Ytring
«Tillitsreformen» og forvandlingen av universitetene
- Så langt er det vanskelig å se at «tillitsreformen» er noe annet enn en tom besvergelse, i beste fall et retorisk grep for å legitimere økt statlig styring av UH-sektoren, skriver Knut H. Sørensen.
- Kristin Melum Eide har nok helt rett i at «tillitsreformen» vil mislykkes, men forklaringen hennes på hvorfor det går galt, er feil, skriver Knut H. Sørensen.
Foto: Tore Oksholen
Den sittende regjering gikk til valg blant annet på å
innføre en tillitsreform i offentlig sektor. Den beskrives slik: «Tillitsreformen
omfatter hele offentlig sektor, også fristilte virksomheter. Målet med
tillitsreformen er å gi mer velferd og bedre tjenester til innbyggerne, og til
rett tid. For å få dette til må vi jobbe mer med å øke tilliten innad i
offentlig sektor.» Dette kan vanskelig oppfattes som en plan, snarere framstår
det som et fromt ønske.
Elise
Waagen, stortingsrepresentant og utdanningspolitisk talsperson for
Arbeiderpartiet har forsøkt å forklare hva dette skal bety for
UH-sektoren. Hun innrømmer fornuftig nok at «Arbeiderpartiet gikk ikke til
valg på detaljerte «oppskrifter», men et løfte om en helt ny styring av norsk
offentlig sektor.» Forsøket på konkretisering går ikke lenger enn å peke på tre
mål med reformen:
- «Frigjøre tid til hovedoppgavene. Vi vil
rydde i tiden til forskere og ansatte på universitet og høyskoler. Vi mener
utdanningssektoren trenger mer tid til hovedoppgavene, mindre rapportering og
detaljstyring.
- Gi
bedre kvalitet. Ved å fjerne unødvendig byråkrati og rapportering, kan fagfolk
gjøre jobben heller i stedet for å rapportere på den (…).
- Skape
tillit til utdanningssektoren».
Total forvandling?
Dette høres jo fint ut, og vi er mange som har ventet på en
ytterligere konkretisering. Det lar seg vel ikke skjule at serien med utspill
fra Senterpartiets statsråder for forskning og høyere utdanning har dempet
forventningene. Det toppet seg da Ola
Borten Moe med tydelig inspirasjon fra amerikanske reality-serier lovet at
sektoren skulle få en «total make-over». Hva forvandlingen skulle bestå i
forble uklart utover kravet om «mer effektiv bruk av pengene sektoren får tildelt.»
Etter forslaget til statsbudsjett ble lagt fram, er det
mulig å se konturene av hva reformsnakket faktisk betyr. Hovedinnholdet er en
sterkere statlig styring av UH-sektoren og fjerningen av
forskningsinsentivene i budsjettmodellen for tildelinger til universitetene. En
må være sterk i troen for å oppfatte dette som en tillitsreform. Kristin Melum
Eide gjør i UA
13.10 et tappert men ikke akkurat overbevisende forsøk. Hun inviterer
dermed til en etterlengtet debatt om den framtidige organiseringen av
universitetene.
Det var Regjeringen Stoltenberg I som satte fart i bruk av
New Public Management i Norge. Stoltenberg II, der jo også Senterpartiet
deltok, videreførte NPM. Det har vært vanskelig å spore særlig mye selvkritikk
når det gjelder NPM hos Ap og Sp, og vi tilbys ingen analyse av hvorfor man var
så ivrig etter å innføre dette regimet. Stoltenberg er fortsatt en politisk
helteskikkelse. Så snakket om tillitsreform virker ikke akkurat tillitvekkende.
Økt statlig styring – økt tillit?
Ifølge Eide er sterkere statlig styring et grep for å
redusere betydningen av «markedstenkning» i UH-sektoren. På papiret er det
selvsagt riktig, men jeg har vanskelig for å se at de faktiske
styringstiltakene som er presentert, bidrar vesentlig til dette. Gjenopprettelsen
av Nesna kan vanskelig sees som et markedskorrigerende inngrep, og de nye
språkpolitiske kommandoene er jo ikke annet enn begrensninger i den akademiske
friheten. Konkurransen om studenter, som bekymrer Eide, består. Det samme
gjelder forskningsmidler. Om det er markedstenkning kan vi jo diskutere.
