Ytring
Hva vil NTNUs styre bli husket for?
- Kunnskap er ikke nok. Den må forankres i empati, om vi skal bevare vår menneskelighet. Er det ikke nok juridisk og akademisk rasjonalitet i diskusjonene om boikott eller ikke nå? Løsningen for styret nå må være at hver enkelt lytter til sin etiske overbevisning.
Wenche Waagen oppfordrer NTNUs styre om å tenke seg om en gang til. På bildet orienterer rektor Tor Grande NTNUs styre om situasjonen under forrige møte.
Foto: Tore Oksholen
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
«Vår
akademiske kultur kjennetegnes bl.a. av høy etisk bevissthet», står det i NTNUs
strategi. Hvordan kommer denne til syne i styret ved NTNU, stående overfor
spørsmålet om boikott? I mitt fag, musikkpedagogikk, ser vi til Trygve Bergem
og individets moralske kompass. Han sier det handler om å oppdage når man står
overfor en etisk utfordring, utvikle moralsk refleksjon, være villig til å ta
moralsk ansvar, og utvikle en karakterstyrke som gjør at man handler i samsvar
med sin overbevisning. Etikken har altså en mening først når den gir seg utslag
i praktisk handling. I minnetalen til Desmond Tutu sa Sør-Afrikas president at
biskopen hadde vært nasjonens moralske kompass og samvittighet. Vi husker de
store, som for eksempel Jens Bjørneboe: « Skolen (les universitetet) har
ingen annen oppgave enn å dyrke og pleie vår rene menneskelighet. Det finnes
bare ett riktig spørsmål å stille om en skole eller en oppdragelsesform.
Befordrer den vår menneskelighet? Blir man menneske av den? (2006:73). Eller la oss hente fram visjonære
Arnulf Øverland: Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg
selv (1937). Eller den vi husker best av
alle: «Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg». Dette forutsetter mot.
Boikott,
bortsett fra at vi vet det kan virke, er først og fremst et indre imperativ hos
alle oss som er sjokkerte, søvnløse, fortvila, som reagerer med en naturlig
medmenneskelighets-refleks på massakrene i Gaza. Vi er
følelsesmessig knyttet til mennesker som lir, i solidaritet. Den som ikke har kjent på dette, kan
ikke ha sett mange nok videoer med barnehjerner utenfor hodet, med femåringer
som drar døde småsøsken ut av betongen, med amputasjoner uten anestesi i
utbomba sykehus. Vi reagerer nemlig når vi ser noen
utsettes for avskyelige handlinger.
I årevis har
vi implementert NTNUs etiske strategi i pensumet til studentene; gjort dem
kjent med en rekke musikere og kunstnere som løftet fram sin protest og kamp
for menneskeverdet, gjennom musikk: Oscar Peterson, svart pianist som avslutta
alle sine konserter i en årrekke med «Hymn to freedom». John Coltrane, som
skrev «Alabama», da en søndagsskole med svarte jenter ble bombet der. Harald
Sæverud; «Kjempeviseslåtten», hans musikalske motstandskamp mot den tyske
okkupasjonen. Høvdingene blir husket.
Kunnskap
for en bedre verden? Det var høyt utdanna ingeniører og forskningsgrupper som
bygde konsentrasjonsleirene, velutdanna leger som sto for grusomme
eksperimenter på mennesker. Kunnskap er nemlig ikke nok. Den må forankres i
empati, om vi skal bevare vår menneskelighet. Er det ikke nok juridisk og
akademisk rasjonalitet i diskusjonene om boikott eller ikke nå? Løsningen for
styret nå må være at hver enkelt lytter til sin etiske overbevisning. Den som
skal stå seg når barnebarna spør; hva stemte du, bestefar? Den man skal huskes
for.
N.N. brev fra en anonym fange som overlevde konsentrasjonsleirene, ifølge Inge Eidsvåg, 2005:
«Kjære
lærer!
Jeg
er overlevende fra en konsentrasjonsleir. Jeg så det som intet menneske burde
være vitne til:
Gasskamre
bygd av dyktige ingeniører.
Barn
gasset i hjel av velutdannede leger.
Spedbarn
drept av erfarne sykepleiersker.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Kvinner
og deres babyer skutt og brent av mennesker med eksamener fra gymnas og
universitet.
Jeg
er blitt mistenksom til utdannelse.
Min
bønn er: Hjelp elevene dine til å bli menneskelige. Ditt arbeid må aldri
produsere lærde monstre, dyktige psykopater, velutdannete Eichmanner. Lesing,
skriving og regning er viktig bare hvis det tjener til å gjøre våre barn mer
menneskelige.»