Ytring

Hurtigveileder: Hvordan svikte lærerutdanningen og ødelegge et solid fagmiljø effektivt?

Professor Sevil Sümer presenterer i sitt innlegg ti punkter for hvordan et solid fagmiljø kan ødelegges ved bruk av New Public Management. 

Sevil Sümer er professor ved Institutt for lærerutdanning.
Publisert

Dette er en ytring. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens mening.

Hvordan svikte lærerutdanningen og ødelegge et solid fagmiljø effektivt gjennom «New Public Management»? Hurtigveileder illustrert gjennom de pågående nedbemanningsplanene ved Institutt for Lærerutdanning, NTNU

1) Ta uforenlige politiske beslutninger: I dette tilfellet utvide lærerutdanningen til en integrert master, men unnlat å bevilge de nødvendige midlene.

2) Bidra til de negative stereotypiene om læreryrket gjennom inkonsekvente skolereformer som reduserer lærernes autoritet, samtidig som de øker deres byråkratiske arbeidsmengde.

3) Gråt krokodilletårer når antallet studenter som ønsker å bli lærere går ned!

Enig eller uenig?

Send oss din ytring på

4) Kutt finansieringen enda mer, siden vi nå har færre "kunder" (dvs. studenter).

5) Tving ledelsen til å gjøre justeringer i undervisningstilbudet og emneplanene for å redusere timeressursene.

6) Plutselig har vi noe flere ansatte enn absolutt nødvendig: for en overraskelse!

7) Få ledere på seksjonsnivå til å tro at det er deres egen feil og at de må "spare" så snart som mulig.

8) Sørg for at de økonomiske simuleringene for å lokalisere «overtallighet» er forvirrende nok slik at de ser veldig "objektive" ut.

9) Bestem at vitenskapelig ansatte i faste stillinger kan sies opp basert på dystre fremtidsutsikter.

10) Bruk vage kriterier slik at ingen virkelig forstår hvordan evalueringene vil forekomme og hvem som skal bli oppsagt, og forvandle høykompetente fagfolk til det akademiske prekariatet innen rekordkort tid!

 

Og alt dette skjer under en såkalt «rød» koalisjonsregjering, ledet av Arbeiderpartiet, hvor forsknings- og høyere utdanningsminister fra Senterpartiet står for «nedbemanning» i sektoren. Bra jobbet! Ministeren virker mer opptatt av å få alle utenlandske stipendiater til å lære norsk enn å tenke på krisen i lærerutdanningene. Vil bare minne om at Norge kommer til å trenge lærere og man løser ikke rekrutteringsproblemet gjennom å rasere veletablerte fagmiljø på denne måten.

Jeg har undervist og publisert om den Nordiske velferdsmodellen i over 20 år og har argumentert for at Norge fortsatt klarer å beholde hovedprinsippene av en institusjonalisert velferdsstat gjennom sitt velregulert arbeidsmarked med høy sikkerhet. Det er på tide å revidere min kommende forelesning om den norske velferdsmodellen som virker i reell oppløsning akkurat nå.