Ytring
Det humanistiske fakultetet gambler med unikt fagmiljø
Det er med sjokk, sorg og sinne at «jubileumsgaven» vi har fått av vårt eget fakultet er et forslag om å dele instituttet i tre og fordele bitene rundt på fakultetets øvrige institutt.
- Dersom dekanatet ved fakultetet tvinger gjennom en omorganisering som er så svakt utredet som denne, frykter vi at man taper adskillig mer på lang sikt enn man vinner på kort, skriver en gruppe faglig ansatte ved Institutt for kunst- og medievitenskap.
Foto: Benedikt Erikstad Javorovic
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
I 2024 kan Institutt for kunst og medievitenskap (IKM) ved
NTNU markere 50 årsjubileum som en unik institusjon i det norske
universitetssystemet. I 1974 ble det praktisk-teoretiske studiet drama, film og
teater etablert, og i 1980 ble instituttet, som i dag heter Institutt for kunst
og medievitenskap, dannet.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Siden 1997 har IKM hatt studietilbud i kunsthistorie,
medievitenskap, filmvitenskap, film- og videoproduksjon og drama og teater under
samme tak. Denne samlingen av ulike kunstfaglige studieprogram er i seg selv uvanlig
i norsk høyere utdanning, men det som virkelig gjør dette fagmiljøet på
Dragvoll særegent, er kombinasjonen av praktiske og
teoretiske tilnærminger, særlig til filmmediet og drama og teater. Hos oss får
studenter som studerer filmproduksjon f. eks. innføring i å lage film av
faglærere som selv har høy praktisk kompetanse, og innføring å analysere film
av filmvitere. På drama og teater får studentene praktisk kompetanse i
teaterproduksjon, og lærer å reflektere over eget arbeid i lys av teori om
teaterets virkemidler og roller i samfunnet, av noen av Norges fremste innen
scenekunstproduksjon og kunstnerisk forskning. Den praktisk -teoretiske profilen er unik i norsk
sammenheng.
Som fagansatte ved IKM opplever vi at den
praktisk-teoretiske profilen synliggjør fagene våre nasjonalt og
internasjonalt, og den rekrutterer studenter til våre studieprogram og nye
ansatte til vårt fagmiljø. I flere tiår har denne profilen vært viktig for både
forskningen og undervisningen ved instituttet, og gitt samfunnet kandidater som
har krysskompetanse som er etterspurt både i forsking, skole og det lokale og
nasjonale kunst og kulturlivet.
Det er derfor med sjokk, sorg og sinne at «jubileumsgaven»
vi har fått av vårt eget fakultet – Det humanistiske fakultet (HF) – er et
forslag om å dele instituttet i tre og fordele bitene rundt på fakultetets
øvrige institutt. Bakgrunnen er et såkalt omorganiseringsprosjekt ved fakultetet
som har som mål å få færre institutt ved HF, og på den måten kanskje, muligens
spare en slump penger. Forslaget til «omorganisering» ble presentert i en
rapport sist uke. Rapporten tilrår en nedskalering av antall institutt hvor
vårt unike institutt altså foreslås oppstykket og utradert: Kunsthistorie slås
sammen med et av HFs to (!) historie-institutt; medievitenskap og filmvitenskap
gis til Institutt for tverrfaglige kulturstudier; mens drama og teater og film-
og videoproduksjon foreslås lagt til Institutt for musikk.
Arbeidsgruppen som står bak rapporten peker på det
uhensiktsmessige i å ha studieprogram fordelt på ulike institutt, men foreslår
likevel å fordele faggruppene som underviser det tett integrerte
studieprogrammet i film- og videoproduksjon på to uensartede institutt. Flere
andre studietilbud som tilbys på tvers av IKMs fag vil lide samme skjebne.
Som fagansatte ved IKM er vi ekstremt bekymret for
konsekvensene en slik oppdeling av et velfungerende institutt kan få for
studietilbudet, for studentene, for fagmiljøet og for framtidig rekruttering av
studenter og kolleger. Forslaget vi har blitt presentert for har meget kort
høringsfrist og er basert på det vi opplever som et svært sviktende grunnlag og
manglende innsikt i de berørte fagfeltene og studieprogrammene. Rasjonalet som
oppgis i rapporten er en høyst usikker og udokumentert økonomisk gevinst. Faglige
og arbeidsmiljømessige konsekvenser er ikke hensyntatt og risikovurderingene er
totalt fraværende.
Arbeidsgruppens rapport er kort, mangelfull, og uten faglig forankring i de
fagmiljøene som blir hardest rammet. Rapporten viser i stedet til noen få håndplukkede
sitater fra instituttenes såkalte egenevalueringer for å argumentere for faglig
synergi ved de foreslåtte «nye» instituttene, mens de totalt har sett bort fra
den faglige synergien som ligger i det felleskapet som finnes innenfor fagene
på det nåværende instituttet og som vi ikke ble bedt om å redegjøre for i
nevnte egenevalueringen. Alle faggrupper ved instituttet har nå behandlet
forslaget og samtlige er kategorisk negative til å dele opp instituttet. Fagene
våre er ulike, men er alle forankret i visuelle og estetiske studieobjekter og
teorier, som skaper et unikt faglig felleskap. Dette er et felleskap som gir
oss både identitet og synlighet, og en lang rekke av uteksaminerte studenter bærer
med seg denne identiteten, det være seg på tv-sett, i avisredaksjoner, på
teaterscener og i kunst og kultur institusjoner i land og utland.
Dersom dekanatet ved fakultetet tvinger gjennom en
omorganisering som er så svakt utredet som denne, frykter vi at man taper
adskillig mer på lang sikt enn man vinner på kort. Vi vurderer dette som et
høyrisiko-prosjekt hvor den mulige gevinsten er liten og risikoene mange og
store. Omstillingsprosesser som ikke er forankret faglig eller hos de ansatte,
kan som Arbeidstilsynet legger vekt på, ha store negative konsekvenser både for
virksomheter og arbeidstakere. Vi opplever dekanatets prosess som en hersk og
splitt framferd, som vil gjøre uopprettelig skade på et godt fag- og arbeidsmiljø.
Den endelige beslutningen om IKMs skjebne, hviler nå på nivået over, hos HFs
fakultetsstyre, og vi ber styret om å gjøre et faglig basert og framtidsretta
valg.
Hvis ikke må vi i stedet for å markere og feire et unikt
nasjonalt fagmiljøs 50-års jubileum heller gå i gang med å planlegge gravøl.
Signert av
Førsteamanuensis i filmvitenskap Christer Bakke Andresen
Universitetslektor i medievitenskap Gunn Ragnhild Bekken
Førsteamanuensis i drama og teater Ine Therese Berg
Førsteamanuensis i film- og videoproduksjon Igor Devold
Professor i filmvitenskap Anne Gjelsvik
Førsteamanuensis i teater Cecilie Haagensen
Førsteamanuensis i kunsthistorie Ulla Angkjær Jørgensen
Professor i teater Tore Vagn Lid
Professor i filmvitenskap Anne Marit Myrstad
Førsteamanuensis i teater Elena Pérez
Førsteamanuensis i drama og teater Lene Helland Rønningen
Førsteamanuensis i film- og videoproduksjon Asbjørn Tiller
Universitetslektor i film- og videoproduksjon Sven Østgaard
- på vegne av flere