Et demokrati er på sitt beste et uenighetsfellesskap bestående av «en gruppe mennesker med ulike meninger, i en felles prosess for å løse et problem eller en utfordring» (Iversen, 2014). Dette var tema for gjesteskribentkollega Cecilies kommentar sist uke.
- Alle indikatorer kommer før eller siden til kort, skriver Melum Eide, og støtter seg på Goodharts lov, som sier at når en indikator blir et styringsmål, slutter det å være en god indikator.Foto: Skjermdump fra Sketchplanations
I overskriften spinner gjesteskribent Cecilie Raustein på NTNUs slagord
«Kunnskap for ei betre verd», noe som minnet meg på at dette slagordet straks kan
feire sitt 10-årsjubileum. Men blir verden noe bedre? Sånn egentlig?
I likhet med mange av mine gode kolleger på
NTNU, holder jeg mange foredrag i inn- og utland. Gjerne ledsaget av en
Powerpoint, helst med fyndige kulepunkter og fancy illustrasjoner. NTNU har
egne maler for slike presentasjoner; de oppdateres med jevne mellomrom, og vi
ansatte er meget sterkt oppfordret til å bruke maler med NTNU-logo. Et sterkt
incitament til å bruke disse malene, er at de har NTNUs fantastiske slagord som
en integrert del. Det må være et av sektorens beste slagord, en genistrek
innført fra årsskiftet 2014 – slagordet vårt har altså straks tiårsjubileum [1].
Fakta
Kristin Melum Eide
Eide er en av UAs gjesteskribenter.
Utdanning: Hovedfag i nordisk. Doktorgrad i skandinavisk lingvistikk.
Nåværende jobb: Professor i nordisk språkvitenskap. Professor II ved UiB.
Roller i UH-sektoren: Tidligere medlem av NTNUs styre i åtte år. Tidligere professor II, Høgskolen i Østfold.
Faglige interesser: Menneskets språkevne. Den medfødte grammatikken. Komparativ lingvistikk. Elsker å formidle faget mitt. Aktuell med boka Språket som superkraft.
Opptatt av: At folk skal få realisere sitt potensial! Jeg føler meg superheldig som kan få jobbe med det, både i jobb og på fritida.
«Kunnskap for en bedre verden.»
Hvem skulle ikke kunne stille seg bak det?
I våre aller beste stunder tenker vi at det er akkurat det vi holder på med. Å
finne, forske fram, sette i system, undervise i og formidle denne kunnskapen.
Som skal føre til en bedre verden. Noe vi får betalt for å bidra til.
Men så er det jo ikke så enkelt, likevel.
«Bedre» innebærer for det første at en har gjort en sammenligning, en subjektiv
vurdering. «Bedre» er ikke en objektiv størrelse, og «en bedre verden» for meg
er ikke nødvendigvis «en bedre verden» for deg, eller alle andre.
Indikatorer er kjekke når en skal påvise at ting er blitt bedre. Hvis målet er
høyest mulig skår på en viss indikator, og tallene viser at et eller annet
aspekt ved verden har høyere skår i år enn i fjor, så har jo verden blitt
bedre. Statistikk lyver jo ikke, unntatt i vitser (Du vet: Det finnes tre typer
av usannheter: løgn, forbannet løgn, og statistikk).
Men som akademiker må en jo stille spørsmål
ved alt. Kikke på baksiden av ting. Finne «den første beveger». Viktige
spørsmål blir da hvordan indikatorene er fastsatt, hvem de er fastsatt av, og
hva de skal vise. Indikatorer er klart ment å gjøre vurderingsprosessen lettere
og mer gjennomsiktig for den som skal rapportere tall og trender for de som er
høyere oppe i systemet. Våre eiere. De som bevilger penger. For eksempel til
akademia.
Det kan virke selvfølgelig og enkelt nok
for den som står på utsiden og ser inn, at tall på opptak, studenter møtt,
gjennomstrømming, frafall, antall studiepoeng og ferdige grader produsert, samt
karaktergjennomsnitt, er gudegitte indikatorer; objektive størrelser som er
avgjørende for å måle ett lærested mot et annet, og et akademisk år mot et
annet.
