Gir alle NTNU-studenter gratis aviser fra Schibsted
Mot å eksponeres for målrettet reklame skal studenter få gratis tilgang til blant annet Aftenpostens artikler bak betalingsmur.
Schibsted vil at studentene skal bygge digitale lesevaner og knytte seg til mediekonsernets aviser ved å tilby gratis tilgang til abonnementsartikler. Jone Trovåg, leder av Studenttinget ved NTNU, ønsker tilbudet velkommen.
KRISTOFFER FURBERG
Det er Studenttingets Arbeidsutvalg som har besluttet at de vil inngå en avtale med Schibsted. Mediekonsernet eier flere av landets største aviser. Det eneste som gjenstår er å skaffe en sponsor.
Leder Jone Trovåg i Studenttinget sier til UA at tilbudet forhåpentligvis er på plass i løpet av høsten.
Tilgang til betalingsartikler
Tilbudet innebærer at samtlige NTNU-studenter gjennom registrering og innlogging hos Schibsted får gratis tilgang til pluss-artikler (bak betalingsmur) hos Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen. I tillegg er Studenttinget i dialog om få tilgang til flere aviser i avtalen.
Tilbudet gjelder ikke tilgang til digital papiravis, også kalt e-avis.
Studentene som benytter seg av tilbudet må belage seg på å få med målrettet reklame med på kjøpet. BI Nydalen var første utdanningsinstitusjon som inngikk avtale med Schibsted, og der har revisjonsfirmaet BDO vært sponsor. Også på NHH har studentene fått samme avtale, og det skal være på vei ved flere utdanningsinstitusjoner.
- Vi venter bare på sponsoren nå. Ellers er alt klart for å signere avtalen og gi tilbudet til studentene, sier Trovåg.
Vetorett mot uetiske sponsorer
Det er Schibsted som arbeider med å skaffe sponsor, men Studenttinget har vetorett. Trovåg tviler på at det blir aktuelt å benytte seg av den.
- Jeg har vanskelig for å se for meg hvilke sponsorer det skulle være etisk problematisk for oss å akseptere, men det er greit å ha denne klausulen som en forsikring, sier han.
Det har vært noen motforestillinger mot at Studenttinget skal inngå avtalen med Schibsted. Da Studenttinget 4. mai besluttet å gi Arbeidsutvalget fullmakt til å inngå avtale med Schibsted luftet flere sin misnøye.
Blant dem var vararepresentant for IME-fakultetet, Vegard Saga.
– Linjeforeninger selger eksponeringstid mot studentene. Dersom bedrifter får eksponering ved å gå gjennom Schibsteds løsning, står slike avtaler i fare. Jeg har tro på Arbeidsutvalget. Avtalen i seg selv er kjempebra, men det er noen smutthull som vi må unngå. Om alt går galt, kan en av linjeforeningenes hovedsamarbeidspartnere trekke seg ut fordi de ikke lenger får samme eksklusivitet. Dette vil være svært uheldig for mange linjeforeninger, som allerede er i en presset situasjon, sa Saga ifølge Under Dusken.
Skepsis til avtalen
Også Eivind Rindal, representant for SVT-fakultetet, reagerte:
– Jeg er generelt skeptisk til å skrive under avtaler med kommersielle aktører uten å kjenne innholdet eller rammebetingelsene fullt ut. Å legge press på en aktør om å holde ting hemmelig i forhandlinger og å forhaste seg er en strategi for å få en avtale vedtatt fort. Schibsted gjør ikke dette for å drive veldedighet; de gjør det fordi de har en klar målsetning om å tjene penger, sa han ifølge studentavisa.
Schibsteds motivasjon for tilbudet til studentene er at de skal bygge digitale lesevaner over tid knyttet til Schibsteds merkevarer, og at sponsoren skal får mer relevante og segmenterte måter å kommunisere med studentene på. Det opplyste kommersiell direktør for Schibsteds abonnementsmediehus, Tor Jacobsen, i en pressemelding i forbindelse med avtalen på BI, ifølge Kampanje.
Tilbudet er foreløpig kun tilgjengelig for studentene via IP-adresser knyttet til campus. Ifølge Trovåg jobbes det med en teknisk løsning som gjør det mulig å få gratis tilgang uansett hvor studentene befinner seg.
Han påpeker overfor UA at tilbudet er helt frivillig, og at studentene aktivt oppsøke avisene for i det hele tatt å merke noe til det. Derfor ser han heller ikke noen motforestillinger mot avtalen.
- Dette er et frivillig tilbud til de studentene som ønsker det. Det hadde vært noe annet om vi hadde tvunget på studentene målrettet reklame. Det er også samme mengde reklame som det ellers ville ha vært i avisene, sier Trovåg.