Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Endringslogg tirsdag 09:30: : Endret formulering under mellomtittel NTNU som breddeuniversitet, om styreleder som de siste åremålene har kommet fra industrien.
Jeg har den 3. januar meldt inn
styresak om å vurdere ansatt eller valgt rektor ved NTNU for neste
åremålsperiode. Anledningen er at Anne Borg trakk seg som rektor 15. desember i
fjor og at vi derfor har mulighet til å ta en fot i bakken og gjøre en
grunnleggende vurdering av ledelsesmodell ved NTNU, slik Universitets- og
høgskoleloven gir mulighet til. Dette er styrets ansvar og jeg har derfor bedt om
at rektors kontor
forbereder en styresak om dette. I etterkant av dette har NTNU-ansatte Hammerstad,
Hjelseth, Kjelsberg, Stang og Torvatn offentliggjort et opprop for at NTNU skal gjøre en
vurdering.
Jeg har valgt å
varme opp til en grunnleggende diskusjon med denne kommentaren, hvor jeg
forsøker å ta tak i sentrale aspekter ved ansatt og valgt rektor. Det er all
grunn til å få fram de mange sider ved de ulike modellene utover selve
rekrutteringsprosessen, som får overdrevent mye oppmerksomhet.
I
denne kommentaren vil jeg ta for meg forskjeller mellom de to modellene, med
utgangspunkt i juridiske føringer i Universitets- og høyskoleloven, samtaler
med ledere og ansatte ved universitetene i Oslo og Bergen (som har holdt fast
ved valgt rektor), samt egen forskning (Universitetskamp) og egne erfaringer gjennom 25 år som
fast vitenskapelig ansatt ved NTNU. Da jeg ble gjenvalgt til styret i 2021 var kampen for valgte ledere noe jeg var opptatt av og fortsatt
er dette noe jeg mener er verdt å kjempe for. Denne kommentaren må naturligvis leses
med min preferanse i mente, og jeg legger mest vekt på hva et valgt rektorat
vil innebære, siden modellen med ansatt rektor er velkjent som erfart ved NTNU i
snart 20 år.
Rektors ansvarsområde
En ansatt rektor er «daglig
leder for institusjonens faglige og administrative virksomhet», «sekretær for
styret og skal i samråd med styrets leder forberede og gi tilrådning i de
sakene som legges frem for styret», «ansvarlig for iverksetting av styrets
vedtak, og for at disponering av ressurser og eiendom skjer i samsvar med de
vedtak som er truffet av styret», og skal «påse at den samlede økonomi- og
formuesforvaltning skjer i samsvar med departementets generelle bestemmelser»
(UH-loven §10-1). En ansatt rektor har altså totalansvaret for (faglig)
rektorat og (administrativ) ledelse – for drift, administrasjon og økonomi, i
tillegg til strategi, for institusjonen. Det innebærer et enormt ansvar og
oppfølgingsarbeid ved et så stort universitet som NTNU. En modell med valgt
rektor på den annen side, innebærer en form for todelt ledelse, hvor rektor vil
ha en administrerende direktør «ved sin side» (ofte kalt universitetsdirektør)
som ifølge UH-loven §10.3 står som «øverste leder for den samlede administrative
virksomhet». Direktøren skal være «sekretær for styret og skal, etter samråd
med rektor, forberede og gi tilrådning i de saker som legges fram for dette»,
være «ansvarlig for iverksetting av de vedtak som treffes i institusjonens
styringsorganer», være «ansvarlig for den samlede økonomi- og
formuesforvaltning» og «utarbeide og legge fram for styret budsjettforslag og
årsregnskap, og holde rektor løpende orientert om regnskapets stilling i
forhold til budsjettet og om andre forhold av betydning for institusjonenes
virksomhet». Med andre ord har universitetsdirektøren ansvar for
en betydelig del av daglig drift og administrasjon, for at regler følges og med
fullmakter for økonomisk kontroll av institusjonen.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
En valgt rektor har derfor en
betydelig større avlastning for administrative oppgaver enn en som er ansatt, og
kan i større grad konsentrere seg om faglig og strategisk arbeid, som ved ulike
sammenhenger å representere institusjonen eksternt og forvalte akademiske
verdier internt. Rektor er overordnet universitetsdirektøren, men rektor og
direktør har ulike ansvarsområder. På en måte jobber de innenfor to ulike
søyler – en faglig (rektor/rektorat) og en administrativ
(universitetsdirektør/ledelse) – med en tydelig arbeidsdeling, men som er
fleksibel for tilpasninger i hvert åremål. Begge modeller har en rekke
frihetsgrader, for eksempel når det gjelder antall prorektorer og fordelingen
mellom dem (dvs. rektoratet) og direktørstillinger og deres ansvarsområder
(dvs. ledelsen). For en så stor organisasjon som NTNU, med over 43.000
studenter og over 8.000 ansatte, mener jeg at en todelt ledelse bør vurderes,
siden den vil kunne avlaste rektor betydelig. Om rektor har mer tid til å komme
tettere på fagmiljøene internt og til nettverksutvikling og politisk arbeid
eksternt, vil dette tjene NTNU på alle måter.
