Fotogjengens arkiv

Se bildene: 60 år med studenthistorie ser nå dagslys

Etter å ha stått bortgjemt i kjelleren på Gamle Elektro blir nå det historiske arkivet til Fotogjengen på Studentersamfundet digitalisert.

Ørneblikk for å sikre kvalitet i arbeidet: Overingeniør Fredrik Schille i gang med digitaliseringsarbeidet på Dora.
Publisert Sist oppdatert
Fakta

100 år med student-foto

  • Frederik Hilfling-Rasmussen var fast fotograf for studentene fra han kom til byen i 1910 og frem til sin død i 1941. Hans arkiv er allerede del av bibliotekets spesialsamlinger.
  • Fotografisk dokumentasjon av Studentersamfundets aktiviteter utført som frivillig innsats av studenter startet med lørdagsmøtet 16. mars 1946. 
  • Fotogjengen (FG) ble etablert som egen gjeng på Samfundet i 1958.
  • Når biblioteket nå overtar FGs arkiv betyr det at de har fotodokumentasjon av byens studieliv gjennom mer enn 100 år. 
  • Noen bilder kan ikke publiseres av hensyn til personvern. Ellers vil alle bilder være offentlig tilgjengelig via Gunnerus.no og på Fotogjengens nettside.

Kilde: Erlend Lund, NTNU Universitetsbiblioteket

 Se en serie bilder fra Fotogjengens arkiv nederst i saken!

- Dette er en fantastisk bildeskatt som dokumenterer studenthistorie i mange tiår. I tillegg dokumenterer det universitetshistorie, kulturhistorie, musikkhistorie og byhistorie. Det er et veldig kult arkiv, sier universitetsbibliotekar Erlend Lund ved NTNU Universitetsbiblioteket. 

Fotogjengens bildeskatt har stått bortgjemt i kjelleren på Gamle Elektro lenge, inntil de for rundt tre år siden ble nødt til å flytte bildene. Da havnet de i NTNUs arkiver på Dora. 

- Her har de stått i påvente av en beslutning om hva som skal gjøres med dem. Vi er glade for at Fotogjengen nå har bestemt å gi arkivet til NTNU og biblioteket, sier Lund. 

Utfordrer Trondheims næringsliv

De anslår at det dreier seg om rundt 300 000 bilder. Når bildene digitaliseres fotograferer de negativet, i tillegg til at de pakker dem inn i ny emballasje for å sikre at originalmaterialet holder seg. 

 - Fotogjengen har brukt analog film helt fram til de siste årene, og det er først nylig de har gått over til digitalkamera. Det betyr at vi har negativmateriale helt fram til 2010-tallet, forteller Lund. 

Til nå har de har digitalisert drøyt 10 000 av bildene. 

- Da startet vi med de eldste fra førti-tallet, men har også tatt noen nyere bilder. Dette er bare starten på prosjektet, og vi har i første omgang fått 400 000 kr fra rektor for formålet. 

Med midlene har de engasjert en ansatt som digitaliserer på fulltid ut året, men Lund anslår at digitaliseringsarbeidet vil kreve flere årsverk. De vil derfor søke offentlige støtteordninger og stiftelser om flere midler. 

- Men vi vil også utfordre byens næringsliv, og særlig de som har utspring fra og tilknytning til NTNU, til å bli med på spleiselaget, vi trenger nok inntil et par millioner for å komme i mål.

Et mer høytidelig Studentersamfund

Jan Thomas Kobberrød skrev i 2010 boka Engasjement og begerklang: Studentersamfundet i Trondhjem 1910-2010. Han forteller at bildene vi her får se fra 50-, 60- og 70-tallet viser et ganske annet Studentersamfund enn det vi er vant med i dag. 

- Fra oppstarten i 1910 var Studentersamfundet en forening som møttes lørdag kveld. Det kunne kanskje bli dans etter hvert, men møtet var høytidelig og akademisk, forteller han. 

Dette står i stor kontrast til dagens Studentersamfund, hvor møtet bare er en bitteliten del av det som skjer på huset. 

- Etter hvert fikk man dannet en egen ungdomskultur, og ikke bare ha den akademiske kulturen man etterapet i 1910. Da var Studentersamfundet en gutteklubb som ønsket å være herreklubb, sier Kobberrød.

Det var lenge en todeling mellom de som ønsket fest på huset, og de som ville beholde det høytidelige og akademiske. En klubbaften på onsdag, etter hvert flyttet til fredag, ble startet opp for litt fyll og fest. 

- Utviklingen til dagens Studenteramfund tok lang tid, og på 50-tallet var det fortsatt veldig høytidelig. Det var superseriøse møter, og alle skulle ha på seg det peneste de hadde på møtet hver lørdag, sier han. 

Står i kø for å jobbe gratis

I dag drives huset av frivillig arbeid av studenter på dugnad, men helt fram til 90-tallet ble serveringen drevet av profesjonelle. Fram til 60-tallet var også store deler av bygget leid ut til næringsliv, blant annet frisør, utsalg for Trøndermeieriet og flatbrødbakeriet Heras. 

- Nå er oppfatningen at Studentersamfundet er et hus som skal fylles med innhold, og at dette skal gjøres på dugnad. Men ikke snakk om at gutta boys på femtitallet skulle tappe øl. For dem var Studentersamfundet et forum for piker, vin og sang, sier Kobberrød. 

Finansstyret på Studentersamfundet hadde i sin tid ikke tro på at det ville gå ordentlig for seg å drive huset på dugnad. Det ble likevel nødvendig da det ble for dyrt å beholde de ansatte. 

