«Cyberdagene» er Logins (linjeforeningen for IT-studenter ved NTNU Gjøvik) versjon av karrieredagene. En stand her koster 25 000 kroner for bedriftene som vil være med én av de to dagene.
- Vi så at en dag ikke holdt. For å gi et bredt nok spekter av bedrifter så måtte vi ha det over to dager. Så hvis du helst vil jobbe som konsulent, så er det en del bedrifter her som driver med det. Vil du jobbe «in-house» så finner du bedrifter som driver med det også, sier Kristina Kataki som er nestleder i Login.
Bedriftene blir mindre skumle
Cyberdagene arrangeres én gang i semesteret og er en viktig arena for å rekruttere og promotere bedrifter mot studenter.
- Veldig mange bedrifter kommer og presenterer seg selv sånn at studentene blir litt kjent med næringslivet og får litt innblikk i hva bedriftene holder på med, sier Kataki.
Dagen startet med «speedpres» hvor en rekke bedrifter holder en tre minutters presentasjon hver. Etterpå er det mingling rundt forskjellige stands.
- Som student er det veldig gøy å gå rundt og teste hva bedriftene har å tilby på ulike stands, så kan vi skape oss en formening om hvor vi har lyst til å søke på sommerjobber eller jobb etter endt utdanning.
På denne måten blir ikke bedriftene så skumle, sier Kataki.
Equinor, PST, PWC, Forsvaret og Norges Bank er blant bedriftene som har betalt for en stand på arrangementet.
- Teknologien løper litt fra oss
Sindre Gjelsten fra Sykehuspartner har vært på UiO og UiA før han kom hit til stand på NTNU Gjøvik campus.
- Sykehuspartner har vært her i flere år og vi søker etter flere nyutdannede IT-folk nå. Vi ser at teknologien løper litt fra oss. All ære til Google og Meta og alle de der, men vi må ta dem igjen på det teknologiske og søker derfor mot IT-folk. Vi tror vi kan tilby en bedre arbeidsplass enn de fleste andre her. Det kan være en litt brutal bransje, sier Gjelsten.
Onsdag er det «Designdagen» ved Gjøvik campus. Den blir arrangert av Darling - Linjeforeningen for design.