- Hvem er disse studentene fra Norge, og hvordan har de greid å stille med en så rå bil det første året de deltar? Spørsmålet stilles over speakeranlegget på den engelske formel 1-banen Silverstone. Det er konkurransehelg i Formula Student, og NTNU-lagets bil ruller ut på banen.
132 lag fra 34 land er samlet til dyst, hvert lag med sin racerbil. Utviklet og bygd fra bunnen av, med dertil hørende produksjon- og forretningsplan, samt designpresentasjon. Spennet i kvalitet er enormt, fra biler som ser ut som de er laget av pappmaché og gaffateip, til de helt strøkne, med sponsormerker fra Porsche og Audi. Internasjonalt er Formula Student en svært anerkjent konkurranse, og de fleste ingeniører som «er noe» innen motorsport og bilindustri, har tatt sats på dette karrierespringbrettet.
– Mange av oss drømmer nok om å jobbe innen motorsport og Formel 1, men det viktigste er at vi vil jobbe med utvikling, og sette preg på nye produkter, sier Steffen Johnsen, teknisk leder for teamet som har medlemmer fra NTNUs fire tekniske fakultet.
Norsk debut
Tre norske lag stilte i år, og må dele på æren av å være de første, norske deltakerne. Det har vært vennskapelig kiving mellom lagene fra Høgskolen i Østfold, Universitetet i Stavanger og NTNU under byggeprosessen av bilene, og selv om tonen var god og hjelpsomheten på topp da de møttes, var det ingen tvil om at et var et viktig mål for alle tre å slå de andre norske lagene.
Spenningen steg da Østfold begynte å høste de helt store lovordene for designpresentasjonen sin. Det ville rett og slett være for galt om de skulle vinne over NTNU, som har jobbet mye lenger og hadde langt flere med på laget. Over 30 studenter har brukt nærmest all fritid på prosjektet i to år, og Revolve NTNU-kontoret og verkstedlokalet hos Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk har sjeldent vært tomme. Så fikk de da også lønn for strevet. Bilen deres vakte stor oppsikt, og dommerne kunne knapt tro at det var en førsteårsbil de hadde foran seg. Vanligvis tar det flere år å komme opp på dette nivået av design og tekniske løsningen. Riktignok skal det bygges en ny bil hvert år, men lagene bygger på sine forgjengeres erfaringer, utredninger og beregninger.
God start
– Det er utrolig utfordrende å være førsteårsteam, for du vet jo ikke hva du har å forholde deg til. Vi vet ikke hvor vi bør legge inn innsatsen for å lykkes. Men vi har forsøkt å helgardere, og målet vårt er å fullføre, å krysse målstreken på Silverstone, sa Steffen før avreise fra Trondheim.
Gliset på samme mann gikk nesten rundt da Universitetsavisas utsendte møtte Revolve NTNU på første konkurransedag i England. Bilen deres gikk gjennom alle tekniske inspeksjoner, så å si uten anmerkninger.
– Vi har fått kjempegode tilbakemeldinger. Dette er en så god start som vi bare kunne håpe på, sier de, og flokker seg om bilen som stolte haner, mens den trilles tilbake til pit. Nå er den klarert for kjøring. Men før det kommer som langt, skal de gjennom en nær-brann-opplevelse. Formula Student er ingen spasertur i parken.
UA kommer tilbake med flere reportasjer fra konkurransen.