Det er klart, disse tallene i seg selv
måler ikke kvalitet eller trivsel, men da har vi studentevalueringer,
helseundersøkelser (Shot), arbeidsmiljøundersøkelser, antallet langtidssykemeldinger,
varslingssaker etc. som indikatorer på dette. For å måle samfunnsrelevans kan
vi sjekke hvor mange av våre kandidater som er i fullt arbeid ett eller to år
etter avsluttet utdanning, og legge inn spørsmål som en avkryssingsboks i
studentevalueringen: Hvor nyttig oppfatter du dette emnet for din framtidige
karriere?
Fine, ryddige søylegrafer; klare, entydige
kakediagram, eller grafer med blomsterfasong, om du føler for å være litt mer
fancy.
Men hvordan måler man for eksempel
dannelse? Gode holdninger? Etisk ryggmargsrefleks? Akademisk modenhet, evne til
selvstendig og kritisk tenkning, kreativitet, ansvarsfølelse, omsorgsevne, driv
– for ikke å snakke om «personlig egnethet»? Joda, vi har noe som kalles en
«skikkethetsvurdering» for enkelte utdanninger. Og her foretas det løpende
vurderinger av studentene, etter beste skjønn.
Enhver som har vært i nærkontakt med
hodejegerbransjen, vet at «personlig egnethet» er et begrep som kan romme eller
skjule et nærmest ubegrenset antall vurderinger av hva som helst. I
ansettelsesprosesser kan dette overtrumfe de aller fleste formelle indikatorer
som ansiennitet, tittel, karakterer etc. Det er en svart boks som det egentlig
er umulig å protestere mot. Hvordan kan
en argumentere mot et utvalg som har konkludert med at du ikke skårer høyt nok
på indikatoren «personlig egnethet»? Egentlig
betyr dette bare: «Toneangivende stemmer i dette utvalget syns ikke at du skal
få jobben; de likte en annen søker bedre». Der er det igjen. Bedre. «Bedre» er
subjektivt.
Nærmest uansett hvor bra indikatorer en
har, uansett hvor enige vi er om relevansen til de indikatorene som er plukket
ut, vil indikatorer som oftest komme til
kort på en eller annen viktig måte. Desto verre er det da om en har som
holdning at indikatorer i seg sjøl ikke er noe bra, og i hvert fall ikke hvis
de blir brukt som styringsredskap. Og så kan en sitere Goodharts lov, som sier
at når en indikator blir et styringsmål, slutter det å være en god indikator: When a measure becomes a target, it
ceases to be a good measure.
Et mye brukt eksempel er spikerproduksjon. Hvis suksessindikatoren er
antall spiker produsert, så vil en smart bedriftsledelse sette alt inn på å snu
produksjonen over på så små spiker som mulig. Og dette vil alle ledere ved alle
spikerfabrikker gjøre. Dermed vil markedet oversvømmes av små spiker, mye mer
enn folk har bruk for. På samme måte om suksessindikatoren er antall kilo
spiker produsert. Nå vil ledelsen få produsert færre, men større spiker. Og
markedet vil oversvømmes av altfor mange store spiker.
Det er altså ikke uviktig om indikatoren etterspør antall studiepoeng
eller antall ferdige grader; årsstudier og etter- og videreutdanning, eller
mastergrad. Gæli blir det åkkesom!
I tillegg til dette er det av avgjørende betydning hvordan man regner
inn ulike kategorier under en viss indikator. For eksempel kan en tenke seg at
dersom høyest mulig gjennomstrømming er et mål i seg selv, kan man i et slikt
system bli tvunget til å heve listen for å stryke kandidater, å bli for «snill»
med karakterene, å lempe på kvalitetskravene. Eller innføre nye kategorier, som
«fast midlertidig ansatt». Der tallene, men ikke nødvendigvis realitetene, er
blitt endret.
Og da er vi jo ikke blitt bedre. Og verden
er ikke blitt det spor bedre, den heller!
Eller – forresten: Det kommer jo selvfølgelig
an på hvilken indikator man bruker.
[1] Nytt slagord: Tidligere rektor Gunnar Bovim oppgir tidligere
prorektor Kari Melby som opphavskvinne til slagordet, Kari Melby viser til sin
stab; hun og Morten Størseth navngir begge Thor Bjørn Arlov, som i sin tur oppgir
at han lot seg inspirere av Sintefs flotte slagord Teknologi for et bedre
samfunn. Dette slagordet ble til ved en dugnad mellom et 30-talls ledere på
en rekke av strategiseminar i 1991-1992, og opptrådte første gang i Sintefs strategidokument i 1995 (kilde: Gunnar Sand).