Ytring
Utsynsmeldingen setter universitetslederne sjakk matt
Omfanget av forsking økte kraftig etter at finansieringssystemet fikk en forskningskomponent i 2003. Hva skjer nå som regjeringen vil ta den bort? – Det blir mye undervisning framover, spår Knut H. Sørensen.
Regjeringen vil fjerne forskningsindikatorene: - Hva skjer når forskning ikke lenger kan bidra til økte budsjetter, spør Knut H Sørensen.
Foto: Tore Oksholen
Fredag kom den
varslede Utsynsmeldingen om kompetansebehov og endringer i modellen for
finansiering av universiteter og høyskoler. Meldingen er vel mest preget av
trangsyn og representerer et tydelig fokusskift i politikken for UoH-sektoren
med hovedvekten på utdanning, særlig på utvalgte fagområder. Det mest radikale
grepet er at alle forskningsindikatorene forsvinner fra finansieringsmodellen,
som nå bare inneholder insentiver for utdanning, slik situasjonen var for 20 år
siden. Det var den gangen det var tydelig at det var mest lønnsomt for
institusjonene å ansette folk i stillinger uten forskningsandel. Forskning var
ikke lukrativt.
Utsynsmeldingen ble
iscenesatt med retorisk finesse av statsråd Ola Borten Moe. Han har presentert
endringene i finansieringsmodellen som et farvel til New public management, som
en tillitsreform som vil føre til avbyråkratisering, og som økt frihet for
universitetene. Han har også sagt at reformen ikke skal føre til økonomisk
omfordeling mellom universitetene, riktignok uten å si noe om hvordan det skal
realiseres når utdanningsincentivene skal ha effekt. Det loves altså at
UoH-institusjonene skal få like mye penger til forskning som tidligere, uten at
de er synlige i finansieringsmodellen. Statsråden utsetter på denne måten universitetslederne
for en moralsk test. Er de i stand til å forvalte den friheten de nå tilbys?
Eller vil de la seg friste av den nye incentivstrukturen til å omprioritere fra
forskning til undervisning?
I løpet av de siste
20 årene har universitetene vendt seg til å tenke lønnsomhet, målt ut fra
finansieringsmodellens premisser. Selv om undervisning har gitt mest uttelling,
har også forskning lønnet seg. Hva skjer når forskning ikke lenger kan bidra til økte budsjetter? Har universitetene nok ryggrad til å motstå fristelsen til å satse mindre på forskning og mer på undervisning? Borten Moe håper sikkert på det siste, siden han er
mest opptatt av utdanning. Dersom noen skulle komme til å klage over at det
forskes mindre på universitetene enn tidligere, kan han jo bare si at det er et
resultat av universitetenes egne prioriteringer og at tillitsreformen dessverre
ikke var så vellykket som han hadde ventet.
Universitetsledernes
kommentarer til utsynsmeldingen tyder på at Borten Moe vinner nærmest på
walk-over. NTNUs rektor Anne Borg går rett i fella. Hun gleder seg over at
utdanningssatsingene passer godt til (deler av) NTNU, og overser at statsråden
lover like mange penger til forskning som før – bare at NTNU på egen hånd må
prioritere å subsidiere EU-prosjekter. Det er altså grunn til å være engstelig,
også fordi NTNU ikke har noen klare og presise mål for forskning. Faktisk har
NTNU bare to konkretiserte mål – campussamling og en halvering av mengden
flyreiser. Campussamlingen er primært motivert av undervisningshensyn og redusert
satsning på forskning vil utvilsomt redusere behovet for å fly til konferanser
og seminarer. At NTNUs rektor er fornøyd med utsynsmeldingen er vel slik sett
som en kunne vente.
NTNUs rektor Anne Borg går rett i fella.
Et interessant
spørsmål er omfanget av avbyråkratiseringseffekten av å fjerne
forskningsindikatorene fra budsjettmodellen, slik Borten Moe legger så stor
vekt på. Det fremstår imidlertid som billig retorikk som universitetene burde
kunne avkle. Isolert sett er det neppe mange årsverkene som går med til å
informere departementet om publiseringspoeng og inntektene fra
eksternfinansiert forskning. Den eneste mulighetene for å oppnå en større
gevinst er å legge ned Cristin-systemet og avslutte praksisen med å registrere
publikasjoner. En slik nedleggelse vil imidlertid fjerne den viktigste kilden
til å vurdere omfanget av forskningsaktiviteten i UoH-sektoren, men det er kanskje
fristende fordi en eventuell nedprioritering av forskning dermed vil bli usynlig.
Etter at
finansieringssystemet fikk en forskningskomponent i 2003, har omfanget av
forskning i UoH-sektoren økt kraftig. Vi vet ikke hvor viktige de økonomiske
insentivene har vært, men det er grunn til å tro at effekten har vært vesentlig.
Utsynsmeldingen inneholder ingen drøftinger av dette. Forskning er helt klart
ingen vinnersak for Sp, men det er det åpenbart heller ikke for Ap, som i
praksis gir blaffen. Ola Borten Moe ser ut til å ha fritt spillerom.
Universitetene har ikke evnet å håndtere denne situasjonen. Den allmenne diskursen
om betydningen av forskning og høyere utdanning som rektorene jevnlig har framført,
har vært lite effektiv i møtet med statsrådens politiske savoir-faire. Kanskje
er det på tide å tenke nytt og utvikle andre og mer slagkraftige argumenter.
Dessverre virker det som om i hvert fall NTNU har gitt opp. De pessimistiske
budsjettprognosene som de ansatte nå blir overøst med, tyder på det. Det blir
mye undervisning framover.