sverige
Studenters dårlige leseferdigheter setter universiteter under press
- Dette er i ferd med å bli et demokratisk problem, advarer prorektor.
Ute med pensum? Forelesere forteller om irriterte studenter når eksamen inneholdt spørsmål om innholdet i kurslitteraturen i stedet for innholdet i forelesningen.
Foto: Sigrid Solheim
Studentene ved landets universiteter synes det er vanskelig
å lese kurslitteratur – og mange klarer ikke å følge skriftlige instruksjoner, skriver
SVT. Lærere og rektorer slår nå alarm om store mangler ved elevenes
leseforståelse.
- I dag tar mange inn kortere informasjonsbiter i stedet for
å lese lengre tekstbrokker hvor man kan trekke sine egne konklusjoner, fastslår
Cathrine Norberg, prorektor ved Umeå universitet. Hun fortsetter:
- Det blir et demokratisk problem. Om du ikke kan ta til deg
tekster, kan du ikke være en del av et demokratisk samfunn.
Karin Dahl, gruppeleder for Studie- og språkverkstedet ved
Stockholms universitet, tror det kan skyldes et mer omfattende inntak ved
universitetene.
Ikke-akademisk bakgrunn
- Med dagens utvidede rekruttering får vi studenter som
kommer fra en ikke-akademisk bakgrunn. De trenger nesten å lære det akademiske
språket som et nytt språk, sier hun.
Hun forteller at stadig flere lærere tar kontakt med
forespørsler om etterutdanning i hvordan de kan støtte elevenes lese- og
skriveferdigheter.
SVTs kulturreportere har også vært i kontakt med
universitetene i Uppsala og Gøteborg hvor lærere og professorer gir et lignende
bilde. De forteller om irriterte studenter når eksamen inneholdt spørsmål om
innholdet i kurslitteraturen i stedet for innholdet i forelesningen.
Ifølge Agneta Gulz, professor i kognitiv vitenskap i
Lund, starter problemene allerede i grunnskolen: For store klasser, mangel på
tidlig støtte og dårlig vurderingsstøtte fra utdanningsetaten, skriver Sydsvenskan
(bak betalingsmur).
Statistikk fra Skolverket viser at mer enn 61 000
niendeklassinger mislyktes i leseforståelse de siste ni årene. Siden 2014 har
61.972 niendeklassinger strøket på den nasjonale prøven i leseforståelse. Til
tross for ni års skolegang forstår de ikke hva de leser.