- Lett å tenke at kunsten kan kuttes, men nå ser vi at NTNU satser
For første gang blir Artistic Research Week (ARW) gjennomført «ordentlig» i Trondheim.
Michael Duch mener Trondheim har et godt kunstmiljø. Nå gjelder det bare å bygge opp under samarbeidet i byen. Her sitter han i Cinematek-salen, hvor det skal skje flere arrangementer parallelt med Artistic Research Week.Foto: Kamilla Østerberg
NTNU Artistic Research Week 2024 (ARW) skal bidra til å synliggjøre kunstnerisk virksomhet og kunstnerisk utviklingsarbeid både internt og eksternt, fysisk og digitalt. ARW skal også bidra til å oppfylle NTNUs strategiske mål knyttet til kunstnerisk virksomhet:
utvikling av fremragende kunstmiljøer
styrking av det kunstneriske utviklingsarbeidet
samspill med teknologi, vitenskap og samfunn
Prosjektet NTNU Artistic Research Week 2024 er støttet av NTNUs kunstforum, som er opptatt av kunstens rolle i NTNU.
Denne uken er det duket for Artistic Research Week (ARW) 2024 i Torndheim, hvor man kan oppleve et utvalg av NTNU-kunst i perioden 21.-26. oktober. Da blir det både musikk, utstillinger, avsluttende doktorgradspresentasjoner og konserter.
- Det skjer allerede veldig mye spennende i Trondheim, så poenget var ikke å lage så veldig mange arrangementer, men heller arrangementer som løfter frem hva som foregår av kunstnerisk virksomhet og forskning ved NTNU, sier prosjektleder for NTNU Artistic Research Week 2024 og professor ved Institutt for musikk, Michael Duch.
Duch er initiativtaker til prosjektet, som har fått støtte fra NTNU og Kunstforum. Grunnen til at det heter «Artistic Research Week» er at dette er et arrangement som også skjer ved andre universiteter, både innenlands og utlands.
- Vi har latt oss inspirere av lignende arrangementer andre steder, og nå er det veldig fint å få gjennomført det i Trondheim, sier han.
Det er ikke første gangen det arrangeres Artistic Research Week (ARW) i Trondheim, men det er første gangen de får gjennomført det «ordentlig».
- Vi har gjort dette én gang før, i 2020, men som kjent var det pandemi, så det ble ikke helt som vi hadde tenkt. Mye ble digitalt, og det var ikke helt det samme. Men om ikke annet ble det en test for hva dette kunne være. Og nå, fire år senere, har vi muligheten til å gjøre det igjen, da fysisk, sier Duch.
Viktig å løfte frem stipendiatene
ARW har et mangfoldig program, og Duch trekker frem at det har vært spesielt viktig å fronte stipendiatene, som er NTNUs fremtid for kunstnerisk forskning. Derfor er det gitt midler til flere stipendiater som skal presentere og dokumentere sine prosjekter i forbindelse med ARW.
Blant dem er stipendiatene Mari Sanden og Peter Knutsen, som begge skal ha sine avsluttende doktorgradspresentasjoner denne uken.
Sanden, som
driver med kunstnerisk forskning ved Kunstakademiet i Trondheim, skal
presentere sin «Artistic Research Consept Store», som består av både
skulpturer, tekst og lydverk.
- Ja, det er
en slags lek med et forskningsverktøy som er godt kjent blant forskere: technology
readiness level. Det er et verktøy brukt for å evaluere
modenheten på teknologi innen forskning, og brukes spesielt i forbindelse med
evaluering av Horisont Europa-prosjekter, forklarer Sanden.
Hun mener
dette evalueringsverktøyet fungerer dårlig for kunstneriske prosjekter. Hennes
prosjekt presenterer en alternativ «stige» for å evaluere samarbeidsprosjekter,
som kommer til uttrykk gjennom en blanding av metaforer og fysiske
skulpturer.
Presentasjonen åpner 23. oktober kl 18:00, i Rosenborg gate 22.
Improvisasjon i klassisk musikk?
Peter Knutsen er også i full gang med å gjøre de siste forberedelsene før sin avslutningskonsert, som består av musikk som bygger på to av hans tidligere plater – hvor det skal improviseres og spilles rundt klassisk musikk.
- Det er veldig praktisk-basert forskning, hvor jeg har eksperimentert med musikk sammen med andre musikere, og stilt spørsmål omkring notebildets rolle i improvisasjonprosessen, sier Knutsen.
Mange tenker kanskje at klassisk musikk består av mindre improvisasjon enn eksempelviss jazz, men Knutsen er overbevist om at improvisasjonen alltid er til stede på et eller annet vis, fordi musikeren vil påvirkes av blant annet sinnsstemninger, publikum og kontekst.
- Det som skjer rundt presentasjonen har en sentral rolle i fremføringen, og kan til og med bli viktigere enn notearket, sier Knutsen.
Avslutningskonserten vil være på Kammersalen i Olavsahallen, 23.oktober kl. 18:00.
Glad for at NTNU satser på kunsten
I år er temaet for ARW NTNUs rolle i Trondheim som kulturby.
- NTNU er med på å produsere og arrangere mye som skjer i byen, men mye går parallelt med andre arrangementer i steden for sammen. Dette kan derfor være en mulighet for å forsterke samarbeid med aktører utenfor NTNU. Både på musikk- og kunstfeltet kan vi få til samtaler bedre og sammen tenke på hva vi kan tilby kunstnere vi utdanner fra NTNU, sier Duch.
Han mener det er viktig å vise frem den kunstneriske siden av forskning og utvikling ved NTNU, og tror ARW kan være en god paraply for dette. Han tror denne uka kan løfte fram kunstmiljøene, skape oppmerksomhet rundt kunst og å vise fram hvordan det forskes både på, i og gjennom kunsten ved NTNU.
- Jeg er veldig glad for at nå, når det er nedgangstid, så ser vi at NTNU er villig til å satse på det. I den tiden vi lever i er det kanskje lett å tenke at kunsten kan kuttes, fordi man anser det som en overskuddsaktivitet. Men nå ser vi at NTNU og Kunstforum, under prorektoren, satser og viser frem kunstvirksomheten ved NTNU og synliggjør kunstens rolle. De satser på kunstfagene, og det er veldig gledelig for oss, avslutter han.