Intern legitimitet
Større intern legitimitet
brukes som et argument for valgt rektor. Dette er knyttet til flere forhold,
som etableringen av et bredt rektorteam, utviklingen av en valgplattform, og
selve valget hvor både ansatte og studenter kan stemme. Ved valg vil hver
rektorkandidat sette sammen et lag av pro- eller viserektorkandidater som
sammen stiller til valg som team. Det vinnende teamet vil sammen danne rektorat
for åremålsperioden, selv om interne utskiftninger kan skje underveis uten at
dette er store formelle prosesser. Et team som er faglig bredt sammensatt vil
skape legitimitet i hele bredden av organisasjonen. I dag består for eksempel
rektoratet ved UiB av ansatte fra fag som litteratur, informatikk, medisin og
sosialantropologi. Ved UiO har vi representert kjemi, statsvitenskap, medisin,
Kina-studier og pedagogikk. Valgplattformen skaper en offentlig forpliktelse
fra rektoratets side, og til de ansatte. Det er altså ikke bare et
valgkampprogram, men en overordnet ramme for virksomheten i hele
åremålsperioden, som rektoratet kan vurderes etter. Ved UiB ligger Team Hagens
valgplattform fra 2021 lett tilgjengelig
for alle. Mer om dette og selve valget nedenfor.
Ekstern uavhengighet
Den eksterne uavhengigheten kan
være knyttet til mange faktorer. At rektoratet får sitt mandat fra den interne
velgergruppen (ansatte og studenter) er vesentlig i så måte. Det skaper
lojalitet fra rektorat som strekker seg tydeligere nedover i organisasjonen, i
bedre balanse med oppover til departement. En annen viktig faktor er knyttet
til styreleder: Ved ansatt rektor oppnevner departementet styreleder på fritt
grunnlag, fra én av de fire eksterne styremedlemmene, som departementet også har
nedsatt, ut fra forslag fra styret (jf. UH-loven §9-3.2 og §9-4.6). Dette betyr
at departementet har stor påvirkning på hvem de fire eksterne styremedlemmene
er og hvem av dem som er tiltenkt rollen som styreleder. Ved at styreleder har
betydelig påvirkning på ansettelse av rektor og styrets arbeid, vil koblingen
departement-styreleder/styre-rektor være godt etablert. Ved valgt rektor er det
rektor selv som er styreleder. Styreleder/rektor har i dette tilfellet –
formelt sett – en friere stilling sett i relasjon til departementet. De
faktiske relasjonene vil selvsagt kunne variere fra institusjon til institusjon
og ut fra hvordan departementet etablerer vurderings- og kontrollmekanismer med
sektorens institusjoner, men styreleders formelle posisjon og oppnevning er av
stor betydning. Her bidrar den valgte rektoren til en mer autonom rolle for institusjonen.
