Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Tida er inne
for ein kritisk gjennomgang av det 200 timer lange kurset i universitetspedagogisk
basiskompetanse (UNIPED). Vi treng eit kurs med mindre pedagogisk filosofi og
høgtflygande sær teori, og i staden meir ferdigheiter og kompetanse som er
tilpassa våre behov.
Viktige
og relevante metodar og konsept frå kunnskapsgrunnlaget om effektiv
undervisning må få ein større plass. Det må også relevant teori om motivasjon
og mestring frå kognitiv psykologi. I staden må vi i dag gjennom hundrevis av
sider med vanskeleg tilgjengeleg vitskaplege artiklar frå pedagogikken som få
deltakarar forstår eller har nytte av.
Fakta
Anders Ulstein
Utdanning: Ulstein har en cand.mag. i språk og historie fra HiV og UiB + master i samfunnsvitenskap med hovedvekt på Europeisk politikk og historie fra LSE.
Nåværende jobb: Universitetslektor ved Institutt for IKT og realfag (IE), Campus Ålesund, der han også er nestleder utdanning. Hans undervisningsoppgaver er primært innenfor de alternative opptaksveiene for ingeniørutdanningen.
Roller i UH-sektoren: Ulstein var medlem av språkpolitikkutvalget ved NTNU i 2022. Er leder av det nasjonale Fellessekretariatet for de alternative opptaksveiene for ingeniørutdanningen.
Faglige interesser: Språk og akademisk skriving som del av ingeniørutdanningen. Språket er mer enn et kommunikasjonsverktøy, det er noe vi tenker med. Hva så når språklig kompetanse svekkes? Har ledet programarbeidet med kvalitetsseminarene ved Campus Ålesund i fire år.
Opptatt av: Hvordan vi verner om akademias overordnede samfunnsoppdrag og bevarer vår uavhengighet i møte med politiske vinder og økonomiske interesser. Uavhengighet forutsetter ytringsfrihet og takhøyde. Hvordan omstiller vi UH-sektoren i møte med de tunge strukturutfordringene landet står overfor, og hva betyr dette for ‘ett NTNU på tre campus’? Dessuten, universitetspedagogikken trenger et kritisk blikk og en ny start. Og: Er dagens studenter tilstrekkelig «studieforberedt»? Hvis ikke, må vi i større grad ‘studieforberede’ vår studenter selv, og hvordan gjør vi det?
UNIPED er
heller ikkje rett svar på det forskrifta ber om. Det var neppe departementets
intensjon at vi skal bruke tida på 100 år gamle og uforståelege artiklar i
pedagogisk filosofi. Det er ikkje det som ligg i «grunnleggende ferdigheter
innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og
veiledning (grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på
universitets- og høyskolenivå)».
UNIPED
har i staden følgjande overskrift for sine læringsmål: «Kritisk reflekterende
tilnærming til undervisning, veiledning, læring og vurdering (UVLV). Etter mitt
skjønn er det stor forskjell på eit kurs i kritisk reflekterande tilnærming,
og eit kurs i grunnleggande ferdigheiter og kompetanse.
Læringsmål
i tåka
UNIPED
sitt læringsutbytte har to store feil. Dei er for det første basert på det
pedagogane synest vi må lære, og for lite på kva vi faktisk treng. Dessutan kan
ikkje UNIPED skrive LUB. Det er litt rart (sjå figur). Ein slik måte å
framstille ein LUB på er dessutan ikkje spesielt vellukka.
Eit krav
til læringsutbytte er at det er klart og eintydig, spesifikt og ikkje for omfattande.
Det er dessutan svært viktig med klare aktive verb, slik som kunne, bruke,
kjenne osv.
