Fra 14. desember vil førsteamanuensen ikke lenger komme seg til jobb med grei margin før første forelesning starter klokka kvart over åtte. Det siste toget på ettermiddagen vil gå fra Lerkendal stasjon klokka 15.25 – tjue minutter før Aasland er ferdig på jobb.
- Denne omleggingen gjør toget helt uaktuelt som framkomstmiddel til jobb for meg – og mange med meg, sier Aasland.
Dårlig timing
Han undrer seg over at NSB fjerner nesten hele dette tilbudet til togbrukerne akkurat nå. NTNU har akkurat foretatt en radikal omlegging av parkeringsregimet. Målet er å få flere ansatte til å la bilen stå, og heller gå, sykle eller reise kollektivt til jobb – for miljøets skyld.
- For de av oss som har undervisning på morgenen gjør dette toget helt uaktuelt. For meg som ikke har noe brukbart busstilbud betyr det at jeg må begynne å kjøre bil, sier Aasland.
Han vil spare mye tid med å kjøre bil. Turen tar bare 20 minutter, det halve av togturen, men det har en økonomisk, ganske tung side:
- For min del vil Parkeringsavgift og bompenger koste 80 kroner dagen. Drivstoff kommer i tillegg, sier Knut Aasland, som betaler rundt 20 kroner hver vei med toget.
Hver morgen setter han seg på toget klokka tolv minutter over sju. Da er han på stasjonen klokka ti minutter på åtte. De to dagene han har forelesning har han 25 minutter på seg til å komme seg opp på Institutt for produktutvikling og materialer, der studentene venter klokka 08.15.
Spiser en time av arbeidstida
I den nye rutetabellen er dette toget erstattet av et som kommer på stasjonen 08.16. Neste tog kommer én time senere.
- Det går for så vidt bra de dagene jeg ikke har morgenforelesning. Men de nye rutetidene skaper uansett krøll på ettermiddagen, i følge Aasland.
For å rekke det siste toget hjem, må han gå fra jobben en halv time før arbeidstidens slutt. Dette betyr at han må ta en time av arbeidstiden flere dager i uka for å komme seg til og fra jobb med toget.
Aasland har skrevet til NSBs kundeservice om utfordringene. Han er ikke videre fornøyd med svaret han har fått.
- Det kan leses slik at de bekrefter at omleggingen vil bety at jeg kommer på jobb halv ni, og må dra herifra kvart over tre. Jeg kan da ikke bare gjøre det, sier Aasland oppgitt.
To timer – hver vei
- Men kan du ikke bare toget til Trondheim S og så ta overgang til buss?
- Busstilbudet er aller best for de som bor i nærområdet rundt Trondheim. Det er en dårlig løsning for oss som bor langt unna. Det blir i alle fall temmelig krevende, og betyr minst én times reisetid hver vei. Det er for mye.
I følge Aasland pleier morgentoget å være fullt, og folk må stå hver dag. Han antar at 15-20 passasjerer går av på Lerkendal
- Dette kommer til å ramme mange, sier førsteamanuensen.
Ikke togsett nok
Markedsansvarlig Hilde Lyng i NSB forklarer omleggingen med at Trønderbanen, som starter på Steinkjer, forlenges sørover fra 14. desember. Da skal den gå via Heimdal til Melhus og Lundamo.
- Da blir det dessverre sånn at vi ikke klarer å gi samme tilbud til Lerkendal som før. Det har vi rett og slett ikke togsett nok til, sier Lyng.
- Om alle tog skulle gå innom der, ville det også ta uforholdsmessig lang tid. Så det er flere hensyn som ligger til grunn her, sier hun.
Lyng viser til at det fortsatt skal ankomme to tog om morgenen, klokka 08.16 og klokka 09.16. På ettermiddagen vil toget gå fra Lerkendal klokka 14.25 og klokka 15.25.
