NTNU ønsker strengere norskkrav til fremtidens sykepleiere
Mener norsk er like viktig som matematikk, men ber departementet vurdere hvilke konsekvenser strengere krav vil ha med tanke på sykepleiermangelen.
Minst karakteren tre i norsk og matematikk, og minst 35 skolepoeng, kan bli kravene for å få utdanne seg til å bli sykepleier. Illustrasjonsfoto.
Ole Ekker
Kunnskapsdepartementet foreslår økte opptakskrav for sykepleierutdanningen, og vektlegger særlig krav til matematikkunnskaper. NTNU argumenterer i sin høringsuttalelse for at det også må settes høyere krav til norskferdigheter.
«En utfordring for helsetjenesten er språkproblemer» skriver NTNU ved prorektor for utdanning Berit Kjeldstad i høringsuttalelsen.
Hun viser til at NTNU erfarer dette gjennom studenter som sliter i praksis og i eksamenssituasjoner.
Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.
LES OGSÅ: Flinke forelesere og forkurs kan ha satt fart i NTNUs sykepleiere
Norsk like viktig som matematikk
«Dette innebærer en risiko knyttet til kommunikasjonsmessige utfordringer i samspill med pasienter og klienter. Det er en utfordring i forhold til pasientsikkerhet når manglende norskkunnskaper medfører misforståelser og feiltolkninger i kommunikasjon og informasjonsutveksling».
NTNU mener derfor at et krav om kompetanse i norsk vil være vel så viktig som å innføre karakterkrav i matematikk. De trekker også frem forslaget om et karakterkrav på minimum 3 i både matematikk og norsk som det beste av de skisserte forslagene fra departementet.
Det nest beste forslaget er, ifølge NTNU, samme karakterkrav i de to fagene i tillegg til minimum 35 skolepoeng. Det dårligste forslaget mener NTNU er å bare sette et krav om karakteren 3 i matematikk.
LES OGSÅ: Sykepleierstudenter sliter med anatomi, fysiologi og biokjemi
Sykepleiermangelen bør vurderes
«Departementet sier de er innforstått med at skjerpede karakterkrav kan føre til rekrutteringsproblemer for noen lærersteder. Med tanke på dagens utfordringer med mangel på sykepleiere og fremskrevne behov, bør det vurderes hvilke konsekvenser en innføring særlig av minstekrav for skolepoeng vil ha for helsetjenesten».
Målet med de økte kravene er å øke andelen som fullfører utdanningen, samt bedre legemiddelhåndteringen blant sykepleiere.