Oppdatert 13.55 med utskrift fra intervjuet. Utskriften er redigert i torsdag 11.15.
NTNUs ferske rektor har satt i gang arbeid med ny strategi, derpå følgende revidert visjon. Mens fakultetene skjærer til beinet. Hva tenker han om saken?
Intervjuet ble strømmet direkte både på Facebook og på universitetsavisa.no mellom klokken 11 og 12 på onsdag.
Dette var noen av de opprinnelige spørsmålene på blokka:
- Hva skal et universitet med en visjon?
- Det pågående arbeidet med ny strategi skjer mens NTNUs institutter og fakulteter må skjære til beinet. Gir det mening?
- I stedet for at alle får beskjed om å spare: Er det ikke bedre om NTNU bestemmer seg for hva man ikke lenger skal holde på med?
- Hvor redd er du for at NTNUs faglige virksomhet lider uopprettelig skade som følge av hardhendte nedskjæringer?
Rektorintervjuet i skriftlig form:
- Den aller største bekymringen min har vært at framtida
blir så usikker at folk mister motivasjonen, og at arbeidsmiljøet forringes.
Dette tenker jeg på døgnet rundt.
Det sier Grande i intervjuet
er transkribert ved hjelp av KI, deretter redigert og kortet ned.
- Det pågående arbeidet med ny strategi skjer mens NTNUs
institutter og fakulteter må skjære til beinet. Gir det mening?
- Jeg skal ta visjonen og strategien litt hver for
seg. Hvis jeg tar visjonen først, så har jeg ønska en diskusjon rundt den velkommen. Min oppfatning er at visjon
gir mening. Og ikke minst at den visjonen vi har i dag, skal kunne skaffe en
bedre verden. Mange er glad i den visjonen. Ikke alle er like opptatt av den, men jeg tror den gir mening og gir retning. Når jeg har prøvd å
forklare min forståelse av visjonen, har jeg lagt vekt på tre ord: Det første
er kunnskap. Vi er en kunnskapsorganisasjon. Så det visjonen inneholder kanskje
det viktigste stikkordet i så måte. Det får mer mening. Det samme gjelder ordet «bedre», som gir mening i mitt hode. Det betyr at vi strekker oss etter
kunnskap som også har relevans i forhold til det samfunnet vi lever i. Det
siste ordet jeg har lagt vekt på, det er da «verden.» Det betyr jo at vi ikke er
et universitet bare her i Trondheim, Gjøvik og Ålesund eller i Norge, men at vi
prøver å bidra til kunnskap i en global kontekst.
- Men begynner å bli urolig for jobbene sine, det er jo en
helt ny ting ved et universitet. Man kan ikke leve av løft og kjærlighet, og
heller ikke fagre visjoner. Så hva har du å si til dem?
- Vi opplever strammere økonomiske rammebetingelser. Det
merker alle fagmiljøene. Så er det noen som merker det helt klart mye mer enn
andre. Det er vi jo klar over, det har også Universitetsavisa skrevet mye om.
Det handler om nedbemanning, og vi står i en situasjon der vi er like rundt
hjørnet i forhold til oppsigelser. For de miljøene som virkelig rammes av dette,
er dette ganske alvorlig. Det å
oppleve å kunne miste jobben sin på et universitet er en helt ny
virkelighetssituasjon nå. Men dette er jo ikke nødvendigvis beskrivelsen for
hele NTNU, det er mye som går bra. Så også oppi alvoret er det viktig å ta
med seg at det faktisk gjøres en god jobb, og at vi lykkes med mye. Men
vi skal ikke underkjenne det alvoret overfor de som virkelig blir ramma mest.
Vi vet hvilke miljø som står tøft for sted nå. Det er spesielt et institutt på
SU-fakultetet, og det er MH-fakultetet som virkelig står i en vanskelig og
utfordrende situasjon. Det er vanskelige og utfordrende prosesser pga.
strammere økonomiske rammebetingelser. Så er det store spørsmålet du stiller:
Er det da fornuftig å jobbe med ny strategi? Gir det mening å jobbe med
strategi? Mitt korte svar er ja.
- Første leserspørsmål, fra Astrid Rønsen, Institutt
for helsevitenskap, Gjøvik. Hennes spørsmål til deg: På vegne av hvem driver
man et universitet? Hva styrer virksomheten ved NTNU? Tellekanter, eller hensynet til studentene? Eller er det det samfunnet etterspør, eksempelvis
profesjonsutdanninger innen helsevitenskap? Hører man på sentrale myndigheters
forventninger og krav til kompetanse?
