I går ble Næringslivsdagen arrangert i Gjøvik. For tredje år på rad gikk karrieremessen for studenter ved NTNU i Gjøvik og Fagskolen Innlandet. Med 52 påmeldte bedrifter ble det i år en ny rekord.
Hanna og Synne studerer økonomi og administrasjon og logistikkledelse ved NTNU i Gjøvik og hadde tatt turen til
- Vi er her for å sjekke ut de ulike bedriftene og hva slags jobbtilbud som er aktuelle. Vi har vært innom veldig mange av bedriftene som står her på stand og stilt de spørsmål om ting vi lurer på, blant annet hva som skiller de fra andre bedrifter. Og vi opplever at bedriftene gjerne vil vise seg frem og at de er interessert hva vi kan, sier de til NTNU nyheter.
Lav arbeidsledighet og skrikende kompetansebehov
Oppland Arbeiderblad skriver at bakteppet for Næringslivsdagen er lav arbeidsledighet og skrikende kompetansebehov.
Silje Benionsen, partner i Mastil, som holder til i Mustad Næringspark jobber med rekruttering i Gjøvik. Hun sier til OA at hun opplever situasjonen nå som vanskelig.
- Ja, jeg må være ærlig og si det. Det er få søkere på de fleste stillinger. Stillinger der mange opplevde de kunne søke og som hadde 150 søkere for bare et år siden, der er det nå 30-40 søkere, sier hun til Oppland Arbeiderblad.
Avisa skriver det er lav ledighet i området. Ved utgangen av juli, var det 244 helt arbeidsledige i Gjøvik kommune, 102 færre enn i januar. I Vestre Toten er det kun 82 helt ledige, mens i Østre Toten er tallet 100.
- Mye god kompetanse ved NTNU i Gjøvik
Lotte Kildeborg, kommunikasjonsansvarlig i Gjøvikregionen Utvikling sier til NTNU nyheter at dagen var en suksess.
- Vi liker å kalle dette matchmaking mellom studentene og det lokale næringslivet. Studentene her har mye bra kompetanse og vi ønsker at denne kompetansen forblir i regionen, det er mye av hensikten med å arrangere en dag som dette, sier hun.
Oppmøtte bedrifter var der for å forsøke å sjarmere studentene. Blant annet Grieg Connect.
- Vi har allerede fått snakket med noen studenter her som har den kompetansen vi trenger, og gleder oss til å snakke med flere. Vi ser i hovedsak etter studenter med IT-kompetanse, og mange studenter her har den kompetansen. Og vi merker at det er konkurranse om å få studentene med på laget, sier Christian, Pernille og Ola Thomas fra bedriften.
Også Carly Grace som jobber i Norsk Tipping var til stede og forteller at arbeidsplassen på 400 er på utsikt etter mye av den kompetansen Gjøvikstudentene tilbyr.
- I UX-teamet er vi 14 ansatte og halvparten av disse har tatt utdanningen sin ved NTNU i Gjøvik, derfor vet vi at det er mye god kompetanse her, sier hun til NTNU nyheter.