Trøndelagsutstillingen

Dette er vinneren av NTNUs kunstpris 2023

Årets pris gikk til kunstneren Veslemøy Lilleengen for kunstverket «Fane for Maren Selanger».

Veslemøy Lilleengen er vinneren av NTNUs kunstpris 2023.
Fakta

NTNUs kunstpris

  • NTNUs kunstpris skal bidra til å synliggjøre og fremme det viktige samspillet mellom universitetet og kunstmiljøene i Trondheim.
  • Prisen tildeles en kunstner som har utdannelse fra Kunstakademiet i Trondheim eller annen utdanning fra NTNU.
  • Prisen er på 20.000 kroner.
  • Trøndelagsutstillingen, som åpnet 19. august, er en årlig landsdelsutstilling for billedkunst og arrangeres av Trøndelag Bildende Kunstnere (TBK) og administreres av Trøndelag Senter for Samtidskunst.

Det skriver NTNU i en pressemelding. Prisen ble offentliggjort av dekan ved Fakultet for arkitektur og design Sara Brinch på vegne av universitetet.

Selve prisen ble delt ut under åpningen av Trøndelagsutstillingen på Trøndelag senter for samtidskunst lørdag ettermiddag.

Gjør-det-selv-kultur

Kunstneren Veslemøy Lilleengen (f. 1975) er utdannet både ved Kunsthøyskolen i Bergen og ved NTNU, der hun blant annet har en og mastergrad i billedkunst fra Kunstakademiet i Trondheim (KiT). Hun arbeider hovedsakelig med tekstil, performance og tradisjonshåndverk som potteblå og vidjespenning. 

I følge en pressemelding skal oppveksten på gård og 20 år i den autonome bydelen Svartlamon i Trondheim har hatt stor innvirkning på hennes arbeidsmetode og tematikk. 

Begge disse miljøene her en gjør-det-selv kultur hvor bærekraft, samarbeid, kunnskapsoverføring og aktivisme står sentralt.

En fane for Maren Selanger

Lilleengen vinner NTNUs kunstpris for et tekstilarbeid hun har laget til ære for Harstad-kvinnen Maren Selanger.

«Fane til Maren Selanger» er sammensatt av en pose vevmatriale kjøpt på Fretex som opprinnelig skal ha tilhørt henne.

En pose vevmatriale kjøpt på Fretex skal ha vært begynnelsen på prosjektet. Da Lilleeget senere skal ha oppdaget jeg den tidligere eierens navn, Maren Selanger, ble vevmaterialet gjort om til en fane til henne.

- Maren Selanger skal ha arbeidet på sentralbordet i Harstad under krigen og sørget for at viktig informasjon nådde fram etter at tyskerne invaderte Norge. På sentralbordet satte hun sammen med to andre kvinner og kom til alt hell uskadet fra bombetoktene, og etter krigen var over fikk hun medalje for innsatsen, skriver Lilleengen i utstillingskatalogen til Trøndelagsutstillingen 2023.

Veslemøy Lilleengens kunstverk «Fane for Maren Selanger» kan se ut som noe du ville funnet i en gammel Fretex-pose, hvilket faktisk også er tilfelle, men det rommer også så mye mer.

Professor Felix Gmelin og juryrepresentant Daniel Vincent Hansen

I følge Lilleengen skal også Selanger ha vært fantastisk med alt av håndarbeid. Etter hennes død kom flere av hennes broderier til Sør-Troms museums samlinger. 

- Hun vevde også matter og andre fine arbeider, som er i familiens eie og i bruk fremdeles. Maren Selanger var modig, varm, nøysom og genuint opptatt av håndarbeid. Jeg synes hun fortjener en fane, skriver kunstneren.

Politisk kunst på sitt beste

Juryen for NTNUs kunstpris består av en representant fra Kunstakademiet i Trondheim (KIT), NTNU og en representant fra Trøndelagsutstillingens jury. 

I år var det professor Felix Gmelin og juryrepresentant Daniel Vincent Hansen som valgte vinneren av prisen. De begynner tildelingen med at kunstverket utmerker seg ved sin gjennomgående presisjon og oppriktighet. 

- Kunstverket skiller seg ut og har en sterk tilstedeværelse ved å være overbevisende i sin form, konsept og budskap. Slik kan kunstverket alene formidle sin betydning og berøre betrakteren, uten nødvendigheten av å bli forklart eller plassert i en større sammenheng, skriver de i sin begrunnelse.

De påpeker også at kunstverket bærer med seg en lokalhistorie som utfolder seg både gjennom historien omkring verket og selve objektet. 

- Dette er en fortelling som er dypt personlig, samtidig som den berører vår kollektive hukommelse. Veslemøy Lilleengens kunstverk «Fane for Maren Selanger» kan se ut som noe du ville funnet i en gammel Fretex-pose, hvilket faktisk også er tilfelle, men det rommer også så mye mer, skriver de.

Videre trekker de fram hvordan dette er politisk kunst på sitt beste.

- Kunstverket er konsekvent, men gir rom for tolkning ved å involvere oss som betraktere i språklige og visuelle motsetninger. Fremfor alt har det potensiale for tvil, forvirring og feiltrinn, avslutter de.