Forstår ulempene
- Ut over det, er det dessverre slik at buss må erstatte tog. Vi har forsøkt så godt det lar seg gjøre å opprettholde forbindelsen i rushtiden, og de avgangene vi beholder er de som har hatt flest reisende til nå, sier Lyng.
Bakteppet for omleggingen er at Trondheim vokser og at presset på trafikken øker for hvert år. Derfor skal toget ta en større rolle i kollektivtransporten rundt Stor-Trondheim, og da er Lerkendal for en liten blindtarm å regne.
- Vi er innforstått med at dette slår uheldig ut for noen, men vi har ikke fått mange henvendelser om at det er et stort problem. Vi har forsøkt å lage et opplegg best mulig for alle, men ser selvsagt at tilbudet blir dårligere enn før for reisende til Lerkendal. Det er umulig å gjøre alle til lags, sier hun.
Buss ikke godt nok
Mens UA snakker med henne, slår hun opp på reiseplanleggeren og finner at det går 10 busser fra Lerchendal Gård til togstasjonen på Trondheim S i den drøye timen mellom klokka 15.50 og 17. 00. Om lag annen hver buss går direkte. Toget til Vikhammer går to ganger i timen.
Aasland kjøper ikke uten videre at dette er en grei erstatning, ei heller at det er gitt at busser og tog korresponderer godt og at alt går knirkefritt i rushtida. Endring og skifter på strekningen betyr at muligheten til å jobbe på toget forsvinner. Dette har bidratt til at han har foretrukke tog fremfor bil selv om det tar dobbelt så lang tid.
Det som venter nå er et dårligere tilbud, mye lenger reisetid, flere skifter, og tapt mulighet til å jobbe effektivt på reisen.
- Overraskende og beklagelig
At det NSB nå gjør tvinger NTNU-ansatte Aasland tilbake bak rattet i egen bil er uheldig, mener seniorrådgiver Jens Petter Nygård ved Driftsavdelingen.
- Det er veldig overraskende og veldig beklagelig at NSB har endret ruteplanen, spesielt når de nye tidene gjør det umulig å følge arbeidstiden på NTNU, sier Nygård, som har vært sentral i arbeidet med det nye parkeringsregimet ved NTNU.
- Dette er uheldig nå som vi gjør en større miljøsatsing, sier han.
Nygård presiserer at selv om NTNU er en stor aktør, så kan de aldri bli annet enn en innspiller og pådriver i forhold til NSB og AtB. Han sier også at det alltid vil være overordnede grep som slår uheldig ut for enkelte – slik man ser i Aaslands tilfelle.
Fra tid til annen har NTNU møter med kollektivselskapene. Der legger de fram synspunkter, ønsker og behov – for eksempel i forbindelse med større ruteomlegginger. Et slikt møte ble holdt med NSB og Jernbaneverket i vår. I følge Nygård diskuterte de utvidelsen av Trønderbanen sørover, og det NTNU så på som ugunstige endringer ved Lerkendal stasjon.
Marienborg som knutepunkt
- Vi oppfordret dem til å se på dette på nytt, men fikk forståelse av at det ikke var lett å få til. Aksen sørover var høyere prioritert. Vi argumenterte da for Marienborg som et nytt knutepunkt med et godt busstilbud over Øya og opp mot Gløshaugen.
At NSB nå fjerner togene til Lerkendal stasjon, som korresponderer best med Gløshaugen-ansattes arbeidstid, hadde ikke Nygård sett for seg. Han sier rett ut at han synes det virker merkelig. Han forstår også frustrasjonen hos folk som lojalt følger opp NTNUs nye parkeringsregime, men som nå føler at det koster for mye – både i tid, penger, og anstrengelser.
- Vi vil selvsagt følge med. Informasjon som dette kan gjøre det aktuelt å igjen diskutere løsningene med aktørene. Det beste er om alle ser de samme mulighetene, og tar et felles løft, sier Jens Petter Nygård.