styresaker

Nå må de bestemme hvem som får jobb uten utlysning

Flere ansettelser uten utlysning, ofte kalt kallelser, skal neste torsdag behandles av styret. 

Torsdag 12. september skal NTNU-styret samles til høstens første møte. Her Jan-Frode Janson (t.v.), rektor Tor Grande og organisasjonsdirektør Bjørn Haugstad ved et tidligere styremøte.
Publisert Sist oppdatert

Torsdag 12. september avholder NTNU semesterets første styremøte. Se hele sakslista nederst i saken. 

Flere ansettelser uten utlysning skal nå opp på styrets bord. Det gjelder én ansettelse i fast stilling som førsteamanuensis, samt flere midlertidige ekstraerverv – tidligere kalt bistillinger (som professor II og førsteamanuensis II). 

Ansettelser uten utlysning er ofte kalt kallelser, og NTNU-styret har tidligere delegert disse ansettelsene til fakultetene. Ny lov om universiteter og høyskoler (UH-loven) trådte i kraft 1. august i år, og i denne spesifiseres det at det er styret selv som må foreta kallelsene. 

Universitetsavisa har i flere artikler dekket NTNUs utbredte bruk av kallelse. I perioden 2018 – 2023 foretok universitetet 84 ansettelse i faste stillinger, og 530 ansettelser i ekstraerverv uten forutgående utlysning. Framover må alle slike saker opp for styret.  

Fakta

NTNUs personalreglement for undervisnings- og forskerstillinger

3.6 Unntak fra offentlig utlysning: Unntaksvis kan ansettelsesutvalget foreta ansettelse uten forutgående utlysning når særlige grunner taler for det. Særlige grunner til å fravike utlysningskravet er når:

a) det for å oppnå strategiske mål er særlig sterke grunner for å få besatt stillingen så hurtig som mulig,

b) det i helt spesielle tilfeller er ønskelig å knytte til seg en bestemt person,

c) stillingen har vært utlyst flere ganger uten at det har meldt seg søkere som oppfyller stillingens kompetansekrav eller

d) det er nødvendig for å rekruttere kvalifiserte kvinner.

Det må kunne dokumenteres at den som ansettes oppfyller stillingens kompetansekrav.

Hvis flere enn ett medlem av ansettelsesutvalget motsetter seg dette, skal stillingen likevel utlyses offentlig (se uhl. § 6-3 (4)).

Utlysning av ledige stillinger kan likeledes sløyfes ved ansettelse i eksternt finansierte stillinger (se forskrift til sal § 3.3).

- Det er sannsynlig at det vil komme en del slike saker til styret fremover, og særlig ansettelser uten utlysning i ekstraerverv, skriver rektor i notatet vedlagt NTNU-styrets saksliste. 

Kan bli aktuelt ved omstillingsprosesser

For at behandlingen av sakene skal være effektiv, foreslår derfor rektor at slike ansettelser legges fram som én samlesak til styret. 

- Styret vil i slike saker fungere som et ansettelsesutvalg med ansvar for å tilse at saksbehandlingen er god, relevant og konsekvent, og at vilkårene i loven er oppfylt. Det vil normalt ikke være styrets rolle å gå inn i vurderinger av kandidatenes kompetanse og de mer skjønnsmessige vurderingene om egnethet, står det i notatet.

Her står det også at dagens personalreglement (se faktaboks) videreføres, og at man derfor ikke endrer praksis når det kommer til i hvilke tilfeller det kan ansettes uten utlysning. 

Rektor understreker i notatet at ansettelser uten kunngjøring kan bli aktuelt fremover for fakultet som skal omorganisere og hvor studieprogram skal avvikles. 

- Det vil nødvendigvis ta tid fra vedtak om nedleggelse er fattet til studieprogrammet kan avvikles. Hvis undervisere slutter i denne perioden, kan ansettelse uten kunngjøring være aktuelt for å dekke undervisningsbehov i omstillingsperioden.

Universitetsavisa på plakaten

Også en presisering av mandatet til Universitetsavisas redaksjonsråd skal behandles i dette møtet. Styret vedtok i november 2023 at det skulle gjøres en presisering av dette mandatet. Redaksjonsrådet mener at styrevedtaket trenger en tilføyning om at rådet handler uavhengig og ikke på vegne av eier eller styret. 

Redaksjonsrådet har en todelt oppgave, det skal rapportere til styret i form av enn årlig rapport, og det skal være støtte for ansvarlig redaktør gjennom råd og drøftinger av saker etter initiativ fra redaktøren.

Tilrådningen er at styret skal slutte seg til justeringene, og at heretter skal Universitetsavisas redaktør foreslå hvem som skal sitte i redaksjonsrådet. Medlemmene blir oppnevnt av styret. 

Disse sakene skal opp i styret på torsdag: 

Beslutningssaker

S-sak 35/24 Godkjenning av dagsorden og habilitetsvurdering 

S-sak 36/24 Presisering av mandat for Universitetsavisas redaksjonsråd Notat m/vedlegg 

S-sak 37/24 Prøveordning med dynamisk valgweb ved høstens valg Notat 

S-sak 38/24 Ansettelse uten utlysning – midlertidige ekstraerverv ved NTNU Notat m/vedlegg, U.off jf. Offl. § 25, 1.ledd 

S-sak 39/24 Ansettelse uten utlysning - fast stilling som førsteamanuensis innen maskinteknikk Notat m/vedlegg, U.off jf. Offl. § 25, 1.ledd 

S-sak 40/24 NTNUs eierinteresser i aksjeselskap – eierberetning 2023-2024 Notat m/vedlegg. Saksnotat U.off jf. off.l § 23 

S-sak 41/24 Protokoll fra styrets møte 12.09.2024 

Orienteringssaker 

O-sak 21/24 Rapport fra Universitetsavisas redaksjonsråd Notat m/vedlegg 

O-sak 22/24 Revisjon av årsregnskapet for NTNU 2023 Notat m/vedlegg 

O-sak 23/24 Strategisk utvikling av NTNUs innovasjons- og nyskapingsvirksomhet Notat m/vedlegg 

O-sak 24/24 Rammer for og innhold i NTNUs institusjonelle samarbeidsavtaler Notat m/vedlegg 

O-sak 25/24 Ansettelse uten utlysning – endret kompetanse Notat 

O-sak 26/24 Rektors orienteringer 

Referatsaker 

R-sak 01/24 Etatsstyring 2024– tilbakemelding fra Kunnskapsdepartementet Notat m/vedlegg 

R-sak 02/24 Endring av instituttnavn ved Fakultet for ingeniørvitenskap og Fakultet for informasjonsteknologi og elektronikk Notat 

Seminardel onsdag 11. september

Digitalisering ved NTNU

Følg UA på Facebook og Instagram.