- Eg trur folk misoppfattar arbeidet vårt som veldedig fordi me har så sterke verdiar og sosiale mål, men det synes eg personleg alle som driv bedrift burde ha.
Eirin Fossberg har visst lenge at jo ville jobbe med desse kvinnene.Harsh Rawat
- Eg likar å beskrive
Naya som ein startup med ein sosial visjon, seier Eirin Fossberg.
Eirin Fossberg er NTNU-alumn frå Entreprenørskulen og er i dag leiar og medgrunnleggjar av NTNU-startupen Naya.
Naya er ei label-teneste som tilset
kvinner i India, og gir dei opplæring i databruk og engelsk. Fossberg leiar
tech-tenesta saman med sine med-grunnleggjarar Victoria Jenserud og Nora
Antonsen, frå kontor i både Noreg og India.
- Eg forstod at eg måtte gjere noko
Fossberg drog for første
gong til India i 2017, og fekk her sjå fattigdom og slumområde. Inntrykka der skulle
sette djupe spor.
- Eg såg korleis dei
levde, og eg trur alle nordmenn som hadde sett det eg såg, ville ha reagert. Eg
forstod at eg måtte gjere noko for kvinnene eg møtte i slumområda, på ein eller
annan måte.
Sidan 2017 har Fossberg besøkt
India kvart år, der det lengste opphaldet var i seks månader i 2023. Ho visste
at ho ville starte noko, men kva var ikkje like tydeleg.
- Første tanken min var
at dei kunne strikke sokkar, og så kunne vi selje dei på Facebook. Det var når
eg kom til NTNU og i kontakt med tech-miljøet der, at eg fekk vite om
labeling.
Labeling er å merke innhald i
bilete. Når kunstig intelligens skal drive med bilete-gjenkjenning, må først
menneske gå gjennom store mengder data og sjølv «lable» det dei ser.
Dette er svært arbeidskrevjande.
Driv ikkje veldedigheit
Etter eit årsstudium i leiing i
Alta, og ein bachelor frå universitetet i Innlandet, kom Fossberg til
Entreprenørskolen ved NTNU. Her møtte ho Victoria Jenserud, som no er
med-grunnleggjar og busett i India.
- På Entreprenørskolen
lærte me å faktisk teste om ideen vår var liv laga. Vi måtte ringe rundt til
potensielle kundar og sjekke om det faktisk var ein marknad for ideen.
Det er viktig for Fossberg å få
fram at dei ikkje driv veldedig arbeid.
- Me vil vere
konkurransedyktige, det at bedrifta faktisk skaper verdi og kvalitet er det eg
trur i lengda vil gi mest til kvinnene vi har tilsett. Eg trur folk
misoppfattar arbeidet vårt som veldedig fordi me har så sterke verdiar og
sosiale mål, men det synes eg personleg alle som driv bedrift burde ha.
Verdien ligg i kvinnene
- Kvinnenes
yrkesstoltheit, at dette er eit fag dei no blir flinke i, og at dei er med på å
skape merknadsverdien, er viktig for konkurranseevna til bedrifta, seier
Fossberg.
Ho beskriv at kvinnene har hatt ei
bratt læringskurve dei siste åra i datakunnskapar og labeling-ferdigheiter.
- Kva dei får til om fem
år anar eg ikkje, dei er utruleg flinke. Labeling krev å ta veldig mange
vurderingar, damene våre er rå på detaljar.
I dag er dei fleste
labeling-tenestene i same land som klesindustrien, nemleg der du kan finne den
billigaste arbeidskrafta. Alternativet for mange bedrifter er å gjere det
sjølv, men det er svært tidkrevjande.
- Vi ønsker å vere eit
etisk alternativ, der kvaliteten på arbeidet er det sentrale, seier Fossberg.
- Det var veldig viktig å få ein som kjenner til kulturen med på laget
Naya har oppretta eit dotterselskap
i India, og fått ein leiar der som har jobba i slumområda i lengre tid.
- Det var veldig viktig
å få ein som kjenner til kulturen med på laget. Eg hadde sidan 2017 fått eit
lite nettverk i India, men å få kvinnene til å stole på oss som seriøse
arbeidsgivarar var ikkje enkelt.
Fossberg fortel at
kulturforskjellane ikkje alltid har vore like lette å navigere.
- Det er jo lett å meine
at verdiar og tankar i sin eigen kultur er riktige. Det er noko me har måtte
jobbe med. Til dømes er det å komme på tida noko som viser respekt i Noreg, i
India ser ein ikkje på det på same måte. Vi måtte akseptere at det er eit verdispørsmål,
og ikkje eit kven-har-rett spørsmål, avsluttar ho.