Ledelsen må ha full tillit til at de ansatte spiller på lag og presterer alt de kan. Og vi ansatte må kunne stole på at de tildels store og skremmende endringene vi nå står overfor, er nødvendige på grunn av den nye situasjonen, skriver denne ukas gjesteskribent.
Disse to herrene har bidratt til å gjøre verden til et mindre trygt sted. I utrygge tider er vi helt avhengig av tillit i alle retninger, minner Kristin Melum Eide om.IMAGO/Anna Moneymaker - Pool via CNP /MediaPunch
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Ledere ved NTNU har i det siste
uttalt seg om at verden er blitt et utrygt sted. De påpeker tendensene til økt
polarisering, fake news og aktører som ikke vil oss godt, og omtaler verden som
en kjempe på leirføtter som knaker i sammenføyningene. Dette betyr at vi forskere
trengs mer enn noen gang, vi skal være mer synlige og helst dokumenterbart
samfunnsengasjerte. Samtidig gjør utviklingen at mange helst vil krype opp i elfenbenstårnet
sitt og låse grundig.
Fakta
Kristin Melum Eide
Eide er en av UAs gjesteskribenter.
Utdanning: Hovedfag i nordisk. Doktorgrad i skandinavisk lingvistikk.
Nåværende jobb: Professor i nordisk språkvitenskap. Professor II ved UiB.
Roller i UH-sektoren: Tidligere medlem av NTNUs styre i åtte år. Tidligere professor II, Høgskolen i Østfold.
Faglige interesser: Menneskets språkevne. Den medfødte grammatikken. Komparativ lingvistikk. Elsker å formidle faget mitt. Aktuell med boka Språket som superkraft.
Opptatt av: At folk skal få realisere sitt potensial! Jeg føler meg superheldig som kan få jobbe med det, både i jobb og på fritida.
Verden er blitt et utrygt sted
Verden er blitt er utrygt sted.
Det skjedde så fort også. Noen få uker, så er en hel masse uomtvistelige
sannheter snudd om på. Visepresidenten i USA har i årevis åpent erklært at universitetene
er fienden. Norske forskere
i internasjonale samarbeid er med rette svært bekymret over at deres forskningsmidler,
forskningsdata
og infrastruktur kan forsvinne. Og enda har vi ikke sett på større sammenhenger,
bekymringene for framveksten av den totalitære politikken, mulige
troppeforflytninger, og hva med USAs mange forhåndslagre i Norge?
Dermed kjennes det utrolig
fristende å klatre opp i det beryktede elfenbenstårnet, dra opp stigen etter seg, og sette på noe fin
musikk til å overdøve støyen utenfra. Da kjennes det meste fredelig og fint; til
og med omskriving av manus, en forsinket fagfellevurdering eller korrektur på
en artikkel kan gi “flow” i slike stunder. Før en gløtter opp og ser
overskriftene igjen.
Dermed er det ikke så rart at selv
oppegående folk innfører periodevis nyhetsnekt, “news detox”, for å klare å
komme seg gjennom hverdagen. Det kan til og med være sunt
for helsa.
Samfunnsoppdrag og formidling
Likevel er budskapet fra ledelsen
tydelig. Det har lenge vært en økende krav at universitetene skal dokumentere
hvordan de interagerer med samfunnet rundt. Forskere skal fokusere på å løse
problemer som samfunnet melder inn, mens mange forskere påpeker at grunnforskningen,
nysgjerrighetsdrevet forskning, har størst mulighet til å løse samfunnets
utfordringer før de blir identifisert. Likevel, ingen betviler at samfunnet
rundt oss bestemmer vår eksistensberettigelse.
Før år 2000 var det ingen som
snakket om akademias eller universitetets “samfunnsoppdrag”. Omkring og etter strukturreformen
forekommer denne termen overalt (Retriever).
