Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
«Gish gallop» er en avledningsmanøver i debatter og diskusjoner. Hensikten
med Gish-gallop er å drukne tilhørerne med en haug av irrelevant informasjon
eller argumenter for å skifte fokus fra reelle og pressende situasjoner. Lederartikkelen Kravet om akademisk boikott av Israel er et blindspor er et
veldig godt eksempel på Gish gallop i norsk media.
Et eksempel på en reell og pressende situasjon er et pågående
“Plausible” folkemord i Gaza og en langvarig okkupasjon. Folkemordet har foregått
nå i over 160 dager, og har krevd over 30 000 palestinske liv og 75 000
sårede. Det pågår også en sultekrig i Nord Gaza fordi Israel nekter å slippe
inn mat og forsyninger. Sykehus i Gaza jevnes med jorda, ambulanser blåses i
lufta, fødeavdelinger bombes og helsepersonell skytes av snikskyttere mens de
opererer.
Maya Wind en israelsk forsker har gitt ut en ny bok Towers of Ivory
and Steel: How Israeli Universities Deny Palestinian Freedom. I denne boka
redegjør hun for hvordan israelske universiteter er en grunnpilar i Israels
undertrykking av palestinerne. Og hun viser til at samarbeidspartnere i Vesten
som ikke boikotter israelsk akademia, også er medskyldige.
Vi antar at det er denne konteksten som lå til grunn for vedtaket.
Her er noen eksempler på Gish gallop i lederartikkelen:
Oksholen trekker frem historier og lærdom fra ikke sammenlignbare
kontekster. Historien om Chai Ling, som besøkte Trondheim etter massakren på
Den himmelske freds plass i 1989 er fin, men ikke relevant i det hele tatt.
Grusomhetene som har blir begått av sionistene og deres allianser i løpt av de
siste 76 årene står ikke til sammenligning med eksemplet fra Kina. Når man
fremlegger lærdom, er det essensielt å underbygge dem med eksempler fra
tilsvarende og lignende kontekster.
Oksholen skriver også: NTLs medlemsmøte ved NTNU gjør vondt verre for
seg selv ved å trekke inn Israels akademia påståtte undertrykkelse til inntekt
for boikott. Når kan vi vente NTLs krav om boikott av kinesisk akademia? Irans?
Egypts? En rad latinamerikanske nasjoners?
Dette er ikke påstått undertrykkelse. Det finnes mange eksempler på at israelske universiteter undertrykker egne ansatte som er ideologiske uenige med sionistisk ideologi, eller for eksempel uttrykker motstand mot Israels opptreden i Gaza. Det siste eksemplet er suspensjonen av professor
Nadera Shaloub fra Det Hebraiske Universitetet i Jerusalem fordi hun deltok i et talkshow
hvor hun uttrykte avsky mot krigen i Gaza, hun krevde uavhengig etterforskning
av anklagene om massevoldtekt den 07. oktober og hun utrykte støtte til å
avskaffe sionismen.
Suspensjonsvedtaket, som hun mottok, framstiller henne som utakknemlig og
fiendtlig, og anklager henne for misbruk av institusjonens rykte gjennom hennes
aktivisme. Denne historien med professor Shalhoub-Kevorkian illustrerer
problemet med streng ideologisk konformitet som kreves av akademikere i Israel,
sammenlignet med andre land.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Når det gjelder boikott av Iran, Kina, Egypt og en rad latinamerikanske
nasjoners?
Ja, det er mye Whataboutism som også avledningsmanøver, en teknikk som
Israels supportere bruker altfor ofte.
Vi anbefaler å lese gjennom eksportkontrollregimet som er rettet i
hovedsak mot Iran, Kina og flere andre afrikanske og asiatiske land. Dvs. Disse
landene er allerede boikottet av norsk stat og omfattes av et meget
strengregime.
Det trengs ikke å boikotte dem, de er boikottet allerede.
Så skriver Oksholen følgende: «Ingen av disse retoriske øvelsene
hjelper det spor for den palestinske sivilbefolkningen som utsettes for
israelsk terrorbombing.»
