Ingrid Volden, leder for avdeling for virksomhetsstyring ved NTNU, bekrefter at cashpoints som NTNU-ansatte har tjent opp, vil være tapt hvis Norwegian går konkurs.
– Vi håper jo for Norge og Norwegians del at de klarer seg. Men hvis de går konkurs, så vil de opptjente bonuspoengene gå tapt, sier Volden.
Hun påpeker at de ansatte uansett ikke kunne brukt disse poengene privat, men måtte brukt dem på jobbreiser.
Lite bestilling av reiser nå
Også hvis ansatte har bestilt reiser fram i tid, som ennå ikke utført, vil pengene gå tapt.
– Nå har vi få bestillinger av reiser fram i tid, på grunn av koronaepidemien. Så dette vil ikke dreie seg om store summer for NTNU, uten at jeg har nøyaktige tall for det her og nå, sier Volden.
I tilfeller der ansatte har avbestilt fullprisreiser, har NTNU anbefalt reiseselskapet å kreve pengene tilbake fra Norwegian, isteden for å få cashpoints. Dermed blir trolig ikke tapene så store innen denne kategorien. Men endel lavprisreiser er avbestilt i denne perioden, og da må NTNU ta regningen.
Kan bli ny anbudsrunde
NTNU har avtale med Norwegian, og går selskapet konkurs, må det en ny anbudsrunde til.
– Da lyser vi ut et nytt anbud så fort dette blir klart. Dagens anbud er sammen med andre statlige aktører i regionen, så vi må da vurdere om vi skal fortsette samarbeidet med dem, sier Volden.
I det store og hele har reiseutgiftene ved NTNU falt dramatisk siden nedstengingen i mars.
– Nedgangen i reiser har også spart miljøet, og mye tid har blitt spart for de ansatte. Men ulempen er at mange er blitt forhindret i å delta fysisk i internasjonale nettverk og konferanser, og dette kan ha gitt dårligere muligheter for forskningssamarbeid, sier Volden.