En av fem studenter endrer utdanning
SSB forklarer at noen sliter med å tilpasse seg, mens andre bytter til noe de liker bedre.
Flere av de som bare endrer studieprogram ender opp med å fullføre enn de som også endrer studiested, ifølge SSB-rapporten.
Foto: Kristoffer Furberg
Statitistisk sentralbyrås (SSB) rapport Frafall og bytter i universitets- og høgskoleutdanning har fulgt studenter som begynte på en gradsutdanning i 2012 og sett på hva de gjorde i og etter utdanningen. De finner at 20 prosent av studentene endret studie.
Les mer om SSB-rapportens funn: Hver fjerde student sluttet på utdanningen.
Halvparten av studentene som byttet endret både studieprogram og lærested, og den andre halvparten endret kun studieprogram, skriver SSB.
- Den høye andelen som bytter til en ny universitets- og høgskoleutdanning gjenspeiler fleksibiliteten i det norske utdanningssystemet. Studenter kan bytte utdanning uten store økonomiske konsekvenser, og det er gode muligheter for å ta med seg studiepoeng over i en ny utdanning, sier Sophia Mai Andresen, en av forfatterne bak rapporten, i en artikkel publisert på SSBs nettside.
Eldre studenter bytter mindre
Svært få av studentene som byttet studieprogram eller studiested var eldre studenter. Kun åtte prosent er over 30 og jo eldre de var jo mindre byttet de.
Dette forklarer Andersen med at de eldre studentene gjerne har en mer etablert livssituasjon, mens de yngre er mer villige til å flytte eller endre på livssituasjonen.
SSB fant også at majoriteten av byttene skjer tidlig i studieløpet. Blant dem som byttet lærested hadde 64 prosent gjennomført byttet i løpet av første studieår. Samme andel er på 50 prosent blant dem som kun byttet studieprogram. I løpet av de tre første studieårene hadde 90 prosent av byttene skjedd.
Litt færre som bytter fullfører
Ifølge SSB har bytter mindre konsekvenser enn frafall, selv om det tar lengre tid å fullføre en grad, kan det være at studenten finner noe den synes er mer interessant. Snittet på de som fullførte etter bytte er litt lavere enn hele 2012-tallene, på 52 prosent, sammenlignet med 55 prosent.
– En forklaring kan være at studentene bytter av ulike grunner. Mens noen har funnet en ny utdanning som interesserer dem, kan noen bytte utdanning i mangel på motivasjon eller fordi de har vanskeligheter med å tilpasse seg studiehverdagen, sier Sophia Mai Andresen.
Hun peker også på at de som flytter på seg gjerne må tilpasse seg nye miljø og relasjoner som en forklaring på hvorfor studenter som bare bytter program fullfører oftere enn de som bytter studiested også.