- Det var et ganske krevende spørsmål. For det første så er
det viktig at skal styre NTNU i balanse. Vi kan ikke bruke mer ressurser enn
det vi har. Det er overordna. Så har vi et viktig prinsipp som har vært viktig
for NTNU over lang tid, det er rammestyring nede på fakultetsnivå. Det betyr at
de økonomiske rammene for hvert enkelt fakultet bærer med seg forutsigbarhet.
Det betyr at hvert enkelt fakultet må forholde seg til de rammene man har. Det
betyr også at når rammene går ned, så står man oppi det dilemmaet at man må man
tilpasse aktivitetsnivået til de rammene man har. Da er det dessverre sånn at
spesielt innen helsefag hos oss, så er rammene i dag slik at vi ikke
nødvendigvis kan videreføre alle aktivitetene vi har hatt fram til nå. Nå er
det jo, som hun også påpeker, store forventninger fra samfunnet rundt
helsepersonellutdanninga. Det er et av de områdene som stilles krav til
kompetanse. Det er skrikende behov for helsepersonell og profesjonsutdanninga
der. Vi står i et dilemma der, at vi rett og slett må tilpasse vår aktivitet i
forhold til økonomi. I Gjøvik spesielt er det den regionale
forventninga som er viktig. Innlandet fylke er et fylke som også har en
demografi hvor befolkninga aldres raskest. Det betyr at behovet for
helsepersonell kanskje er størst i det fylket. I så måte er det en bekymring
som jeg deler, hvordan vi håndterer det med de endringene som det fakultet er
nødt til å ta tak i. Det blir også et viktig punkt på mitt besøk i Gjøvik. Jeg
reiste til Gjøvik i kveld. Da er det å prøve å få enda klarere bilder av
forventningene, spesielt fra det regionale perspektivet. Det er ikke sånn at vi
klarer å møte alle de forventningene, dessverre.
- Var det ikke bedre om man i større grad bare bestemmer seg
for at dette her skal ikke vi drive mer med, i stedet for at alle må høvle på
sine budsjetter rundt omkring?
- Det er faktisk det som jeg prøver å være tydeligst på, at
når vi får reduserte rammebetingelser, hvis vi da bruker det såkalte
ostehøvelprinsippet, så betyr det at det vil gå ut over kvaliteten. Vi må være
ganske tydelige på at vi ønsker å opprettholde kvalitet. Det betyr i praksis at
vi må redusere aktiviteten ved å slutte med noe. Det er saker vi må slutte med å
gjøre, rett og slett. Men da er det viktig at vi har gode prosesser rundt dette.
Det kan ikke være en ting rektor sitter alene og bestemmer. Så det å ha gode
prosesser, god medvirkning, god medbestemmelse på hvordan vi tar ned aktivitetsnivået,
altså rett og slett ha strategiske bemanningsplaner. Det krever gode prosesser,
og der er det viktig å bruke universitetsdemokratiet for alt det er verdt. Det
samme gjelder når vi skal få på plass en strategi, så er bottom up-prosessen
ganske viktig. De har fått eierskap til strategiprosessen også for de som er
ute på instituttene og studenter. Det er viktig.
- Da skal du få et direkte innspill, fra Unni Eikeseth
ved Institutt for lærerutdanning: Ifølge tall fra KD hadde NTNU i 2021 484
personer i bistillinger. Dersom alle disse er 20 prosents stillinger, så svarer
dette i underkant av 100 årsverk. NTNU skal samtidig spare inn om lag 90
stillinger ved SU og MH-fakultetene. Kan det være aktuelt å si opp noen av
bistillingskontraktene? Kontakten med NTNU for å spare penger? Dersom det er det
samfunnet etterspør.
- Det er et godt spørsmål. Når vi skal lage strategiske
bemanningsplaner, skal vi ta for oss alle stillinger. Det som det her er snakk
om, er såkalte toårsstillinger. En ting er at mange av
stillingene er finansiert gjennom BOA, rett og slett. Det trenger ikke
nødvendigvis å gjøre økonomien noe enklere om vi ikke benytter oss av den type
finansiering. Det tenker det må være opp til hvert enkelt fagmiljø å finne den
balansegangen der.
- Du kan jo gjøre som rektor og peke med hele hånda?
- Nei, men da tenker jeg at en her skal lytte til
fagmiljøet. Det er de som må ta den beslutninga.
