NTNU brukte over 15 millioner på reklame i 2021
NTNU er det universitetet som bruker mest på reklame. Samlet ligger reklamebudsjettet for sektoren tett opp mot 100 millioner kroner.
I 2018 brukte NTNU noen av sine reklamekroner på å dra igang Challenge-kampanjen. Et av stedene som ble beæret med et banner var t-banestasjonen ved Blindern, og kampanjestart var tilfeldigvis samme dag som universitetet feiret sin bursdag.
Foto: Yngve Vogt/Apollon
Norske universiteter og høyskoler brukte nesten 100 millioner kroner på reklame i 2021, skriver Forskerforum.
Avisen har gått gjennom Statsregnskapet og funnet at dette er en økning på nesten 13 millioner kroner fra 2020 til 2021.
I Statsregnskapet finner en at det er store variasjoner mellom de forskjellige institusjonene når det kommer til pengebruk på reklame.
Blant landets ti universiteter troner NTNU klart høyest i pengebruk med over 15 millioner kroner, en økning på 28 prosent fra 2020 til 2021.
Universitetet i Tromsø er nærmest med sine drøye 13 millioner kroner, en økning på 10 prosent fra 2020 til 2021, mens Universitetet i Sørøst-Norge kommer på en tredjeplass med rett i overkant av 9,5 millioner kroner, opp 31 prosent fra 2020.
Når det gjelder største relative endringer er det Norges miljø- og biovitenskapelige universitet som stikker av med en soleklar seier. Fra 2020 til 2021 økte reklameposten på deres regnskap med 112 prosent, fra snaut 2,5 millioner til drøye 5 millioner.
I motsatt ende av skalaen finner en Universitetet i Oslo som har redusert sin pengebruk på reklame med 43 prosent i samme periode, fra nesten 8,3 millioner til i overkant av 4,7 millioner.