For
UNIPED, derimot ser ikkje dette ut til å gjelde. Her kan ein finne
språkblomster som dette:
“Gjennom
programmet har vi som intensjon å stimulere og støtte deltakerne til å utvikle:
· Et
ønske og selvtillit til å prøve og utforske muligheter innenfor UVLV
· En
vilje og evne til å støtte studenter og kolleger innom UVLV
· En
nysgjerrighet til å se og lære mer om UVLV fra ulike perspektiver»
Eller kva
med denne:
«Samhandle
og bidra til nettverk som tar sikte på å fremme UVLV gjennom å bidra til å
skape en kultur på instituttnivå som verdsetter og fremmer UVLV»
Stort
meir vagt og uklart enn dette kan det knapt bli. Korleis skal ein måle at dette
er oppnådd? (UVLV står for «undervisning, veiledning, læring og vurdering”)
Og kva er
galt med å skrive om lag det forskrifta seier, at formålet er å «opparbeide
grunnleggende ferdigheter og kompetanse». Dette er ikkje hjernekirurgi. Kurset
heiter da også «Utdanningsfaglig basiskompetanse”. Kvifor dette pinsamt vage og
svulstige språket?
Kvifor er
den einaste store visjonen å utvikle en «kritisk reflekterende tilnærming»? Det
er då sjølvsagt – ein kvar akademikar skal vere kritisk og reflekterande. Dette
er ikkje eit kurs i å vere kritisk reflekterande, men eit kurs der deltakarane
skal skaffe seg grunnleggande kompetanse og ferdigheiter i undervisning på
universitetsnivå.
Pedagogane
har ein metode dei brukar til alt. Det er kritisk refleksjon. Dette er likevel
ikkje det vi andre stort sett tenkjer på som refleksjon. Refleksjon handlar om
å undersøke og drøfte korleis ein har arbeidd med ei oppgåve, til dømes. Slik
engasjerer vi studentane til litt djupare tenking og styrkjer deira metakognitiv
kompetanse. «Refleksjon» er allereie i verktøykassa saman med mykje anna.
Kritisk
teori
UNIPEDs
refleksjonsmetodikk kviler i staden på det som heiter kritisk teori.
Grunntanken her er å avsløre skjulte maktstrukturar i samfunnet, i
organisasjonar, tradisjonar og undervisning osv.
Då eg
prøvde meg på UNIPED for nokre år sidan handla den første artikkelen på dag 1 om
kritisk refleksjon. Føremålet blei ikkje uttalt, men det var klart at vi skulle
omvendast. Det vi trur vi veit om undervisning er suspekt. Og slik vil det
alltid vere, så vi skal difor alltid reinse oss for dårlege haldningar og
førestillingar og truleg vende oss til pedagogane for rettleiing…
I tråd
med kritisk tenking så ligg det alle stader i samfunnet skjulte og farlege maktstrukturar,
og vi er ubevisst med på å halde dei ved like. Vi er altså med på ei slags
undertrykking, må vi forstå. I den 77 siders lange artikkelen Becoming a
Critically Reflective Teacher av Stephen Brookfield kunne vi mellom anna
lese:
“Critically reflective teachers are on high
alert for the presence of dominant ideology in educational processes and
decisions. They see its influence as particularly evident in battles over
curriculum where white supremacy and patriarchy come into play.”
Brookfield
lener seg på hegemoniomgrepet slik det blei etablert av Antonio Gramsci for 100
år sidan, ein italiensk filosof, språkvitar og også grunnleggar av det
italienske kommunistpartiet. Kort sagt skriv Brookfield at ikkje berre finnest
det undertrykkande strukturar som tener eit lite mindretal, f.eks. dei rike og
den herskande klasse, men det store fleirtalet aksepterer umedvite denne
undertrykkinga fordi maktstrukturen er internalisert.
Ein fattig
underklasse kan altså bidra til å sementere sin eiga undertrykking ved å ta til
seg dei ideane og verdiane som ligg i kultur, tradisjon, organisasjonar og
samfunn. Noko liknande har vi i ei klasse og i eit utdanningssystem. Og vi må
difor alle vakne opp og avsløre andre og oss sjølve med eit konstant kritisk
blikk for å unngå dette.
Dette var
den einaste artikkelen vi skulle lese til første dag på kurset.
Det er faktisk
arrogant å starte eit kurs i undervisningskompetanse på denne måten. Det sat
mange i salen som hadde fleire års undervisningserfaring. Men det er altså vi
som hadde undervist i årevis som skal gå kritisk gjennom alt vi kan ha gjort
oss av erfaringar. Vi kunne visstnok ha nokre uriktige oppfatningar…
Ikkje
berre skal ein trykke på oss radikal teori frå pedagogikken, men ein handsamar
oss som tomsingar som no skal bli vist lyset.