Kandidater til rektorjobben
En overdreven stor del av
argumentasjonen knyttet til ansatt kontra valgt rektor (eller ledere i sektoren
generelt) handler om rekruttering. Argumenter for ansatte ledere har da handlet
om at man ved denne modellen får flere kandidater til stillingene, blant annet
fordi eksterne kandidater kan søke på en utlyst stilling. Det er ikke noe formelt
i veien for at eksterne kandidater stiller til valg, men siden interne ansatte
og studenter er dem som stemmer på kandidatene, bør disse være kjent og
anerkjent innenfor institusjonen for å ha en sjanse til å bli valgt. En annen
faktor er knyttet til hva rektoren, enten vedkommende kommer innenfra eller
utenfra, gjør etter at åremålet er gjennomført, men dette skal vi komme tilbake
til. En erfaring er imidlertid at NTNU har hatt en meget kort liste av
kvalifiserte kandidater, uansett om man stilte til valg (før 2005) eller søkte
på en rektorstilling (fra 2005 og framover). Å hevde at ansettelser bidrar til
flere kandidater enn valg har begrenset empirisk belegg. I så måte er det
interessant at pressens spekulasjoner om potensielle kandidater til å søke på
stillingen som neste NTNU-rektor i hovedsak avdekker personer
som ikke kommer til å søke.
Lukkede ansettelsesprosesser
Det mest problematiske med
ansettelsesprosesser er uansett at disse lukkes inn som personalsaker, uten
innsyn fra andre enn medlemmer i en liten komité, og at innleide rekrutteringskonsulenter
kommer drassende med personlighetstester og spørsmålsbatterier som er mer
formet til industri- enn akademiledere. Jeg har selv sittet i slike komitéer
ved NTNU for ansettelse av prorektorer, viserektorer, dekaner og
museumsdirektør og selv vært utsatt for rådgiverstanden da jeg i 2021 søkte på instituttlederjobb,
og jeg har lite godt å si om hvordan prosessene er tilpasset akademiske ledere.
Å styre unna slike ansettelsesprosesser er i seg selv kanskje tungen på
vektskålen, som kan bidra til å gå fra ansatt til valgt rektor, men hvor de
virkelig tunge argumentene er rektors ansvarsområde og legitimitet, som nevnt ovenfor.
Valgkamp og transparens
Et vesentlig aspekt ved valgt
rektor er ulike aktiviteter knyttet til valgkamp. De ulike kandidatene vil da
ikke stå som individer, men som ulike team av rektor med sine vise- og/eller prorektorer.
Dette reduserer det individuelle aspektet ved valg: Man stemmer snarere på
ulike rektorteam (rektorater) som presenterer sine program som skal indikere
retning og prioriteringer for de neste fire år. Ved forrige valgkamp ved UiB
var det et tyvetalls arrangementer med debatter mellom rektorteamene som stilte
til valg. Jeg fulgte Kandidatpresentasjon og valgmøte for UiB 17.
februar 2021, fra universitetsaulaen i Bergen med Hilde Sandvik som
programleder og som fortsatt
ligger ute. Her får vi innblikk i valgmodellen
hvor rektor(team) presenterer seg og sitt program og utfordres foran kamera. Det
betyr at ansatte og studenter kan bli godt kjent med kandidatene og hva de står
for, før de skal stemme (studentstemmer kan ha opp til 30% påvirkning) og det
skaper et reelt universitetsdemokrati. Programmet som det vinnende rektorat
seirer på bakgrunn av, vil danne en ramme for verdier, retning og prioriteringer
i neste fireårsperiode, som et løfte til ansatte og studenter, som rektoratets forpliktelse
og som rettesnor til ledelsens økonomisk-administrative arbeid. Valget i seg
selv er naturligvis viktig, men det vil også kunne bidra til et bredere
engasjement i hele organisasjonen om dens framtid, hvordan den styres og så
videre. At både studenter og ansatte deltar i slike prosesser vil kunne bidra
til et mer levende og interessant universitet.
