Fra høsten 2024 tilbyr NTNU Ålesund sitt første sivilingeniørprogram. Det har næringslivet i området ventet lenge på.
Andreårsstudentene mener det nye studietilbudet virker spennende, men har ikke bestemt seg for om det er aktuelt for dem. Her er Husam Badenjki, Yafiet Goitom, Silje Melkild og Rio Sharma i arbeid på laben.Frode Berg
I Møre og Romsdal er det en stor næringslivsklynge som mener det er på høy tid at flere av de spesialistene de trenger kan utdannes lokalt. Nå får de ønsket sitt oppfylt.
For første gang kan studenter utdanne seg til sivilingeniører i Ålesund. Fra høsten 2024 tilbyr NTNU et nytt masterprogram i mekatronikk og automatisering. Fredag er det lanseringsarrangement på Campus Ålesund, skriver NTNU i en pressemelding.
- Dette har vi ventet på lenge, sier forsknings- og innovasjonsleder Håvard Vollset Lien i Vard Group, som er et skipsverftskonsern med hovedkontor i Ålesund.
Bedriftene trenger flere ansatte
Han understreker at bedriftene nå har et svært stort behov for flere ansatte. I følge Håvard Vollset Lien er det vanskelig å få tak i nok folk. Han etterlyser spesielt dem som har en kombinasjon av praktisk erfaring og utdanning på høyeste nivå.
- Den maritime klyngen er i rask utvikling. Behovene endrer seg. Komponenter og systemer ombord i skipene er i økende grad sammenkoblet digitalt og avhengige av hverandre. Både design, service og bruk av disse løsningene krever høy kompetanse for å bli brukt effektivt, sier Lien.
- Framover blir det for eksempel et økende behov for at ingeniører kan utføre serviceoppdrag fra land mens båtene er ute på havet. Dette er avanserte systemer som krever høy kompetanse for å bli brukt effektivt, understreker Lien.
Det nye sivilingeniørstudiet har to retninger. En med fokus på robotikk og intelligente systemer og den andre skal spesialisere seg på maritime systemer. Dette er et praktisk studium der studentene får jobbe mye på lab, skape ting og ha praksisplass hos en bedrift. Når utdanningen er ferdig får de tittelen sivilingeniør. Studiet er også tilpasset de som eventuelt allerede jobber og vil kombinere arbeid og studier, opplyser NTNU.
Brenner for automatisering og robotisering
- Det nye studiet har fokus på automatisering og robotisering. Dette er noe jeg brenner for og som jeg tror blir veldig viktig i framtida. Jeg vil absolutt vurdere å søke, sier ingeniør Benjamin Karlsen ved Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk.
Karlsen understreker at så langt har de beste mulighetene vært i Trondheim for dem som ønsker å gå videre, men nå når det kommer hit til Ålesund så er det fristende å satse.
- Mange av dem jeg studerte sammen med vurderte å fokusere på videre studier, men kunne ikke tenke seg å flytte til Trondheim. Så da ble det bare med tanken, men nå åpner mulighetene seg her, sier Benjamin Karlsen.
- Det grønne skiftet krever at vi tenker nytt
Leder for Integrasjon og energi-divisjonen i Kongsberg Maritime, Johnny Aarset, understreker at næringen står overfor store utfordringer de neste årene. Han sier at nytenking blir helt nødvendig for å gjennomføre det grønne skiftet, og at en sivilingeniørutdanning i Ålesund blir veldig viktig.
- Vi kan ikke bare basere oss på den kunnskapen vi har nå. Vi må tenke helt nytt innenfor enkelte områder. Krav til energieffektivitet gjør at ulike systemer må integreres tettere, og alt blir mer avansert. For å få til den store omstillingen som ligger foran oss, så blir det viktig med et nært samarbeid mellom industri og utdanning, sier Aarset.
Leger, siviløkonomer og sivilingeniører
Førsteamanuensis i mekatronikk og robotikk, Adam Leon Kleppe, ser på den nye utdanningen som en fjær i hatten og bra for rekrutteringen.
- Vi ønsker å tilby en ingeniørutdanning som er etterspurt av næringslivet i regionen. Nå har vi legestudium, utdanning av siviløkonomer og nå kan vi også utdanne sivilingeniører. Det betyr at du kan gå hele løpet i Ålesund og bli sivilingeniør, sier han.
Kleppe legger vekt på at Ålesund skal lage et studium som er forskjellig fra tilbudet i Trondheim.
- Vi skal ikke være en blåkopi. Vi skal være gode på det som vi er gode på her. Vi skal jobbe tett med industrien. Vi skal gjøre store prosjekter som går på tvers av fagene. Det betyr at vi kommer til å skille oss ganske mye ut.
Kleppe forteller at NTNU i Ålesund har et eget studieprogramråd der lokal industri er med. Dette rådet har vært med på å forme masterprogrammet.
Vil ikke konkurrere med Trondheim
Professor ved Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk, Øivind Kåre Kjerstad, avviser at Trondheim og Ålesund nå er konkurrenter.
- NTNU i Trondheim har veldig gode søkertall og en lang kø av studenter som vil bli sivilingeniører. Vi opplever at Ålesund nå blir heiet fram av hele NTNU. Vi blir ingen konkurrent, men et supplement, sier Kjerstad.
Han legger vekt på at Ålesund kan gi et helt spesielt tilbud med den nærheten som campus har til den store industri-klyngen i regionen.
Studiet har to retninger; robotikk og intelligente systemer, og maritime systemer. Det er et praktisk studium der studentene får jobbe mye på lab, skape ting og ha praksisplass hos en bedrift.
Her får studentene mulighet til å samarbeide med industrien for å utvikle mekatroniske systemer, og etter endt løp får de tittelen sivilingeniør. Studiet er også tilpasset de som eventuelt allerede jobber og vil kombinere arbeid og studier.