I forrige uke kom nyheten: For å få fast jobb som lærer i dag, kreves relevant faglig og pedagogisk kompetanse. Dette ønsker regjeringen å endre til krav om «relevant lærerutdanning», sa kunnskapsministeren til NRK. Og hva så?
Lærerutdanning – ikke bare for de lure: Denne helgas gjesteskribent ser flere paradokser i storsamfunnets forventninger til læreren (Arkivfoto. Bildet har ikke noe med denne teksten å gjøre).Sølvi W. Normannsen
Nåværende jobb: Stipendiat ved Institutt for lærerutdanning, NTNU.
Tidligere roller i UH: Ingen, men Malkenes har markert seg skolepolitisk gjennom sine bøker og en rekke innlegg og ytringer i medier. Han fikk Fritt Ords honnør i mai 2018 for «hans kritiske søkelys på manglende ytringskultur i Oslo-skolen».
Faglige interesser: Utdanningshistorie, politikk og styring.
Er opptatt av: Utdanningspolitikk, fotball og familie.
Jo, dette er en lang fortelling og den starter som mye annet den 4. des
2001. Pisa-resultater ble til påstanden om at norsk skole bruker mest
ressurser, men har middels resultat.
Svaret ble at alt skulle bli billigere, bedre og mer effektivt. Det
skulle skapes en mer effektiv lærer, men en ville også ansvarliggjøre læreren
for større oppgaver. Det ville fikse biffen.
Dette gav en flodbølge av endring. En slik var OECDs prosjekt Attracting,
Developing and Retaining Effective Teachers som ble lansert i 2002. I 2005 kom rapporten med samme navn. Den
avskriver og avskilter den eksisterende lærerrollen, den problematiserer
lærerutdanningene og den former en ny lærerrolle, også i Norge. OECDs
satsingsprosjekt inngår i Stortingsmelding nr. 11: Læreren, rollen og
utdanningen (2008-2009). Den detaljerer og bygger ut lærerrollen i
detaljerte beskrivelser av den nye lærerrollens egenskaper. Til sammen beskrives
107 egenskaper fordelt på individnivå, det profesjonelle fellesskapet og foreldre
og foresatte.
Individnivået er beskrevet omtrent slik: «Gode lærere» (…) «kan sine fag og vet hvordan de skal undervise. De
analyserer, konkretiserer og operasjonaliserer læreplanverket, leder elevenes
læringsarbeid, gjennomfører opplæringen med interesse og engasjement. De følger
elevenes læring tett opp, og forteller, spør, kontrollerer, repeterer,
sanksjonerer, varierer og tilpasser undervisningen til elever og fag». De
tilskrives «fleksibilitet og kreativitet». De må kunne «planlegge, organisere,
gjennomføre og vurdere læringsarbeid».
Læreren skal lede klassen, være synlig,
regelbevisst, ha legitimitet og ta ansvar for et inkluderende læringsmiljø.
Lærere må kommunisere tydelige mål for opplæringen, kjennetegn på måloppnåelse,
legge til rette for egenvurdering for elevene, gi tilbakemeldinger som eleven
lærer av, fordi elevene lærer bedre når de forstår hva de skal lære og hva som
forventes av dem.
Lærere må kunne omgås elevene på en god måte, følge elevenes læring
tett, kunne se om og når elever trenger økt støtte. For å gjøre dette må
læreren ha sosial kompetanse og kunnskap om læring på ulike årstrinn, men også
informasjon om eleven og deres læring og framgang. Dette er avgjørende for at
læreren skal kunne gi elevene nødvendig hjelp og støtte på et tidlig tidspunkt.
Samtidig skal læreren sikre at opplæringen er i samsvar med læreplanverket
samtidig som den er tilpasset elevens ulike forutsetninger og behov. For eleven
skal oppleve at de mestrer faglige utfordringer, og de skal føle seg inkludert i
et sosialt fellesskap.
Beskrivelsene gjør læreren til syndebukk for nedsiden av det nyliberale hegemoni de siste 40 år, økende ulikhet i samfunnet og frykten for å miste konkurransekraft i den globale konkurranseøkonomien.
I tillegg er det profesjonelle fellesskapet detaljert som 30 ulike
egenskaper, og arbeidet med foreldre og foresatte er detaljert i 26 ulike
egenskaper og evner. Kravene til den nye lærerrollen er formulert som 14
imperativ om hva læreren «må» og «skal», som knyttes til 57 følger av lærerens
kompetanse for elever, skole og samfunn. Dette gjøres i satsing etter satsing,
på læreren.
For du husker vel Ernas «Drømmelærer»? «Elever med gode lærere utvikler seg tre
ganger så raskt faglig, som elever med dårlige lærere. Gode lærere bidrar også
til å utjevne sosiale forskjeller», sa Erna da hun ble statsminister i 2013. I
valgkampen i høst gav Erna læreren ansvaret for å utligne sosiale forskjeller
alene. Fra før har læreren fått ansvaret for den nasjonale konkurransekraft.
I satsingene kan en skimte to bevegelser: nye utvidelser og beskrivelser
av innholdet i lærerrollen og nye utvidelser av ansvarsområde for skolen og
dermed læreren. Og her kan en få øye på tre paradoks:
1: Alle satser på læreren ved å si hva læreren skal gjøre
2: Alle satser på læreren ved å si at hvem som helst kan gjøre lærerens
jobb
3: Alle satser på læreren ved å si at læreren har ansvar for
storsamfunnets problemer
Under disse tre ligger et siste forførende paradoks som jeg mistenker kan
ha forledet både fagforeninger og lærere; når lærerrollen beskrives kan det
oppleves som en anerkjennelse av lærerens viktighet, av lærerarbeidets egenart,
og av omfanget og intensiteten i lærernes hverdag. Det er feil. Beskrivelsene er
mest en detaljert liste av områder, av potensielle mangler og evner lærere kan
holdes ansvarlige for i en ny lærerrolle. Den gjør læreren til syndebukk for
nedsiden av det nyliberale hegemoni de siste 40 år, økende ulikhet i samfunnet
og frykten for å miste konkurransekraft i den globale konkurranseøkonomien.
Husk det neste gang noen vil satse på læreren.
PS. Denne teksten er et selvplagiat, først fra min
innledning om lærerrollen på Landsmøtet til Utdanningsforbundet, og dernest fra
min doktoravhandling in progress. Jeg har også brukt flere av ordene og tankene
i andre anledninger.