- Hvor redd er du for at NTNUs faglige virksomhet lider
uopprettelig skade som følge av hardhendte nedskjæringer?
- Det er kanskje den aller største bekymringa. At en kan få
inntrykk av at framtida er såpass lite lys at folk mister motivasjonen. Det som
kanskje er mest alvorlig, er at vi alle jo har sett på det å få en fast
stilling i norske akademia som en arbeidskontrakt som varer livet ut, hvis du
ønsker det. Det å gå til det skrittet at vi faktisk må gå til oppsigelse,
rokker virkelig ved den oppfatninga. Det bekymrer meg mye om vi klarer å komme
gjennom den prosessen uten at folk mister motivasjon, og at det forringer
arbeidsmiljøet. Det er jeg kjempebekymret for. Det er noe jeg tenker på døgnet
rundt, rett og slett. Jeg bruker mye av min tid
og oppmerksomhet rundt: Hva kan vi gjøre for å prøve å redusere den risikoen?
- Du fikk jo spørsmål om det da det ble offentliggjort at du
fikk jobben. At du vil kunne bli den første rektoren i NTNUs historie som måtte
gå til det skritt å si opp folk.
- Vi har sagt opp folk tidligere, men ikke i dette omfanget.
Ja,det vil skje på min vakt.
- Vi hopper litt til det positive. Til dette som har med
strategi hva NTNU skal markere seg på. Hans Solli-Sæther i Ålesund har
spørsmål som går på det: Strategi innebærer fokus på organisatorisk ytelse,
verdiskaping og konkurransefortrinn, som alle er konstruksjoner på
organisasjonsnivå, dvs. høyere enn individet. Er det noe du som rektor ønsker
at organisasjonen spesielt skal eller bør prioritere for å møte krav fra
markedet og samfunnet, og dermed løse samfunnsoppdraget?
- Det er et kjempegodt spørsmål når vi skal stake ut kursen
for en ny strategi. For det første skal jeg være litt forsiktig med å legge
føringer på hva sluttproduktet blir. Men jeg har sagt i mange sammenhenger, det
er to ting jeg har prøvd å være tydelig på. Det ene er at jeg ønsker å være
ambisiøs på NTNUs vegne i forhold til internasjonale tiltak. Det betyr at
vi har prøvd å konkretisere det med å si at vi skal være et av de 10 mest
fremtredende universitetene i Europa i det europeiske rammeprogrammet for
forskning og innovasjon. Og for så vidt også innen rammeprogrammet for
utdanning. Det andre, som er litt relevant og litt av det som ble spurt om i
det komplekse spørsmålet, er at vi skal være like ambisiøse som vi har vært i
fortiden med å rekruttere gode studenter, ikke bare i Norge. At vi også skal
være tydelige på at å rekruttere studenter fra andre land skal være en del av
vår framtid, nettopp også fordi jeg ønsker at vi skal få et større mangfold
blant studentene. Men altså fordi det gjør kvaliteten på universitetet bedre.
Ved at vi også har et mangfold og ulike perspektiver blant studentmassen.
- Hvilke studenter snakker vi om da?
- Det kan være både europeiske studenter, men ikke minst
også fra f.eks. det globale sør. Som nå har vært ganske utfordrende pga.
innføring av skolepenger. Det er ikke et problem vi løser over natta, men det å
ha en ambisjon om også å kunne bidra til å utdanne mennesker som kommer fra en
annen del av verden, det tenker jeg er naturlig for et universitet som har en
internasjonal orientering.
- Hvordan skal NU få til det når man skjærer ned?
- Dette er
en erfaring som mange andre land har erfart tidligere. Jeg har jo mye kontakt
med mine rektorkolleger på det såkalte Nordic Five Tech, altså de teknologiske
universitetene i Norden. Det samme med skolepenger har skjedd både i Sverige, i
Danmark og for så vidt også i Finland. Og det tar tid å tilpasse seg en ny
virkelighet. Det de rektorene sier, er at det tar kanskje nesten ti år å komme
tilbake der en var etter at skolepenger ble innført. Vi har jo fått en
stipendordning, men det er jo et antall som ikke på langt nært tilsvarer det
antallet studenter vi normalt rekrutterer før det her blir innført.
- Ad internasjonale studenter, et spørsmål fra Letitia
Jackeri ved IDI: Ved NTNU består ca. 9,4 % av studentpopulasjonen av
internasjonale studenter. Etter min mening bør vi øke for å holde elevantallet
høyt, ellers går det ned om vi rekrutterer blant nordmenn. Ved andre
universiteter, som f.eks. KTH, er andelen 20 %, altså mer enn dobbelt så mye.