I staden skulle
UNIPED gjort det som er det «pedagogisk» rette, nemleg kartlegge kva erfaringar
vi har i salen, og så bygge på dette som noko positivt. Dette er ABC.
Som om
ikkje artikkelen av Brookfield var nok, var det laga ein videoserie på totalt
40 minutt der ein professor forklarer kva kritisk refleksjon er. La meg seie
det slik, det var dagens store underhaldning når eg viste videoane til kollegar
på instituttet. Her får vi eit samandrag av Brookfield på famlande engelsk av ein
kar med caps som sit og vippar tilbakelent i ein kontorstol.
Eg ville
ikkje brydd meg. Eg har sett forskjellig. Men dette er altså det UNIPED byr oss
på dag 1.
På
samling 2 handla det om å gi tilbakemelding og dag 3 var om læringsdesign. Ganske
relevant tema, noko undervisningsmateriell var bra, men totalt sett berre
måteleg bra.
Endeleg
på samling fire skulle det handle om undervisning og læring. Men kva er pensum
for dagen? To kapittel i ei bok av John Dewey – frå 1916. Og det var alt.
Boka er «Utdannelse
som dannelse» og la meg sitere, her handlar det mellom anna om medvitet:
«Bevissthetens
«møblering» er bevisstheten. Bevisstheten er i sin helhet et spørsmål om
«innhold». De utdannelsesmessige implikasjonene av denne doktrinen er
trefoldige:
(1) En viss type
bevissthet blir dannet ved hjelp av gjenstander som fremkaller visse reaksjoner
og som produserer visse ordningsmønstre blant de reaksjonene som fremkalles. […]
(2) Siden de første forestillingene danner de «mottagende organene» som
kontrollerer opptaket av nye forestillinger, er det uhyre viktig hvordan de er.
Virkningen av nye
forestillinger er å styrke grupperinger som er dannet tidligere. Pedagogens
oppgave er først å velge det riktige materialet slik at han kan bestemme
hvordan de første reaksjonene blir, deretter å ordne sekvensen med de følgende
forestillingene på basis av det lageret av ideer som er befestet gjennom
tidligere transaksjoner. Kontrollen kommer bakfra, fra fortiden, i stedet for
fra det endelige mål, slik man oppfatter det når man ser på bevisstheten som
noe som folder seg ut. (3) Man kan fastlegge visse formelle skritt i enhver
undervisningsmetode. Presentasjon av nytt faginnhold er naturligvis det
sentrale, men siden kunnskap består av faginnholdets interaksjon med det innholdet
som allerede er begravet under bevissthetsterskelen, er første skritt å
«forberede» det vil si å sette i aktivitet og bringe over bevissthetsnivå de
første forestillingene som skal ta opp i seg de nye.»
Eg ber om
orsaking for å sitere alt dette, men det er for å vise kor malplassert dette er
i eit kurs i grunnleggande undervisningskompetanse. Det første førelesaren
seier denne dagen er at desse artiklane av Dewey var kanskje litt vanskelege. Hen
trur difor ikkje at så mange har lese dei, og ler litt brydd.
Artiklar
som forelesar er brydd over å by oss og som hen tenkjer vi heilt sikkert ikkje
har orka eller klart lese, er altså likevel pensum. Vi hadde då heller ikkje bruk
for Dewey den dagen. Så kva var relevansen?
På
samling 5 handla det om universell utforming. OK, men tre timar om UU er alt
for mykje. UU er ikkje sentral del av grunnleggande undervisningskompetanse. Det
var likevel ein del interessante tips, men som kunne vore tatt på ein time. Siste
dagen var om kvalitetssystemet. Det kunne også vore korta ned. Dette blir også
tatt på instituttet for alle.
Var det
ingen lyspunkt? Kollegarettleiing fungerte bra. UNIPED var elles godt
organisert og nokre av dei valbare modulane var interessante. Ein kollega tok
ein modul i problembasert læring og var svært fornøgd. Det viste seg at begge
to som ga kurset var legar, ikkje pedagogar.