Uansett er det vanskelig å se økt statlig styring som en tillitsreform. Det vil
å så fall representere Orwellsk nytale.
Fjerningen av forskningskomponenten i budsjettmodellen er
også lagt fram som en tillitsreform som skal redusere byråkratisk arbeid. Ap/Sp
legger lista utrolig nært bakkenivå når de påstår dette, fordi det meste av
rapporteringen av prosjekter og publikasjoner vil uansett fortsette og det
institusjonelle ekstraarbeidet med å levere disse tallene til departementet var
ubetydelig. Undervisningsindikatorene beholdes. Det er vel et tydelig signal om
at Ap/Sp synes undervisning er viktigere enn forskning og at de vil belønne de
institusjonene som vrir virksomheten bort fra forskning og over på utdanning. I
hvert fall viser det at Regjeringen ikke finner noen grunn til å ha tillit til
at UH-sektoren vil satse på undervisning.
Betydningen av økt byråkratisering
Det er heller ikke på tale å legge ned eller å modifisere
den viktigste drivkraften bak byråkratisering og overdrevet rapportering –
Nokut. En tillitsreform som ikke berører Nokut, er ikke troverdig. Når Nokut ikke er på dagsorden, viser det mangelen på kunnskap om hverdagslivet på
universiteter og høyskoler. Det er urovekkende at Ap/Sp tror de kan gjennomføre
en tillitsreform når de ikke vet noe særlig om effektene av mistillitsreformen
NPM.
Jeg har altså små forventninger til at de som i sin tid
innførte mistillitsreformen, nå skal gjennomføre en «tillitsreform». Det skyldes
også de diffuse og tafatte planene som foreligger. Kristin Melum Eide har også
små forventninger, men oppfatter problemet som at det er blitt så mange
universitetsansatte som stemmer Høyre og dermed er blitt forkjempere for
fortsatt mistillit med NPR og fortsatt markedstenkning.
Denne «eksterne kontrollplasseringen» som psykologene kaller
det, er sikkert en vei til sjelebot for Ap/Sp, men den er ikke særlig
troverdig. Fortsatt stemmer et
flertall av UH-ansatte på AP+SV+Rødt+MDG+SP, og mange av de som sier
de vil stemme Høyre, er neppe ivrige tilhengere av mistillitsreformen NPM.
«Regnearkuniversitet» som tvangstanke
Problemet er snarere at NPM har fått virke så lenge innenfor
UH-sektoren at denne tankegangen er institusjonalisert.
«Regnearkuniversitetet» er solid etablert med en tilhørende målingsmentalitet.
Det som teller kan telles, og det som ikke kan telles, er ikke så viktig. Som
mangeårig representant i NTNUs styre burde Kristin Melum Eide vite dette. Hva
annet enn tall blir servert? UH-sektoren, inkludert NTNU, har
internalisert den nyliberale tenkemåten om styring gjennom indikatorer og
insentiver slik at det framstår nærmest som naturgitt. Effekten av dette for NTNU
er som Sharon Traweek og jeg viser i boka Questing excellence in academia, en stadig økende byråkratisering mer enn at NTNU opererer som en markedsaktør.
Byråkrati bygger på og fores av mistillit.
Kristin Melum Eide nevner flere åpenbare utfordringer for
UH-sektoren, ikke minst knyttet til rekruttering og tilbud til de som ikke
føler seg hjemme i de akademiske kulturene. Det er ingenting i utspillene til
statsrådene Moe og Borch som tyder på at regjeringen bekymrer seg for slike
spørsmål. Det overlater de til institusjonene, oss, og det er selvsagt greit.
Det er også institusjonene som må avbyråkratisere seg selv, men her trenger de
hjelp av statlige myndigheter som må gå gjennom sine reglementer og
prosedyrekrav som bygger på mistillit og klokkertro på verdien av
standardisering.
Kristin Melum Eide har nok helt rett i at «tillitsreformen»
vil mislykkes, men forklaringen hennes på hvorfor det går galt, er feil.
Problemet er mangel på kunnskap om hva slags problemer mistillitsreformen NPM
har skapt, forsterket av mangel på vilje til å framskaffe slik kunnskap. Så
langt er det vanskelig å se at «tillitsreformen» er noe annet enn en tom
besvergelse, i beste fall et retorisk grep for å legitimere økt statlig styring
av UH-sektoren.