Gjennom Eksperter i team har åtte studenter bygget luftskip det siste halvåret. Hensikten og oppdraget fra Kongsberg maritime var å lage en læringsplattform for studenter.
I ro med autopilot
- Vi utforsker og leker med hva man kan gjøre med dynamisk posisjonering, sier kybernetikkstudent Jesper Hosen til UA.
Dynamisk posisjonering vil si automatisk styring for å holde et objekt i ro. Dette er en slags autopilot som allerede er i bruk på skip. Det brukes blant annet til å holde tankskip helt i ro ved oljeplattformer.
Teamet har bestått av to kybernetikkstudenter, to fra elektronikk, én fra marinteknikk, én fra maskin, én fra indøk og en arkitekt. Resulatet ble det fjernstyrte luftskipet på seks ganger to meter som ble testet i elektrobygget på Gløshaugen på NTNU onsdag formiddag.
- Aldri brukt på luftskip før
Studentene har fylt opp ballongen med 10 000 liter helium for oppdrift. Dette er igjen balansert med lodd for å få tilnærmet nullvekt. Frem- og oppdrift styres ved hjelp av flere små motorer.
Selve datamaskinen som skal sørge for den dynamiske posisjoneringen er kjøpt inn.
- Hensikten her har vært å lære og teste posisjoneringen og funksjonen til motorene. Teknikken har aldri vært testet på et luftskip tidligere, sier Hosen.
Han forteller at luftskipet skal brukes og testes videre i et sommerprosjekt hos Kongsberg maritime.