Denne kreative finten fra UiA har tatt helt av

Da skuespiller Will Ferrell angrep Norge, valgte Universitetet i Agder å gå til motangrep på sin måte.

Rektor Sunniva Whittaker fikk prøve seg som skuespiller i filmen som har fått så stor oppmerksomhet denne uka.

Publisert

Videoen der de framhever hvor mange velferdsgoder Norge har, er nå sett av over 1,2 millioner seere på ulike plattformer. Og som hovedperson i filmen, er rektor Sunniva Whittaker overveldet over hvor stor responsen ble denne uka.

- Det har vært veldig gøy å se at filmen har blitt tatt så godt imot. Vi får tilbakemeldinger fra ulikt hold. Nå på morgenkvisten fikk jeg e-post fra prorektoren i Berkeley som gratulerte oss, forteller rektoren.

- Har nådd Bernie Sanders-segmentet

Det hele startet med Super Bowl-reklamen, hvor Will Ferrell oppdaget at Norge danker ut USA når det gjelder antallet el-biler per innbygger. Skuespilleren «hater Norge» og maner til kamp på vegne av General Motors.

I videoen fra Universitetet i Agder spiller de på at de ikke må gjøre USA enda sintere på oss, og må skjule at i Norge er det både gratis utdanning og foreldrepermisjon.

Nå mottar UiA henvendelser fra folk som vil studere eller jobbe ved universitetet.

- Vi ser at dette har hatt en god synlighetsverdi for oss, sier Whittaker.

USA har også fanget opp UiAs film. På Reddit har hun lagt merke til at det foregår en voldsom diskusjon med utgangspunkt i filmen, om gratis utdanning og foreldrepermisjon. Hun tror filmen har nådd Bernie Sanders-segmentet.

Selv om hun er filmens hovedperson, vil hun ikke ta all ære for at den nå er spredt for alle vinder. Det var kommunikasjonsdirektøren som fikk idéen, sparret med folkene i avdelinga og skrev manus. Et solid kommunikasjonsfaglig arbeid, konstaterer hun.

- Det var gøy å være skuespiller. Jeg har overhodet ingen slik bakgrunn, men med et dyktig lag rundt meg av ansatte tenkte jeg at det ikke skal stå på meg, forteller hun.

Rektoren snakker upåklagelig engelsk i filmen, men så er da også Sunniva Whittaker halvt engelsk og oppvokst i Canada.

Bruker lite penger på ekstern kommunikasjon

- En podcast i USA viser filmen til UiA og kommenterer den etterpå. De snakker også om hva slags land Norge er. Der spør en av programlederne om du er president i Norge?

- Det sier kanskje litt om at de burde ha gratis utdanning og lært seg mer om statsforvaltninga rundt omkring.

USA har bitt seg merke i filmen fra UiA og kommenterer den livlig.

Noe Whittaker er ekstra godt fornøyd med, er at selv om de fikk denne videoen til å gå viralt, så bruker ikke UiA all verdens til penger på egenreklame. En oversikt Kom24.no har gjort over hvor mye penger utdanningsinstitusjonene bruker på ekstern kommunikasjon, viser at de ligger nederst.

- Det er virkelig ei fjær i hatten for vår kommunikasjonsavdeling og kan være et eksempel til etterfølgelse. Mange hos oss er utdannet ved UiA og har dyp kjennskap til institusjonen, i tillegg til å være dyktige på sitt felt. Det er et artig bonuspoeng.

- Er det riktig av et universitet å hive seg på en slik reklamekampanje og dermed gi ekstra PR til General Motors?

- Jeg tror den opprinnelige fort ble glemt og fokuset vårt ble noe helt annet. Det er en geriljamarkedsføring: uventet, kjapt og til en rimelig pris. Jeg kan skjønne en slik kritikk, men samtidig er det veldig vanskelig å bli synlig, særlig internasjonalt. Vi har oppnådd å få nysgjerrighet rundt universitetet, da må det være takhøyde for å kunne benytte ukonvensjonelle metoder.

Whittaker forteller at de allerede har fått meldinger om at filmen deres blir brukt i markedsføringsundervisning, som et eksempel på hvordan man kan få suksess og nå ut.

- Det var snakk om 5 timer av min tid og det var vel anvendt tid for en rektor, sier Whittaker, som har lagt ei svært så minneverdig uke bak seg.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.