) hvor fornøyde de var med kvaliteten på studiebarometeret
og b) hvor nyttig de syntes studiebarometeret var. Her varierte svarene fra
1-3, og med et snitt rundt 2 minus ville det vært blodrøde varsellamper om en
skulle følge Nokuts egen fargepalett for resultatene i studiebarometret.
Det ble forøvrig lagt
fram en hakket mer seriøs evaluering av studiebarometeret i fjor. I
evalueringen skrives det om svakheter ved studiebarometeret: «Den mest påtakelige er at det overgripende
formålet og målet med undersøkelsen er vagt.» Videre skriver de at «Oppsummert kan vi konstatere at
spørreskjemaet har behov for en grundig gjennomgang. Spørsmål som ikke tilfører
lærestedenes kvalitetsarbeid noe bør tas bort. Spørsmål som skal beholdes må
konkretiseres».
For en spørreundersøkelse som har blitt «forbedret» hvert år
siden 2014 er dette rimelig drepende kritikk, men ifølge Nokuts nettsider har
de lest dette som et utmerket skussmål: «Studiebarometeret
gir utdanningsinstitusjonene og studieprogrammene et unikt innblikk i hvordan
studentene opplever kvaliteten på utdanningene sine.»
For en spørreundersøkelse som har blitt «forbedret» hvert år siden 2014 er dette rimelig drepende kritikk
Nokut har også selv gjennomført en del analyser av de
innsamlede dataene, men det må være lov å spørre seg om hvor godt kvalitetssikret
disse analysene er? For hvem kvalitetsikrer egentlig Nokut? Det er et alt for
billig poeng å påpeke at Nokut med sin ambisjon om å være «eit framtidsretta og internasjonalt leiende
kvalitetssikringsorgan for høgare utdanning» ikke virker nevneverdig
opptatt av å kvalitetssikre egne analyser, så det skal jeg la ligge. Jeg har
nemlig registrert at de ikke er så glade i den typen kritikk.
Det en burde spurt om er selvsagt om studiebarometeret har
noe med utdanningskvalitet å gjøre i det hele tatt. Nå som arbeidslivsrelevans
er det eneste myndighetene virker å være opptatt av, er det for eksempel slik
at studentenes selvrapporterte tilfredshet faktisk sier noe om hvor bra det går
med de der ute i arbeidslivet?
Vent … det er faktisk noen som har gjort akkurat det med
grundige og internasjonalt kvalitetssikrede analyser. I en studie publisert i
fjor av forskere ved NTNU (Institutt for Samfunnsøkonomi og NTNU
Samfunnsforskning) fant man nemlig at den eneste faktoren fra studiebarometeret
som korrelerte positivt med merverdi i arbeidslivet (målt for eksempel med
lønnsforskjeller) var tid brukt på studiet. Faktorene studiebarometeret ellers
måler av egenrapportert tilfredshet: total fornøydhet, fornøydhet med
undervisning, veiledning, arbeidslivsrelevans, læringsutbytte og studiemiljø
var om noe negativt korrelert med dette kvalitetsmålet. Hvis en tenker over det, er funnet ikke så veldig
overraskende.
Funnet er ifølge forskerne også i tråd
med nyere internasjonal forskningslitteratur. En plausibel tolkning er at
arbeidsgivere setter pris på arbeidstakere som har lært seg å jobbe hardt og
selvstendig og dermed tar ansvar for egen læring, snarere enn studenter som er
superfornøyde fordi de får alt lagt til rette for seg.
Svarprosenten på studiebarometeret er nå under 40 %. Studentene
bryr seg altså ikke. Vitenskapelige ansatte bryr seg meg bekjent heller ikke
(med mindre programmet deres har så gode resultater at det blir kakefeiring
selvsagt), og resultatene debatteres i liten grad. Det er ikke engang noen som
orker å dra debatten i Universitetsavisa, selv om det fortsatt er spede
forsøk på å holde liv i den i Khrono. Skal en dømme etter nedgangen i antall
medieoppslag i fjor og hittil i år er lufta i ferd med å gå ut av studiebarometeret.
Så hvorfor har det gått sånn? Ideen bak studiebarometeret er
jo ikke så dum. I stedet for at hver enkelt institusjon lager sin undersøkelse,
hvorfor ikke ha en alle kan bruke, og hvor en dermed lett kan sammenligne
mellom institusjoner og program?
Det er bare det at alle som har laget slike undersøkelser
vet at det krever ekstrem disiplin å holde undersøkelsen kort når mange behov
skal dekkes samtidig. En må klare å huske hva som er hovedmålet og hva en tenker
å bruke videre. Alle spørsmål av typen ‘kjekt å ha’ må bort. Spør du 10 institusjoner
om hva som bør være med får du minst 10 nye spørsmålsbatterier. Selv etter kutt
i siste utgave er det derfor fortsatt nesten 100 spørsmål som skal besvares. Hvem
gidder det i dag hvor en ikke kan få en pakke levert i postkassen en gang uten
å få to-tre spørsmål om hvor fornøyd en er med denne fantastiske opplevelsen?
Mindre enn 4 av 10 studenter tydeligvis.
Ok, men hvis ingen (mulig unntak for oppdragsgiver KD og Nokut
selv) bryr seg kan vi vel spare oss bryet? Nja, jeg ville vel først prøvd med å
kutte ned til et antall spørsmål som var overkommelig på 3-5 minutter. Det er
faktisk fullt mulig og helt nødvendig. For eksempel når det gjelder undervisningen:
De fleste studiesteder har vel både emne- og programevalueringer for slikt, ja
det har vel Nokut selv pålagt oss? Ergo burde et par overordnede spørsmål om
undervisning være nok.
Dette ble visst lengre enn planlagt, så det får holde for i
dag. Jeg kommer ikke til å starte noe fakkeltog for å få lagt ned
studiebarometeret, ei heller stille i noe fakkeltog for å protestere om det
blir lagt ned. Et barometer skal måle trykk. Her er det dessverre bare å varsle
L for lavtrykk og finne fram paraplyen. Gjesp – og god natt.
Referanse:
Falch, T. Iversen, J.M.V, Nyhus, O.H., Strøm, B. (2022). Quality measures in higher education:
Norwegian evidence. Economics of
education review 87.