Hvorfor og hvordan kan vi øke antall innkommende studenter? Både på utveksling
og studenter som tar graden her?
- Jeg tror vi er enige om målet. Nå har jeg ikke
konkretisert at det skal være 20 %, men jeg har sagt at vi bør være ambisiøse
med tanke på å rekruttere internasjonale studenter. Vi har ennå en vei å gå med
hensyn til studentmobilitet. Det nasjonale målet er egentlig at 50 % av
gradsgivende studenter, altså enten bachelor- eller mastergradsstudenter, skal
være på et utenlandsopphold. Det kan tolkes litt hva det betyr, ett semester
eller to semester osv. Eller kanskje kortere enn det òg. Det tenker jeg er en
viktig målsetning med arbeidet rundt våre framtidige studier, at vi
tilrettelegger for internasjonal studentmobilitet. Og så må det være en
balansegang. At antall utvekslingsstudenter skal være lik antall
innvekslingsstudenter. Det vi er klart enige om, er at jeg tror det beriker oss som universitet at vi får innvekslingsstudenter fra andre universiteter,
spesielt i Europa.
- Så ambisjonen er flere internasjonale studenter og
samtidig gire opp internasjonalt forskningssamarbeid og forskerutveksling. Hva
med risikoen for spionasje?
- Det har dessverre blitt en del av den virkeligheten vi
lever i, at ikke nødvendigvis alle ønsker oss godt. Og det å være ganske godt
beredt på å håndtere dem med sikkerhet, er faktisk en viktig oppgave. Det har
vi jobba ganske strukturert med på NTNU også. Innen noen fagområder så er det
jo sånn at det er noe som heter kunnskapsoverføring. Det kreves jo egentlig en
lisens for det. Hvis du jobber med en teknologi, gjerne såkalt
flerbruksteknologi, så skal du være ganske bevisst på hvem som kan jobbe med
det. Og i enkelte områder så er det sånn at den eksportkontrollforskriften
faktisk er relevant i forhold til kompetansevurdering, når du skal ansette folk.
Så det er en ting vi må være bevisst på.
- Hva med de forskningslederne som ikke får tilsatt forskere
fra land som er under særskilt observasjon fordi alt stopper opp underveis, og
som til slutt blir smått desperate?
- Vi vet at mange av våre fagmiljøer dessverre har endt opp
i en situasjon hvor de har søkt om en lisens for en medarbeider de ønsker seg,
eller en potensiell kandidat man ønsker ansatt. Så drar det ut i langdrag.
Det er mange som har gitt tilbakemelding på at det tar for lang tid. Det har
vært ganske tydelig overfor myndighetene, at det ikke er en holdbar situasjon.
Nå er det en ny etat under oppseiling som nettopp skal håndtere den, så jeg
håper det bidrar til at saksbehandlingstida går ned. Så tror jeg at vi må tenke
nytt rundt rekruttering. Jeg tror nok at vi må være mye mer bevisst på at
f.eks. innen områder som er sensitive i forhold til eksportkontrollforskriften,
eller nasjonal sikkerhet for den del, så dreier rekrutteringa inn mot kanskje
egne studenter. Altså nasjonale studenter, og eventuelt studenter fra Europa
som ikke er problematisk.
- Risikerer man da å få en de facto situasjon på
bakken, som er slik at det er lite tilrådelig å ta inn folk fra en del
land?
- Uansett hvordan du snur og vender på det, tror
jeg det er viktig å ha en god balanse mellom studenter og stipendiater, post.doc, både fra
norske akademiske miljø og fra utenlandske institusjoner. Innen områder hvor det er et veldig godt
arbeidsmarked, så må en starte tidlig hvis en skal klare å motivere norske
studenter til å ta en doktorgrad for den del. Men det er mulig. Vi har miljøer
som har lyktes med det, også i områder hvor vi vet at arbeidsmarkedet er godt.
- Hvor viktig er det å få studentene raskt igjennom
studieløpet for universitetets økonomi?
- Jeg tror kanskje jeg ville tatt studentperspektivet først
og fremst. Og da tror jeg vi skal være opptatt av økonomien til studentene
også. Så jeg tror vi skal heie på heltidsstudenten. Da tror jeg vi må legge
forholdene til rette, sånn at også studentene kan gjennomføre studier. Ikke
langt unna normert tid.
