NTNU-logo og forkortelse – en utfordring

Det er ikke vanskelig å være enig med Guttorm Sindre i at «Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet» er en munnfull – og en utfordring. Nå er det nok slik at det ikke bare er NTNU som har en navneforkortelse som blir ulogisk på engelsk.

Publisert Sist oppdatert

Universitetene som heter «Universitetet i …..» heter jo «University of …..» på engelsk, og for eksempel Universitetet i Oslo burde således ha forkortelsen UoO om den skal være helt riktig på engelsk. Denne utfordringen har veldig mange ikke-engelske universiteter. I Danmark finner vi «DTU – Danmarks Tekniske Universitet», som på engelsk heter «DTU – Technical University of Denmark», osv.

Google har et problem

Om man «googler» på «universitet Danmark», «universitet Tyskland», «universitet England», osv, får man lignende logosamlinger som når man søker på «universitet Norge». Hos alle land er det mange logoer som blir beskåret på lignende vis som vår logo.

Dette er uten tvil en utfordring, men jeg tror ikke løsningen er å endre logoene eller navnene, men snarere å hjelpe Google med å finne en bedre teknisk løsning som skalerer logoer i stedet for å beskjære dem.

I et internasjonalt, konkurranseutsatt, marked er det stadig viktigere å ha en tydelig identitet. Det er blant annet derfor vi jobber systematisk med profileringen av ikke bare navnet, men også NTNUs logo og visuelle profil. Navnet «NTNU» har festet seg godt i Norge, men enda er det mange som svarer «Universitetet i Trondheim» når vi ber dem ramse opp navnene på norske universiteter. Derfor jobber vi hele tiden både med NTNUs omdømmebygging og å gjøre navnet «NTNU» mer kjent. Målet er en gang å komme dit at de fleste har en opplevelse av hva universitetet «NTNU» står for. Selv om det muligens er en litt optimistisk sammenligning – er det nok heller ikke alle som vet hva bokstavene «UCLA», «MiT» eller «IBM» faktisk betyr, men de har en opplevelse av merkevaren bak navnene.

At National Taiwan Normal University også bruker «NTNU» ser jeg ikke på som et problem, så lenge man i internasjonal kommunikasjon husker å bruke logoversjonen med hele universitetsnavnet. Som en kuriositet kan det nevnes at bare i USA er det minst åtte universiteter som bruker forkortelsen «ASU».

Slik jeg ser det, er løsningen å fortsatt jobbe med omdømmebygging og kjennskap til merkevaren NTNU. En navneendring og ny logo kan noen ganger være riktig valg, men ikke alltid.