Om det skulle bli slik at NTNU
går for valg av rektor, og Monica Rolfsen og Tor Grande holder fast ved sine annonserte
kandidaturer, vil de kunne samle hvert sitt team av prorektorer og opprette
hver sin valgplattform og gjøre seg klar for en åpen valgkamp mellom «Team
Rolfsen» og «Team Grande». Jeg er overbevist om at dette i seg selv vil styrke
koblingen mellom rektorat og grunnplanet av ansatte og studenter og skape en
kollektiv entusiasme som NTNU sårt trenger.
NTNU
som breddeuniversitet
Vi
har to store «allmenne» universiteter i Norge, Universitetet i Oslo (UiO) og
Universitetet i Bergen (UiB), som har disiplin- og profesjonsstudier i hele
bredden. NTNU er større enn disse, men har en tydeligere identitet innenfor
profesjonsstudier. Gamle NTH og «Høyskolen» lever godt i ideen om NTNU, både lokalt
og nasjonalt, og definerer mye av omdømmet både allment og i sektoren, selv om
NTNU har store og tunge fagmiljøer innen medisin og helsefag,
samfunnsvitenskap, humaniora og kunstfag, for ikke å snakke om landets største
lærerutdanning. Rektorene siden etableringen av NTNU (fra NTH og AVH) i 1996
har vært fra naturvitenskap, teknologiske fag og medisin. Rektor har vært
ansatt fra 2005, og etter dette har vi også hatt en ekstern styreleder, som
i de siste åremålene har vært fra industrien. Enkelte vil mene at NTNU trenger en valgt
rektor for å bli et mer allment universitet slik som UiO og UiB. Om dette over
tid kan innebære en større variasjon i rektors faglige tilknytning er vanskelig
å si, men et brudd med dagens ansettelsesmodell kan i seg selv skape positive
brudd på mange måter.
I
min samtale med ansatte og ledere ved UiO og UiB, om NTNU, er det interessant å
observere at de ser på NTNU som ganske forskjellig fra deres egne
institusjoner, med en mer begrenset ytringskultur og hvor den
teknisk-naturvitenskapelige hovedprofilen oppleves sterkere fra utsiden enn fra
innsiden (for min opplevelse er at humsam-fagene nyter god respekt innenfor
NTNU, men det kan være en naiv innbilning). I en av mine samtaler med en ansatt
ved UiO peker vedkommende på at innføringen av valgt rektor vil være en
forutsetning for at NTNU skal kunne oppfattes som et reelt breddeuniversitet.
Jeg må innrømme at utsagnet kom litt brått på meg, men at det gir mening i den
forstand at et reelt og allment breddeuniversitet skal kunne være uavhengig av
ulike strømninger og påtrykk fra marked og stat, i forvaltningen av en
akademisk og standhaftig grunnholdning på basis av kunnskaps- og sannhetssøken
som strømmer nedenfra og oppover gjennom organisasjonen. Med fare for å være
forført av romantiske forestillinger om det akademiske, opplever jeg at dette
er en faktisk grunnholdning og en ryggmargsrefleks som holdes i hevd på faglige
grunnplan, på institutt- og faggruppenivå, dog i varierende grad.
En hærskare av profesjonelle
universitetsledere
Et resultat av ansatte ledere og
profesjonaliserte ansettelsesprosesser er en tiltakende profesjonalisering av
ledelse som en generisk jobb og ferdighet. Den nevnte spekulasjonen
i Khrono antyder nettopp en idé om at en rekke kandidater,
uten videre bakgrunn fra NTNU, kan gå inn som øverste leder av institusjonen.