Den best samlinga
handla om vurdering og Blooms taksonomi. Det viste seg at han som hadde denne økta
var det eg kallar ein klasseromspedagog med ein del undervisningserfaring og
bakgrunn frå vidaregåande skule, trur eg. Han underviste på ein måte som viste
at han forstod kven vi var og kva vi står oppe i. Eit godt råd er difor at
UNIPED bør skaffe seg fleire klasseromspedagogar.
Det
som manglar
UNIPED er
for det første ikkje interessert i kognitiv psykologi. Det er godt gjort sidan
dette er eit felt med svært stor relevans for læring. Kognitiv psykologi har
koplingar til nevrovitskapen, mellom anna om hjernens plastisitet, og her er
det mykje interessant forsking. Ei anna interessant grein innan psykologien er sosial-kognitiv
læringsteori, og handlar om motivasjon og meistringstru. Feltet er spennande og
relevant spesielt for profesjonsutdanningane. Tragisk at ikkje dette er med.
Utover
dette manglar det som sagt ein gjennomgang av dei viktigaste metodane, konsept
og omgrep kunnskapsgrunnlaget. Samstemt undervisning, problembasert læring,
testing og mykje meir er stoff som vi alle synes er interessant og relevant, og
der UNIPED burde gått meir djupare inn og presentere dette systematisk,
samanliknande og drøftande.
Skal til
dømes teknologiinstitutta føle at dei 200 timane er ei god investering, må vi
få eit tilbod som er mindre filosofisk og sært, og som er betre forankra i forskrifta.
Institutta som er mottakarane av denne undervisningskompetansen må vere med å
bestemmer innhaldet. Det skulle vere ganske underleg om institutta som driv all
undervisning ikkje visste kva undervisningskompetanse undervisarane treng.
Mitt
alternative kurs
Eit kurs
i grunnleggande undervisningskompetanse kunne til dømes sjå slik ut, og la meg
følje same format som UNIPED i dag, med sju samlingar, ei rekke valfrie modular
og så eit skriftleg arbeid.
· Dag
1: Kva er læring?
Og korleis går det føre seg? Dette er målet med alt vi gjer, så
naturleg å starte her. Teorigrunnlaget er kognitiv psykologi.
· Dag
2: Kva læringsmetodar er effektive?
Det sentrale kunnskapsgrunnlaget, gjer greie for det viktigaste og diskuter.
Byggjer på dag 1.
· Dag
3: Vurdering
Kunnskapsgrunnlaget og konkrete variantar. Må sjåast i samanheng med
dag 1 og dag 2.
· Dag
4: Samstemt undervisning, og design
Om design av program, emne og læringsaktivitetar, baklengs. Programstyrt.
· Dag
5: Motivasjon og meistring
Indre og ytre motivasjon, og korleis kan vi legge til rette for dette.
Meistringstru og sosial læring.
· Dag
6: Studieteknikk – å lære å lære
Kva bør studentane lære om dette, både kva læring er, korleis. Skal bygge metakognitiv kompetanse. Det må
vere samsvar mellom korleis studentane lærer og vi underviser.
· Dag
7: Utviklingsarbeid (FOU)
Ein dag om korleis undervisarar kan drive FOU på eigen undervisning og
i eige fagmiljø. Litt grunnleggande, pluss ein del døme, diskusjon og
presentasjon.
Kollegarettleiing
Parallelt
med dette skal alle gjennom ei kollegarettleiing. Dette kan ein organisere på
ulikt vis, men det bør starte etter samling 2. Då kan ein bruke
kunnskapsgrunnlaget i arbeidet med rettleiing og diskusjon.
Skriftleg
arbeid
Vel eit
tema – gjerne frå samlingane eller modulane – finn eit problem du vil undersøke
og drøfte, eller lag eit lite utviklingsarbeid, og skriv 3000-5000 ord som er
interessant. Vis at du kan bruke relevant forsking.
Valmodular
Institutta
kan melde inn behov, slik som problembasert læring, bruk av KI, praksisfag,
mappevurdering osv. Det finst folk i fagmiljøa som kan gi slike modular.