Dessuten er NTNUs
formidlingsrapport nylig framlagt. NTNUs prorektor for samfunnsansvar og
formidling avviser at forskeres formidlingsansvar må byråkratiseres, men er
tydelig på at ansatte skal formidle og delta i samfunnsdebatten som en
lovfestet del av yrkesutøvelsen. Budskapet er klart. Vi kan ikke mure oss inne, men øke kontaktflaten mot
samfunnet.
Plus ça change, plus c’est la même
chose
Mange formidler jo en del del fra
før. Og hvis ikke, så er det er jo bare enda en liten endring oppå alle andre. Tåler
du denne, så tåler du denne. Vi er jo en sektor som er vant til omstilling.
En
doktoravhandling fra UiO og Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) viser at
bedrifter som har gjennomført organisatoriske endringer, var plaget med
negative langtidseffekter på flere forhold i arbeidsmiljøet i lang tid etter at
endringen var overstått. Videre hadde ansatte i disse bedriftene en økt risiko
for omfattende psykiske plager i opptil tre år etter at endringene hadde funnet
sted, særlig hvis bedriften hadde gjennomført flere påfølgende endringer.
Det må det være lov til å si at
NTNU (og akademia generelt) har gjort. Det har vært en populær øvelse å omtale oss
som en sektor som er lite
vant til omstilling. Det har hendt at jeg har blitt
ganske frustrert over denne omtalen, som jeg oppfatter som urettferdig på
grensen til det bevisst krenkende. NTNU har vel levd i en konstant
endringsprosess siden det ble født i 1995? Jeg nevner i litt tilfeldig
rekkefølge, og lista mangler fremdeles mye:
Kvalitetsreformen, kvalifikasjonsrammeverket, Bolognaprosessen, nytt
gradssystem, økte krav til internasjonalisering, økte krav til ekstern
finansiering, økte krav til organisert pedagogisk utviklingsarbeid, økte krav
til kvalitetssikring, økte krav til publisering (tellekanter), ABE-reformen, digitalisering,
stadig nye læringsplattformer (It’s learning, Blackboard, Canvas, Inspera, andre
sensurplattformer.), videoforelesninger, fjernundervisning, BOTT
(økonomisystem), PAGA (ferie, reiseregninger, etc.), bestillingssystemer, forskergrupper,
forskningstermin i utlandet, krav om utenlandske medforfattere, stadige
revisjoner av emnebeskrivelser, læringsutbyttebeskrivelser, utvikling av nye
utdanninger og studieprogram, gjennomgående undersøkelser: ARK, tidsbruk;
NTNU-fusjon, omlegging av emnestørrelse, reorganisering vertikalt og
horisontalt, NTNU CAMPUS, tverrfaglighet, høringer, samlokalisering,
utdanningsledelse, lederutdanning, nye læreplaner i skolen, rammeplaner, stadig
nye «løft», årvisse emneevalueringer, rapporter, digitale pensumlister, etc.,
etc., etc.
Den før nevntedoktoravhandlingen
om følgerne av konstante endringsprosesser konkluderer med at god ledelse er
utrolig viktig i slike situasjoner. Inkluderende, rettferdig og støttende
lederatferd, forutsigbarhet, medbestemmelse og opplevd kontroll, alt dette minsker
risikoen for psykiske og andre helseplager, og sykefravær hos de ansatte. Kort
sagt: In a world where you can be anything, be kind.
Er det helt sikkert at det er
helt nødvendig, akkurat nå, at ledelsen, som alltid, flagger NTNUs avhengighet
av “sultne ansatte”? Kanskje de ansatte skal få lov til å føle seg mette og trygge
på de områder det det er mulig? Trygge ansatte presterer bedre, ifølge
forskningen sitert her.
I utrygge tider er vi helt
avhengig av tillit i alle retninger. Ledelsen må ha full tillit til at de
ansatte spiller på lag og presterer alt de kan. Og vi ansatte må kunne stole på
at de tildels store og skremmende endringene vi nå står overfor, er nødvendige
på grunn av den nye situasjonen.
De er ikke der fordi noen falt
for fristelsen til å innføre flest mulig andre endringsprosesser i samme
slengen.