Ikke aktuelt med dispensasjoner for lærerutdanninger ved NTNU

Prorektor for utdanning, Marit Reitan, håper at man kan fylle opp studieplassene selv om karakterkravene står fast

Prorektor for utdanning, Marit Reitan, mener at det er riktig å ikke gi dispensasjoner.

- NTNU har ikke vurdert å gi dispensasjon fra karakterkravet for årets opptak, sier Marit Reitan, prorektor for utdanning vad NTNU.

Ved NTNU finner vi ingen karakterdispensasjoner, til tross for at tallene på søkere til lærerutdanningene faller for femte år på rad. Det meldte forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) når han presenterte søkertallene i april.

Nedgangen er særlig kritisk for grunnskolelærerutdanningene for 1.–7. og 5.–10. trinn. Der går tallet på førstevalgsøkere ned med 11 og 12 prosent.

Nedgangen har gjort at mange universiteter og høgskoler har søkt og fått unntak for karakterkrav (se faktaboks). Noen gir bare dispensasjon for mattekrav, mens andre har gitt dispensasjon for alle karakterkrav. Da trengs bare studiekompetanse.

Men ved NTNU står karakterkravene fast.

- Vi mener at kravene er riktige for at lærerstudentene skal ha de nødvendige forkunnskapene for å gjennomføre lærerutdanningene, og vi er bekymret for at dårligere forkunnskaper skal føre til høyere frafall og manglende gjennomføring, sier Reitan.

Reitan håper at man kan fylle plassene uten å gi unntak på karakterkrav, men uttrykker også bekymring for rekrutteringen.

- Vi legger nå ut ledige studieplasser for alle grunnskolelærerutdanningene. Her fylles plassene etter «først-til-mølla»-prinsippet, og vi håper at disse studieplassene fylles raskt.

Universitet og høgskoler som gir karakterdispensasjon:

Disse utdanningene har dispensasjon fra alle nivåkravene:

Høgskolen i Østfold

Høgskolen i Volda

Høgskulen på Vestlandet

NLA Høgskolen

Nord universitet

• Samisk Grunnskolelærerutdanning for trinn 1—7
  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 1—10

OsloMet — Storbyuniversitetet

• Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1—13, design, kunst og handverk

UiT — Norges arktiske universitet

• Lektorutdanning i realfag
  • Lektorutdanning i språk- og samfunnsfag

Universitetet i Sørøst-Norge

• Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1—13

Disse utdanningene får dispensasjon fra karakterkravet i matematikk:

• Høgskolen i Innlandet
  • MF vitenskapelig høgskole
  • Universitet i Agder
    • Grunnskolelærerutdanning for trinn 5—10
    • Lektorutdanning med engelsk i første studieår
    • Lektorutdanning med fremmedspråk i første studieår
    • Lektorutdanning med historie første studieår
    • Lektorutdanning med idrett i første studieår
    • Lektorutdanning med norsk i første studieår
    • Lektorutdanning med religion i første studieår
    • Lektorutdanning med samfunnskunnskap i første studieår

Desse får utdanningene dispensasjon fra karakterkravet i matematikk og krav til skolepoeng:

• Samisk høgskole
    • Grunnskolelærerutdanning for trinn 5—10

Tro på at man kan fylle opp uten dispensasjoner

Instituttlederen ved Institutt for lærerutdanning, Ruth Grüters.

Også instituttlederen ved Institutt for lærerutdanning, Ruth Grüters, håper at de får fyllt opp, selv om karakterkravene står fast.

- Vi håper å fylle plassene, og legger ut en god del ledige studieplasser. Det er vanskelig å spå hva søkerne gjør, men vi håper å framstå attraktiv og med høy studentkvalitet, derfor ønsker vi å beholde karakterkravet.

Lennart Jølle er prodekan for utdanning ved Fakultetet for samfunns- og utdanningsvitenskap. Han mener at når myndighetene har åpnet for dispensasjon fra karakterkravet, er det viktigste at de som ønsker å bli lærere får mulighet til å starte å studere ved et lærested de er kvalifisert til og som de ønsker å studere ved, så raskt som mulig.

- Dispensasjonsmuligheten kom svært seint, og NTNU valgte å beholde minimumskravene til karakterer (35 skolepoeng, 3 i norsk og 4 i matematikk eller 40 skolepoeng, 3 i norsk og 3 i matematikk). De ulike lærerutdanningene har valgt ulikt her, noe som også var å forvente siden det her er snakk om en dispensasjonsmulighet, og ikke et generelt bortfall av nivåkrav, sier Jølle.

Jølle forklarer at NTNU la ut ledige plasser på GLU 5-10 etter hovedopptaket i fjor, og at disse raskt ble fylt opp med kvalifiserte studenter som opprinnelig ikke hadde søkt lærerutdanning ved NTNU.

- Erfaringene fra i fjor viser at det kan skje mye i livet til unge søkere mellom 15. april og hovedopptaket i slutten av juli.

Legger ut studieplasser 20. juli

I år som i fjor vil det bli lagt ut ledige studieplasser, og tilbud vil bli gitt til studenter som oppfyller minimumskravene til karakter etter «første-til-mølla»-prinsippet.

- Vi vet at det er viktig for studenter å få vite så raskt som mulig hvor de skal studere, og vi legger derfor ut så mange ledige plasser som vi har kapasitet til. Vi har sterke fagmiljø i nær sagt hele bredden av fag i lærerutdanningene og ønsker å bruke denne kapasiteten på studenter som ønsker å studere ved NTNU og være student i Trondheim.

Jølle peker også på at det ligger som en forutsetning at institusjonene som tar bort karakterkravene, erstatter disse med tiltak slik at hensikten med kravene opprettholdes.

- Vi er veldig spente på hvordan andre lærerutdanninger lager ordninger som svarer ut dette kravet, avslutter han.

Her kan du finne oversikt over ledige studieplasser

Følg UA på Facebook og Instagram.