Året i UA: Lesertallene går nedover og leserne blir yngre

Under dagens styremøte ble årsrapporten til UA lagt frem av Unni Eikeseth, leder av redaksjonsrådet.

Unni Eikeseth, leder i redaksjonsrådet til Universitetsavisa, fortalte at UA har mistet en del av sine eldre lesere.
Publisert Sist oppdatert

Leder i redaksjonsrådet i UA, Unni Eikeseth, la frem årsrapporten for Universitetsavisa under styremøtet 22.juni.

Her er noen av hovedtrekkene i årsrapporten:

  • Økning i produksjon av artikler på 50 %
  • Nedgang i antall lesere på 25 %
  • Det har vært endringer i alderssammensetningen blant UAs lesere. Avisa har mistet lesere i den eldste gruppen, men fått flere unge lesere det siste året.
  • Avisa har også en overvekt av mannlige lesere over tid
Grafen viser alders - og kjønnssammensetningen blant UAs lesere.

Det ble noen spørsmål fra styrerepresentantene etter at rapporten var lagt frem.

Bekymret over nedgang

Nina Refseth lurte blant annet på hvorfor det har vært en nedgang i antall lesere.

- Det er en god rapport og det er mye positivt her med tanke på å skulle bre seg ut i både tema og geografi. Samtidig så må man spørre hvordan det kan ha seg at lesertallet går ned så mye som 25 prosent, sa Refseth.

Dette svarte redaktør Tore Oksholen følgende på:

- Jeg tror nedgangen i antallet lesere har en sammenheng med at vi har hatt et smalt fokus i det vi har prioritert redaksjonelt det siste året. Vi har for eksempel dekket campussamlingsprosjektet bredt, men vi ser at temaet ikke treffer alle, sier Oksholen.

Han forteller også at de året før hadde mange leserinnlegg om klima som genererte mange leserklikk, men etter en lang stund tok han en redaksjonell beslutning om å begrense debatten. Også dette kan være deler av forklaringen.

Etterlyser strategi for sosiale medier

Studentrepresentant Roar Høiby Brakstad benyttet anledningen til å skryte litt av UA. Han opplever at kvaliteten på artiklene er høye, og han sa han er mer opptatt av kvalitet fremfor høye lesertall. Likevel oppfordrer han UA til å ha en klarere strategi for sosiale medier. Nå virker det litt tilfeldig hvilke saker som deles der.

- Dette innspillet skal vi ta til etterretning, og vi skal fokusere mer på sosiale medier i tiden fremover, svarte Oksholen.