Ti år siden attentatet mot Charlie Hebdo: Er vi blitt feigere?
Redaktører ble beskyldt for å være feige etter de første årene med Muhammed-karikaturer og drap og drapstrusler mot medier. Hvordan står det til i dag?
Uforgjengelig. Alt kan spøkes med, også et attentat på en avisredaksjon. Slik ser forsida ut på Charlie Hebdos utgave i anledning 10-årsmarkeringen.
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Undertegnede begikk
en leder for ti år siden anledningen terroranslaget mot redaksjonslokalene
til Charlie Hebdo. Teksten ble lagt ut to dager etter attentatet, som skjedde
på denne dato 2015. Teksten tok utgangspunkt i en nokså ussel anvendelse av
pronomenet «men».
Flemming Rose er ingen feig redaktør. I 2006 publiserte
Jylland-Posten en rekke karikaturtegninger av profeten Muhammed. I årene som
fulgte besøkte han universiteter over hele verden for å diskutere innholdet i
begrepene toleranse og frihet. Han gjorde det med livvakter på slep. Så skjedde
angrepet på Charlie Hebdo.
I et intervju
i Aftenpostenen tid etter uttrykker han ikke så rent lite pessimisme om
vår evne til å stå på vår rett til å si hva vi vil. «Det er stadig blitt
tydeligere for meg hvordan vi mennesker, også i vestlige demokratier, er
villige til å ofre friheten vår hvis vi blir redde,» sa Rose.
Siden vedtok det danske Folketinget å gjøre hån av Koranen
til en blasfemisk handling, derfor straffbar. Rose resignerte og flyttet til
USA.
Oslo, høsten 2024: Abid Raja tildeles livvakt under
bokpromosjoner etter å ha blitt truet under en signering av boka Vår ære og vår
frykt.
Det er alltid noen, deprimerende ofte ganske mange, som
føler de må komme med et ‘men’ når de skal si noe om slike hendelser. De som
framholder at ytringsansvar er like viktig som ytringsfrihet. De som mener man
må se nyansene, man må tenke på konsekvensene, man må være realpolitisk.
Pronomenet ‘men’ er i flittig bruk i akademia, i ulike
versjoner. Blivende akademikere flaskes opp med alskens modererende
formuleringer, om ikke før så når man skriver sin masteroppgave: Man lærer at påstander, konklusjoner og funn helst skal pakkes inn i vendinger av typen ‘mye tyder på,
‘antakelig, ‘overveiende sannsynlig, trolig.
Forbehold er bra, skråsikkerhet bør unngås. Så er det også slik at noen ganger handler det om å gå ut i
åpent lende og plante flagget sitt og gi beskjed om at ‘dette står jeg for,’ særlig i møte med ekstrem religiøs ideologi.
Men (sic!) tør vi det? Om vi frykter å bli skutt eller
bombet, halshugget eller få
et øye stukket ut? Når slår selvsensuren, den vi knapt er oss bevisst, inn?
Når slår selvsensuren, den vi knapt er oss bevisst, inn?
Noen uker etter Charlie Hebdo-attentatet ble jeg invitert av
YATA til å holde et foredrag med tittelen Alle
er Charlie, men Charlie er død. På grunn av stor pågang ble foredraget
flyttet til Auditorium D1 på campus Dragvoll. Arrangørene hadde på forhånd fått
beskjed av politiet om at man måtte utvise aktsomhet, og at man fulgte med. Jeg
tilstår gjerne at også jeg fulgte godt med da auditoriet ble fylt opp. Innen
dørene ble åpnet hadde jeg sjekket at nødutgangen ved siden av tavla var ulåst.
Jeg hadde også i mente reaksjonen jeg fikk fra en redaktørkollega i
forbindelse med publiseringen av lederen. Jeg hadde invitert redaktører for
andre medier i sektoren til å co-publisere, fått entusiastisk svar fra samtlige
så nær som en, som takket nei blant annet fordi vedkommende er redaktør for en
avis som «... har redaksjonslokaler midt
inne på et campus der det finnes opptil flere studenter og miljøer som støtter
de som skjøt, kan jeg tenke meg ...»
To dager etter 7. januar 2015 skrev Jyllands-Posten på
lederplass at «Vold virker.»