Ytring
Også institusjonell boikott undergraver den akademiske friheten
- Boikotten av Russland er ikke vedtatt av universitetene og høyskolene, men av kunnskapsdepartementet, skriver professor i rettsvitenskap ved UiO, Hans Petter Graver.
Diskusjonen om boikott må forholde seg til at UHL-loven pålegger institusjonene å fremme og verne om den akademiske friheten. Et vedtak om såkalt «institusjonell boikott» bryter med dette, skriver professor Graver.
Foto: Ola Gamst Sæther
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Ronny Kjelsberg har et innlegg i Universitetsavisa 9. april
der han kommenterer min artikkel som ble publisert i samme avis dagen før. Han
mener at innlegget mitt argumenterer mot stråmenn, da de boikottforslagene som
foreligger krever institusjonell boikott og ikke dikterer hva enkeltforskere
kan gjøre. Dette er for enkelt.
Diskusjonen om boikott må forholde seg til at UHL-loven pålegger
institusjonene å fremme og verne om den akademiske friheten, noe som selvsagt
også omfatter friheten til den enkelte vitenskapelige ansatte ved
institusjonen. Et vedtak om såkalt «institusjonell boikott» bryter med dette.
Skal man samarbeide med kolleger med andre institusjoner om
felles prosjekter, krever dette støtte og oppbacking fra institusjonene. Det er
som regel ikke slik at det er enkeltforskere som søker om finansiering av
prosjekter. Som regel krever finansieringsinstitusjonene at forskernes
institusjoner inngår i et forpliktende samarbeid. Sies slike avtaler opp,
bryter forskningssamarbeidet sammen. Jeg leser ikke de konkrete forslagene om
boikott slik at det er meningen å unnta slikt samarbeid fra boikotten.
Mange avtaler kommer i stand som følge av initiativ
nedenfra, nettopp for å styrke samarbeid om forskning og undervisning. Hvis
institusjonen nekter å følge opp dette, så fremmer de ikke de ansattes frihet
til å inngå samarbeid. Og sies avtaler opp, bidrar det til å gjøre samarbeidet
vanskelig, det motsatte av å verne friheten til å samarbeide. Det er vel også
dette som er meningen med vedtak om boikott. Det viser at det ikke går å skille
mellom institusjonell boikott og plikten til å fremme og verne om den
akademiske friheten, slik de som går inn for boikott påstår.
Nyere tenkning om akademisk frihet inkluderer også
studentene som rettighetshavere. Oppsigelse av avtaler rammer deres frihet til
å velge utvekslingssted direkte.
Kjelsberg mener at mitt innlegg er prinsippløst fordi jeg
ikke også tar opp boikotten av Russland. Nå handlet mitt innlegg om
institusjonenes ansvar og vedtak om boikott. Boikotten av Russland er ikke
vedtatt av universitetene og høyskolene, men av
kunnskapsdepartementet. Rettslig sett reiser dette derfor andre spørsmål
enn de jeg tok opp i mitt innlegg. Det er dessuten stor forskjell på å få
friheten begrenset utenfra og selv å begrense den. Når vi ikke kan stole på at
myndighetene verner om vår frihet, er det desto viktigere at institusjonene
våre gjør det.
Dette viser hvor svakt den akademiske friheten står hos oss
Hans Petter Graver
Den någjeldende UHL-loven verner dessverre ikke
kunnskapsinstitusjonene klart mot en slik instruks fra departementet. Det
eneste loven uttrykkelig verner institusjonene mot, er instrukser om læreinnholdet
i undervisningen og innholdet i forskningen og individuelle ansettelser. Dette
viser hvor svakt den akademiske friheten står hos oss, og hvor viktig det er at
vi og våre institusjoner slår ring om den.
En slik instruks er like mye i strid med prinsippet om
akademisk frihet, som et vedtak i styrene ved universitetene og høyskolene er
det. Derfor kan de samme prinsipielle innvendingene rettes mot boikott av
Russland som mot boikott av Israel. Forskjellen er at departementet kan synes å
ha hjemmel til det, mens institusjonene ikke har det.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Når det gjelder realiteten i saken er det også en forskjell
i det den akademiske boikotten av Russland inngår i en omfattende pakke av
sanksjoner, vedtatt av myndighetene, som i praksis gjør alt samarbeid umulig. Friheten
til å samarbeide med russiske kolleger er derfor allerede tapt, helt uavhengig
av at det er gitt en direkte instruks om det. Å protestere på instruksen har
derfor lite for seg, selv om den er problematisk ut fra prinsippet om akademisk
frihet.