- Jeg har et spørsmål som angår gjennomstrømming. Det er fra
Margrete Stang, Institutt for kunst og medievitenskap. Både
vitenskapelige og administrativt ansatte opplever en økning av antall studenter
med til dels store tilretteleggingsbehov. Samtidig blir programmene våre målt
på studiepoengproduksjon og gjennomstrømming. Vi må også gjøre kraftige
økonomiske kutt. Hvilken strategi har rektor for å sikre at studentene som
trenger tilrettelegging, får dette? Og hvordan skal tilretteleggingen
finansieres?
- De ressursene som er tilgjengelig for de forskjellige
instituttene, det kommer gjennom rammetillegging. Det betyr at hvert enkelt
fagmiljø må håndtere det innenfor de rammene man får. Om det med
tilrettelegging er ujevnt fordelt eller ikke, det har jeg ikke et tall på, så
det kan jeg ikke uttale meg om. Men det er altså viktig. Vi skal tilrettelegge
for at alle studenter skal ha muligheten til å gjennomføre. Men dette er en
utfordring som alle står oppe i. Hvordan en bruker ressursene på en fornuftig
måte, samtidig som en også klarer å sørge for at studentene faktisk
gjennomfører studiet.
- Er dagens studenter skjørere enn før?
- Nei, jeg har egentlig ikke det. Jeg er egentlig stort sett
veldig imponert. Av studentene. Mange av dem jeg treffer, er i hvert fall
kjempedyktige. Men det jeg har stor respekt for, er vel at det oppleves blant
yngre at det er et prestasjonspress og en forventning, kanskje. Mulig det er en
selvpålagt forventning, det skal jeg ikke uttale meg om. Men generelt så tenker
jeg at det treffer unge mennesker som ikke oppleves som skjøre, nei. Men så har
jeg jo respekt for at når undersøkelser viser at mange sliter med f.eks.
psykisk helse, eller spesielt det med ensomhet.
- Vi skal oppholde oss
litt ved verdispørsmål til slutt. Ett innkommende spørsmål får en lese her:
Hvordan kan NTNU jobbe for oppfylling av FNs bærekraftsmål, og samtidig bidra
til forsvarsforskning, som vi vet har negative inntrykk, avtrykk, på klima og
miljø?
- Det er ikke alle
som er enige om at et universitet skal ha FNs bærekraftsmål inkorporert i sin strategi. Jeg tror
at vi skal ha fokus på kunnskap som kan bidra til bedre bærekraft. Jeg vil bli
overraska om det vil bli veldig konkret i vår nye strategi, men det får tiden
vise. Så pekes det på her at forsvarssektoren ikke bidrar til en bærekraft. Men
samtidig er jo nasjonal sikkerhet blitt en viktig del av vår virkelighet. Og
med vår hovedprofil så er det naturlig at vi diskuterer vår rolle i forhold til
nasjonal sikkerhet, vår rolle i forhold til totalberedskap, og for så vidt også
til hvordan vi kan bidra til kompetanse og kunnskap også for forsvarssektoren.
Så er det jo sånn at dette berører kanskje en annen verdi som er kjempeviktig.
Det er jo akademisk frihet. At det må være rett til hver enkelt vitenskapelig
ansatt å vurdere om dette er interessant eller ikke. I forhold til egen faglig
virksomhet. Akkurat det samme gjelder for studenter. Noen syns dette er spennende
og ønsker kanskje å ha en tilnærming eller en oppgave knytta opp mot den
problemstillinga eller den sektoren. Andre syns det her er problematisk. Og
kanskje det viktigste er at vi har en god diskusjon på det.
- Vi har en teltleir bak hovedbygget som er i ferd med å bli
rigget ned. Leiren, til støtte for palestinerne i Gaza, er drevet av studenter og
ansatte. Hvordan vil du oppsummere erfaringene med å ha dette politiske
engasjementet tett på?
- For det første så har det vært viktig for meg og for
organisasjonen å tilrettelegge for at den delen av universitetsdemokratiet også
har rammebetingelser. Så det å legge tilerette for den teltleiren var vi ganske
tydelige på da det ble aktuelt. Det skal være lov til å ytre seg. Dette
engasjementet rundt den katastrofale krigen i Gaza, som dessverre fortsatt
pågår, har vært viktig fra mitt ståsted for å tilrettelegge for den
diskusjonen. Det er et brennende engasjement, både fra ansatte og studenter. Det
har gått fredelig for seg, det har jeg satt utrolig pris på. Så i så måte har
den dialogen i mine øyne vært god.