Hvordan kan man da best hjelpe den palestinske sivilbefolkningen? Er det
ved å forbli passive, stille, ved å unnlate å handle, eller ved å søke
guddommelig hjelp? Kanskje få Norge til å sende fredsbevarende styrker? Eller
ved å kreve at Norge sender Telemark bataljonen til Gaza for å beskytte
sivilbefolkningen? Den hjelpen sivilbefolkning I Gaza får er null og niks.
Sivilbefolkning i Gaza sultes til døde.
Videre skriver Oksholen følgende: «Om norske universitetsledere med brask
og bram erklærer at nå vil de ikke snakke noe mer med israelske kolleger,
hjelper det muligens noe på vår egen samvittighet, det er alt.»
Dette er fullstendig feil, av to grunner. Det er ingen som krever at
norske akademikere skal slutte å snakke med israelske akademikere. Akademisk
boikott handler om institusjonell boikott. Å invitere, eller skrive en
artikkel, eller ringe eller snakke med israelske akademikere omfattes ikke av
institusjonell akademisk boikott. Vi forstår ikke hvorfor eller hvordan
Oksholen blander sammen institusjonell boikott med å ikke snakke sammen. Det er ingen som ønsker eller oppfordrer til boikott av israelske akademikere
som individer.
For det andre, hensikten med akademisk boikott er ikke for å lette på
samvittigheten. Og her vil vi veldig gjerne låne noen ord fra den tidligere
rektor Anne Borg som forklarer godt hensikten med boikott.
«… universitetene har kjerneverdier som står for – sannhetssøken,
uavhengighet og humanisme ... Å boikotte er et fredelig våpen, men historien har
vist at det kan ha stor effekt.»
Oppfordringen til akademisk boikott av israelske akademiske
institusjoner anerkjenner at det pågår overgrep mot palestinsk akademiske
institusjoner og at det er snart slutt på all akademisk liv i Gaza. Utdanningssystemet i Gaza de facto er borte for en hel generasjon barn og unge.
En boikott er en måte å si fra, å kreve, å rope for å få slutt på Israels
brutale okkupasjon og krigføring mot palestinerne.
UA-redaktøren skriver også: «Men igjen – å markere avsky er én ting, å
vedta at man ikke skal snakke sammen, er noe annet.»
Igjen, institusjonell boikott betyr ikke at norske forskere skal slutte
å snakke med israelske forskere. Ja og det er alltid bra å snakke sammen
dersom man har noe å snakke om.
Og så kommer vi til den siste Gish gallop!
Oksholen skriver «det er tilrådelig å ta inn over seg sjokket dette
folket òg ble utsatt for da deres sønner og døtre ble mishandlet, massevoldtatt
og myrdet, 200 tatt som gisler ...»
Og her er det største problemet med hele den vestlige media. Tidslinjen
hos sjefredaktøren starter og slutter den 7. oktober. Hva om sjefredaktøren
forsøker å ta inn over seg overgrep, brutaliteter, etnisk rensing, fordrivelse,
drap, voldtekt, massakrer, og mer maskerer og tusenvis av palestinske gisler og
brutal undertrykkelse over en periode på hele 76 år?
For 76 år siden og nøyaktig den 9. april 1948, dagen som markerer
starten av den palestinske Nakba ved en landsby som heter Deir Yassin drepte
israelere hundrevis av palestinske bønder, voldtok og skar ut magene på 25
gravide palestinske kvinner. Etter massedrap og voldtekt samlet de som
overlevde, fratok dem klærne, satte dem i åpne biler og kjørte dem rundt i
gatene. Dette har skjedd 76 år siden.
Og den 24. mars 2024 kom sjokkerende rapporter fra Gaza, spesielt i
området rundt Al-Shifa sykehuset. Kaldblodige henrettelser av sivile, vilkårlig
skyting, kidnapping og voldtekt av palestinske kvinner utført foran deres egne
familier.
Sjefredaktør Oksholen, i likhet med andre journalister i vestlige media, evner ikke til å se noe som helst overgrep begått av Israel før den 7. Oktober
og han evner ikke heller til å fatte omfang og brutaliteten av det som skjer
etter den 7. Oktober.
Og til slutt kudos og ære til NTL.