Vi er i fortsatt i en tidlig fase med ansatte ledere på de fleste nivåer i de
fleste akademiske institusjoner, men ser nå starten på en framvekst av en
hærskare akademiledere som surfer fra den ene lederjobben til den andre. Det
starter gjerne med en vertikal lederkarriere, fra institutt-nestleder, til
instituttleder, til prodekan, til dekan, til prorektor og til rektor, om man
tar den lengste veien. Deretter kan det finnes horisontale muligheter mellom
ulike universiteter. Eksempler så langt har vi i Curt Rice, som etter å ha gitt
et elendig navn til Høgskolen i Oslo og Akershus (OsloMet) ble ansatt som
rektor ved NMBU (Norges miljø- og biovitenskaplige universitet) og Dag Rune
Olsen som forlot en innvalgt rektorstilling ved UiB til fordel for en
ansettelse som rektor ved UiT Norges arktiske universitet i Tromsø. Jeg vil tro
at både Rice og Olsen har vært i lederstillinger så lenge at veien tilbake til
sine professorater ikke er relevante eller produktive. Og hva skjer når
rektorer går av uten at andre rektorstillinger er tilgjengelige?
Da Gunnar
Bovim måtte forlate sin rektorstilling ved NTNU i 2019 hadde han siden 1999 vært
dekan ved NTNU medfak, viseadm. og adm.dir. ved St.Olavs, adm.dir ved HelseMidt
og rektor ved NTNU, altså utenfor en faglig stilling i 20 år. Det ble opprettet
en egen rådgiverstilling for Bovim, siden han tross alt var fast ansatt ved
NTNU. Men hvor mange avgåtte ledere kan man opprette slike stillinger til, i en
tid hvor stadig flere fagmiljøer må redusere sine budsjetter? Det er rett og
slett ikke bærekraftig (for å bruke dagens språk). Men vil dette være
annerledes med valgte ledere? Jeg vil hevde ja, i noen grad. Valgte ledere har
en større orientering mot det faglige, siden rent administrative oppgaver
ivaretas av andre, og har en kortere substansiell vei tilbake til faglige
stillinger (i all hovedsak professorater). Mange av dem har også en
tillitsrepresentant-orientering til stillingen, hvor de ser for seg å virke i én
eller kanskje to åremål og deretter gå tilbake til stillingen de har fått
permisjon fra. Valgte ledere på åremål, helst både for rektor, dekan og
instituttleder, vil i så måte være mindre ressurskrevende over tid, fordi man
unngår å bygge opp en kostbar gjeng av akademikere som ikke kan og vil gjøre
annet enn å lede andre akademikere.
Om
å endre det eksisterende
Jeg
har fått mye bra respons i organisasjonen både på innkallingen til et
ekstraordinært styremøte om Anne Borgs ytringer 8. desember (sammen NTNU-styremedlemmer
Bjørn Helge Skallerud og Ingrid Bouwer Utne) og til initiativet til styresak om
valgt kontra ansatt rektor innmeldt 3. januar. Samtidig vil mange, etter nesten
20 år med ansatt rektor ved NTNU, ta for gitt at ansatt-rektor er «slik tingene
bare er» ved NTNU. Som påpekt av tidligere NTNU-styremedlem Svein Lorentzen i UA i september 2008, mot slutten av NTNUs første
åremålsperiode med ansatt rektor, er det en fare for at eksisterende ledelsesmodell
vil «gro så fast at den langt på vei vil være selvbegrunnende og
selvrekrutterende». Å forsøke å endre det som nå er etablert og gjerne
tatt-for-gitt, krever god, konkret og saklig argumentasjon, som jeg har forsøkt
å utvikle i denne kommentaren.
Jeg
brenner for NTNU av hele mitt hjerte, og mener det er godt for institusjonens
framtid at vi evner å sette en fot i bakken og tenke nøye gjennom hvordan vi
skal videreutvikle dens organisering og ledelse i sin fulle bredde i årene
framover. Jeg opplever en motivasjon «nede» i organisasjonen for substansielle diskusjoner
og potensielle endringer i hvordan NTNU ledes. Om mange nok står opp for det
interne demokratiet og ytrer seg og/eller undertegner oppropet fra Hammerstad, Hjelseth,
Kjelsberg, Stang og Torvatn
kan det hende at påtrykk til styret nedenfra faktisk er starten på et utvidet
demokrati ved NTNU. Dette synes nå som helt nødvendig for å skape ro og tillit i
hele organisasjonen. Anledningen er nå!!