Nokut ser nærmere på studenters læringsbane

Nokut skifter fokus i tilsynsarbeidet. Studentenes læringsbane, det vil si den veien studentene går fra opptak til ferdig kandidat, blir grunnsteinen i tilsynsarbeidet heretter.

Publisert Sist oppdatert

Rådgivning av de som tilbyr utdanning og evaluering av hva som skjer i studentens tid på et lærested, vil være sentrale elementer i Nokuts fremtidige tilsynsarbeid.

- Vi ønsker å skape et rammeverk for å snakke om kvalitet på studieprogramnivå. Faktorer vi tradisjonelt ikke har vektlagt i tilsynsarbeidet vil trekkes inn. Vi må endre oppfatningen vår av studentene fra å være objekter i utdanningen, til å bli subjekt i sin egen læringsbane, sier tilsynsdirektør Øystein Lund til nokut.no

Han forklarer at en viktig faktor for å bedømme god utdanningskvalitet er studentenes læringsutbytte. Det vil si at de skal finne hva de har med seg av kompetanse ut i arbeidslivet. En like viktig faktor er oppbygging og innhold i studieprogrammene.

- Disse to ulike perspektivene gir oss viktig informasjon om utdanningskvaliteten. I tillegg kommer alle faktorene som på ulik måte vil påvirke studentenes læringsbaner, som startkompetanse, infrastruktur, programdesign, utdanningsfaglig kompetanse og samspill med samfunnet.

Tilsynsdirektøren sier at ved å rette blikket mot det som direkte påvirker studentens utdanning, vil de kunne sikre at de får et godt utbytte av studietiden og at samfunnet får kompetente kandidater.

- Vi har allerede virkemidlene, men de må spisses og tilpasses det nye rammeverket, sier Lund.