- Men så viser det seg at det gjeveste i verden er å få jobbe gratis, det er jo en helt fantastisk forretningsidé. Dagens situasjon er at studenter står i kø for å få jobbe på huset. 

Tilleggs-kilder til bildetekstene er: Fotogjengens interne database, sit.samfundet.no, Jubileumsmagasinet fra UKA-17. 

NTHIs karneval 2. mars 1951. Var dette forløperen for Gudenes natteliv, NTNUIs årlige fest på Studentersamfundet
Avskjedsforelesning for NTH-professor Ralph Tambs Lyche 8. mai 1950, før han flyttet til et nyopprettet professorat ved UiO. Han var hele livet en radikaler, og ble under 2. verdenskrig fengslet av politiske grunner og plassert på Falstad. Familiens villa i Jonsvannsveien ble tatt i bruk av Rinnan-banden («Bandeklosteret»). Han var leder av Studentersamfundet i 1920, og restauranten Lyche er oppkalt etter ham.
Navnet på UKE-revyen i 1949 var «Domino». Her ser vi reklameplakater laget for denne anledningen, med bildeteksten «Vær norsk, drikk norsk!». 28. oktober 1949
Akefest på hytta den 24. januar 1954, etter kåring av Agedronning. Aktiviteten ser ut som rævkrok, en brytelek mellom to personer hvor målet er å bruke bena til å vippe motstanderen over i en baklengs kollbøtte. Denne leken er fortsatt populær på mange bygder i Norge.
NTHIs klubbmesterskap på skøyter, 22. februar 1951.
The Prodigy spilte på Idrettsbygget under UKA i 1993. Under Dusken meldte at «Torsdag er det duket for technoravehouse (eller noe i den duren) på Idrettsbygget, hvis NTHI-gutta klarer å gjøre seg ferdig med kroppsfetisjismen sin i tide. (...) Mye tyder på at dette er det største som noen gang har skjedd på houseparty-fronten i Trondheim».
Selveste Iggy Pop spilte i Storsalen 8. februar 1994. Han begeistret Adresseavisens anmelder som skrev at «Ølet må ha blitt for billig på Studentersamfundet. Både glass og innhold ble slengt i mengder opp til Iggy Pop som bedrev avanserte gymnasitske øvelser opp på scenen. »
NTH Flyklubb ble stiftet i 1932 og er i dag under navnet NTNU Flyklubb en av Norges mest aktive seilflyklubber med hovedbase i Trondheim. Bildet er fra 1. april 1950.
UKE-toget var en tradisjon fra den første studenter-UKA i 1917, og markerte starten på festivalen. Tradisjonen tok brått slutt i 2001, før UKA-19 med UKEsjef Julian Mæhlen blåste liv i den igjen. Bildet er fra UKE-toget i 1949, hvor UKE-navnet «Domino» kan sees over Studentersamfundets hovedinngang. Legg også merke til trikkeskinnene i Elgeseter gate.
Fotogjengen har ingen informasjon om dette bildet. Kanskje noen av UAs lesere vet hva vi ser her?
Bildet er fra Storsalen på Studentersamfundet, men verken årstall eller hendelse er kjent for Fotogjengen. Det var vanlig å kle seg formelt for lørdagsmøtene på Studentersamfundet, og alle byens akademikere - inkludert vitenskapelig ansatte, lektorer, jurister og leger - kunne delta på dette akademiske forumet ved NTH.
UKE-toget har som tradisjon å kulminere på Torget. Her den 9. september 1957, da UKE-revyen hett «Krussedull».
Uketoget 25. oktober 1951. Dette året hett UKE-revyen «Akk-a-mei», og de var veldig opptatt av tekniske finesser. Man tok blant annet i bruk flyveblad som ble kastet ut fra fly over Trondheim som en del av «blæstingen». Kanskje det var derfor de hadde en flyvende tallerken i UKE-toget?
Systuen 15. august 1951
Det var liv på huset under UKA-65. Bildet er fra 8. oktober.
Opprinnelig gikk scenekanten i Storsalen ved sceneteppet, og der det i dag er forscene var det den gang orkestergrav. Denne ble brukt fram til slutten av 60-tallet, her fotografert 25. september 1965 under UKA.
«Her kjæm (p)sykkelogan», UKE-toget 1973.
UKE-toget hadde som tradisjon å ende på Torget, hvor formannen i Studentersamfundet (som vi i dag kaller leder) klatret opp i et tårn bygd for anledningen og erklærte byen for beleiret og UKA for startet. Siden tradisjonen med UKE-tog gjenoppsto i 2019 har det vært UKE-sjefen selv som har klatret opp i tårnet. Bildet er tatt i anledning UKA 73.
Nybygget ved Gunnerusbiblioteket bygges, 1973.
En festkledd Storsal, UKA-73.
Scenesentralen fra UKA 57 «Krussedull».
UKA-57 med revyen «Krussedull». Asiasyken gjorde arbeidet med revyen vanskelig, og gjorde faktisk gjennomgangsprøver umulige å gjennomføre. Urpremieren ble likevel gjennomført, til til tross for at flere av skuespillerne måtte bæres inn og ut av scenen.
I 1931 ble det bestemt at UKA skulle på turné til Oslo, og i perioden 1931-1975 ble alle UKErevyene, med unntak av to, spilt på kjente scener i Oslo. Bildet er fra Oslo-turneen til UKE-revyen «Krussedull».
Forberedelser til UKA 57 «Krussedull», 1. oktober 1957.
Om noen valgte å benytte seg av tilbudet vites ikke. UKE-toget 1973, «Skubidi».
Fra UKA-73, Pirum og Snaustrinda har fest på Rotvoll. 13. oktober 1973.