Ytring

NTNU er der vi treffer best

Heidi Gilstad spør i en ytring her i Universitetsavisa om hvorfor NTNU sentralt ikke er på utdanningsmessa på Kolstad, under tittelen «Hvor var NTNU?». Det svarer jeg gjerne på.

Bildet er tatt av en av NTNUs studentambassadører på Thora Storm VGS under Universitetsturneen 2024.
Publisert

Dette er en ytring. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens mening.

Takk for engasjementet! Vi ønsker alle å nå ut så godt som mulig med informasjon om NTNU til potensielle søkere, og vi som jobber med dette prioriterer nøye med de ressursene vi har.

Denne uken var NTNU på skolebesøk i Asker og Bærum, Innlandet, Rogaland, Trøndelag og Nordland. Fra januar til mars arrangeres Universitetsturneen, en skolebesøksordning eid, planlagt og gjennomført av universitetene, med mål om å gi alle videregående skoler (VGS) tilbud om god og kvalitetssikret informasjon om høyere utdanning i Norge. Vi besøker omlag 240 videregående skoler som tilbyr studiespesialisering, fra Alta VGS i nord til Eilert Sundt VGS i Farsund i sør. Det er over 60 prosent av alle VGS som tilbyr studiespesialisering i Norge. 

Enig eller uenig?

Send oss din ytring på

Vi jobber hele tiden for å møte målgruppen der de er. Vi vet at ungdommer i dag bruker i snitt 6,5 timer på skjerm om dagen. Derfor er vi også der, med ansatte studenter i alle tre byene som lager engasjerende historier om studentliv og utdanningsmuligheter på NTNU, for å inspirere unge til å studere hos oss.

Hvorfor var vi ikke på Kolstad? NTNU har vært med på utdanningsmessene i mange år. Det er en flott arena for å komme i kontakt med ungdom som lurer på hva de skal gjøre med framtiden sin. Samtidig er det veldig ressurskrevende å drive god standvirksomhet på utdanningsmessene. Det krever en stor bemanning for å ha nok folk som kan svare på spørsmål om hele NTNU. I tillegg kommer logistikk, plassleie og messeutstyr. Vi så også etterhvert at mange av de besøkende var ungdomsskoleelever og yrkesfagelever som ikke var kvalifisert til å søke studier hos oss. Og med stadig strammere budsjett, valgte vi og de fleste andre universitetene å prioritere andre tiltak, som for eksempel Universitetsturneen og NTNUs nettsider. 

I disse dager er det rundt 20 000 besøk på NTNUs studieprogramsider daglig. Vi gjør kontinuerlig forbedringer på sidene for at de som besøker oss der skal finne det de leter etter og ha en god opplevelse på våre nettsider. Det er den viktigste kanalen NTNU har for å nå potensielle studenter. 

Det er mange gode arenaer NTNU kunne vært til stede på for å informere om vårt studietilbud. Så lenge vi har begrenset med ressurser, er vi der vi treffer best.