Kurset gir ingen studiepoeng, men er et tilbud til de som vil komme i gang med matematikken litt før semesteret starter. Nivået på kurset er dermed tilpasset nye studenter som har R2 fra videregående skole.
I år hadde godt over 300 studenter meldt seg på kurset, som går digitalt over alle de tre studiebyene Trondheim, Gjøvik og Ålesund.
Foreleser Morten Andreas Nome, som også er kursleder, tror at det er et nyttig tilbud for mange av de nye studentene.
Holder kurs for alle studiebyene
Nome forteller at han har holdt kurset litt annerledes hvert år, men at det i år er et stort fokus på studentaktiv læring. Det betyr at Nome starter dagen med en time forelesning på Zoom, som studenter fra alle tre studiebyer følger med på.
Deretter kan studentene møte opp på ulike grupperom for å gjøre oppgaver sammen med hjelp fra studentassistenter.
Nome håper at kurset er nyttig, men innrømmer at de enda ikke har drevet med så mye evaluering av kurset.
- Vi merket at regneferdighetene til de nye studentene var litt svake i fjor, så vi håper at kurset kan hjelpe dem som føler de trenger å friske opp litt på kunnskapene, forklarer Nome.
- Fint med litt oppfriskning
Sivert Underdal (19) kommer rett fra videregående og synes oppfriskningskurset både er interessant og en god mulighet til å møte andre nye studenter.
Hans nye bekjente Einar Bertiniussen sier seg enig.
- Jeg kjenner andre i byen, men det er fint å bli kjent med noen nye, forteller Einar (20).
Denne dagen holder de på med geometri og trigonometri. Det synes flere av dem at er enklere enn gårsdagens tema som var tall og regning.
- Jeg gruer meg mest til integraler, sier Sivert og de tre andre nikker anerkjennende.
En mykere start
På et annet bord møter vi fire andre spente studenter.
De har inntrykk av at mange på oppfriskningskurset enten har hatt et år i militæret eller gått på folkehøyskole. Da er det fint med en litt myk start der de kan finne fram igjen kunnskapene.
Varvara er en av dem som kommer rett fra videregående. Til tross for det følte hun også at hun hadde behov for litt oppfrisking før studiestart på Industriell økonomi og teknologiledelse.
Det er under en uke siden hun flyttet til byen, og hun kommer opprinnelig fra Asker.
- Det er veldig mye nytt akkurat nå, men dette vil forhåpentligvis hjelpe meg litt å komme i gang med ting, sier hun.
De fire andre på gruppa sier seg enig i det.
Tora Nadine Andreassen Liknes (20) gleder seg til å begynne å lære noe nytt neste uke. Hun skal gå Maskiningeniør.
- På videregående handlet det mye om å lære regler, nå blir det nok et større fokus på å lære å sette reglene i sammenheng.
Clara Sander (19), som skal studere Maskin- og energiteknologi, sier seg enig i det. Hun tror det blir viktig å ha en god studieteknikk nå som hun skal begynne på universitetet.
- Som student kommer det jo til å bli betydelig mer selvstendig læring enn på videregående. Det blir spennende, sier hun.
Kjørte eget løp
For de som ikke følte at de hadde behov for oppfriskning, men heller ønsket nye utfordringer var det også mulighet for det på ukens kurs.
I et rom på Gamle fysikk hadde tre NTNU-studenter fått frie tøyler til å lage et litt mer utfordrende opplegg for studentene som følte seg klar for å heller lære noe nytt.
Astrid Mysterud, John Aslak Wee Kleven og Isak Drage går alle ulike studier ved NTNU, og har allerede introdusert de nye studentene for både tallteori og gruppeteori.
Til tross for at dette er noe mer viderekomne emner forteller studentassistentene at det virker som om studentene som har møtt opp henger med på undervisningen.
- Vi har holdt på med litt mer klassisk tavleundervisning. Dette er konsepter de kommer til å møte på senere, så det er bare snakk om litt tidlig eksponering, forteller Wee Kleven.
Mysterud forteller at det er stor forskjell mellom stemningen i dagens forelesning sammenlignet med i går.
- De begynner nok å bli litt varme i trøya, og kanskje litt bedre kjent også, forteller hun.
Noen som begynner å bli litt varme i trøya er Albertine Gjøs og Matilde Skaaset-Haarr.
Matilde forteller at de ble litt overrasket over hvor mye nytt de fikk lov til å bryne seg på dette kurset.
- Jeg har begynt å ta oppfriskningen hjemmefra før jeg kommer hit for å lære noe nytt, utdyper hun.
De to kjenner hverandre fra før, og flyttet til byen for bare noen dager siden.
- Vi har ikke blitt kjent med så mange andre enda, men vi fikk snakket litt med noen i vaffelpausen, forteller Matilde.
Albertine nikker. Det blir nok enda en vaffelpause snart.
Ikke bare faglig påfyll
Det er linjeforeningen Delta som sitter og steker vafler til deltakerne på kurset. De kan melde om god stemning, og mange spente og litt nervøse studenter.
Nestleder for utdanning ved Institutt for matematiske fag Mette Langaas er veldig fornøyd med innsatsen deres.