Akademias retur til «den siste sovjetstat» – eller fortsatt New Public Management?
Om tillitsreformen skal øke ansattes autonomi, er det en forutsetning å kvitte seg med New Public Management (markedsøkonomi i offentlig sektor). Det kommer ikke til å skje, fordi NPM er et hjertebarn i høyresidens ideologi, og høyresiden står stadig sterkere i norsk akademia.
Antallet studenter i norsk høyere utdanning er firedoblet siden 1980, men en fjerdedel vil slutte på graden de har begynt på, sju av ti av disse for godt. Seks av ti studenter er plaget av ensomhet, fem av ti sliter økonomisk, og hver tredje oppfyller kriteriene for å ha «en nåværende psykisk lidelse». - Disse tallene maler bildet av en sektor rammet av strukturell sykdom, skriver Kristin Melum Eide.Foto: Oda Eriksen Haugland
KristinMelum Eideprofessor, Institutt for språk og litteratur, NTNU
Utdanning: Hovedfag i nordisk. Doktorgrad i skandinavisk lingvistikk.
Nåværende jobb: Professor i nordisk språkvitenskap. Professor II ved UiB.
Roller i UH-sektoren: Tidligere medlem av NTNUs styre i åtte år. Tidligere professor II, Høgskolen i Østfold.
Faglige interesser: Menneskets språkevne. Den medfødte grammatikken. Komparativ lingvistikk. Elsker å formidle faget mitt. Aktuell med boka Språket som superkraft.
Opptatt av: At folk skal få realisere sitt potensial! Jeg føler meg superheldig som kan få jobbe med det, både i jobb og på fritida.
Et viktig punkt i
regjeringsplattformen er den tillyste tillitsreformen i offentlig sektor. Forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch kommenterte i en pressemelding sist uke regjeringens forslag til statsbudsjett, og
mente at budsjettforslaget impliserte startskuddet til denne reformen: Institusjonene får mer ansvar og strategisk
handlingsrom.
Men
større autonomi for institusjonene var aldri det som var regjeringens mål med
tillitsreformen. Det var tvert i mot å øke kvaliteten
i akademia ved å gi mer tid til kjernevirksomheten. Da må rapporteringsveldets
byråkrati reduseres, og erstattes med økt tillit til fagpersoners skjønnsmessige
vurderinger.
Som Espen Solberg og Siri Brorstad Borlaug i Nifu påpeker, er
det ingen garanti for at økt autonomi for institusjonene fører til mer tillit og mindre byråkrati. Dette ville innebære en slags trickle-down-tenkning om tillit og autonomi
som erfaringsmessig ikke fungerer i praksis. Om målet for tillitsreformen er
økt autonomi og tillit til akademias grasrot, sier de ansattes organisasjoner, må
det medføre økt medbestemmelse i tillegg til større respekt for
fagpersoners kompetanse og faglige skjønn. Det er ikke kompatibelt med sektorens nåværende markedsøkonomiske
modell, «New Public Management».
Disse utsagnene
forplikter. Riktignok bare dagens regjering.
Jeg er dessverre lite
optimistisk overfor forsettet om å vingestekke markedsøkonomien i akademia og
returen til det akademiske Utopia, rett og slett fordi kreftene som ønsker å
beholde NPM i vår sektor er for mange, for sterke og for rotfestet.
Disse kreftene har
fått stadig større momentum siden 1977, det året den norske økonomiske politikken snudde, ifølge professor Einar Lie. En
gjennomregulert økonomi med en velfinansiert offentlig sektor ble erstattet av
en markedsøkonomisk modell. Ikke over natta, men trenden er entydig og
tilsynelatende usnuelig. Konsensus fram til da hadde vært utjamning og like
muligheter for alle, noe som måtte ha vært vellykket: Norge på tidlig 80-tall
var det mest økonomisk egalitære samfunnet som noen gang har eksistert (jf.
Piketty).
Men dette skulle
altså ikke vare. Det var for dyrt, næringslivet hadde ikke råd til så dyre
ordninger, sykelønn og likelønn og arbeidsmiljølover. De trengte – og fikk – mindre
skatt, billigere lån, og billig strøm. Når bankene gikk over ende fordi de
hadde lånt ut for ukritisk, måtte storsamfunnet gå inn og redde dem. Men for
alle andre – lønnstakere og offentlig sektor — skulle de frie markedskreftene få
råde.
Samme narrativ
grunngir utviklingen overalt: Markedskreftene fremmer et meritokrati (suksess
er basert på egen fortjeneste), deregulering er et gode for forbrukeren (flere
og billigere tilbud), og dette er til beste for hele samfunnet, da det fremmer
kvalitet i alle ledd.
Dette har i tur og
orden rammet de fleste sektorer i Norge, som landbruket, der regulering erstattes
av frislipp, vekselvis overproduksjon og matmangel, og deretter nærmest
utradering av en hel næring. Matvarekjedene svarer med at de kan importere billigere og stødigere fra
utlandet. Helsevesenet, der
helseforetak og stykkpris fører til konkurranse om å utføre flest mulige snorkeoperasjoner, mens køene vokser, antallet private tilbydere eksploderer, og legestanden bekymrer seg
for mangelen på styring.
Høyere utdanning, der
distriktshøgskoler og universitet hadde hver sine klart definerte
ansvarsområder; henholdsvis kortere, regionstilpassede profesjonsutdanninger
versus forskningsintensive læresteder med lengre, teoretisk tyngre utdanninger.
Frislipp og deregulering gjør at alle læresteder skal bli en slags mellomting,
forskningstunge og praksisrettede profesjonsutdanninger som samtidig legger til
rette for en forskningskarriere.
Utdanningsløpene må
altså bli lengre for å få plass til alt. Flere må studere lenger. Og mer.
Og da må vi skamløst
konkurrere om studentene. NTNUs Challenge-kampanje (2018) ble beryktet for sin
ekstremt markedsliberalistiske vinkling, og omtalt som «klønete» og populistisk. Vår ledelse så ikke noe problematisk med kampanjen.
Vi kan ikke snu
ryggen til disse tallene, som maler bildet av en sektor rammet av strukturell
sykdom. Vi kan sikkert forklare dette bildet på et utall måter. Men enhver som
har truffet en ungdom, forstår at medisinen mot en slik syk struktur umulig kan
være å ta inn enda flere studenter, fordele ressursene enda tynnere, og pøse på
med enda mer konkurranse.
I akademia liker vi å ha fokus på at
konkurranse skaper og definerer vinnere. Men konkurranse skaper også en rekke tapere. Det er ikke et spørsmål om
tolkning, men en selvfølgelig effekt av selve begrepet konkurranse. For at noen
skal vinne, må andre tape.
Klokkertroen på
markedskreftene er en kjerneverdi i Høyres
politiske ideologi. Høyre har
økt sin oppslutning blant norske akademikere med et titalls prosentpoeng i
løpet av de siste årene, i henhold til en ny undersøkelse. 31 % av respondentene
oppgir Høyre som sitt politiske valg; Arbeiderpartiet oppnår 15 % og regjeringspartner
SP 2 %.
Det lover ikke godt for statssekretær
Løkensgard Hoels framtidsvyer om å erstatte markedskreftene i norsk akademia
med en tillitsreform. Det er altså svært liten grunn til å tro at akkurat
akademia ville nyttiggjøre seg erfaringene fra andre sektorer for å minske
ulikhetene, en sektor som preges av «veldig
stabile og store sosiale forskjeller», ifølge
professor i sosiologi, Marianne Nordli Hansen.