Ytring
Tverrfaglighet - blindvei eller framtida?
Anders Ulstein hevder at tverrfaglighet er en blindvei og at Eksperter i Team (EiT) heller bør handle om samarbeidskompetanse. Dette er en feilslutning. Tverrfaglighet og samarbeidskompetanse står ikke i motsetning til hverandre – tvert imot!
- Ulstein hevder at «sterkt tverrfaglige» team ikke er så vanlig og at tverrfaglighet er et underordnet aspekt når arbeidslivet etterspør kompetanse. Det stemmer ikke, kontrer Ela Sjølie.
Foto: Elin Iversen
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Arbeidslivet etterspør ikke bare samarbeidsevner, men evnen
til å samarbeide på tvers av fagdisipliner og perspektiver. Mange av vår tids
største utfordringer krever innsikt fra flere fagfelt. Nettopp derfor er
tverrfaglighet kjernen i EiT.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Ordet tverrfaglighet kan riktignok bety så mangt. Mener vi
flerfaglighet, tverrfaglighet eller transfaglighet? Er det behov for smal, bred
eller «radikal» tverrfaglighet? Eller handler det først og fremst om å
samarbeide på tvers av avdelinger i en virksomhet? Ledere bør tenke seg nøye om
hva det er behov for når.
Universitetets ansvar er imidlertid klart: å ruste
studentene til å kunne samarbeide med folk som tenker og jobber forskjellig fra
en selv. Og det er her arbeidslivsrelevansen i EiT ligger.
Arbeidslivet søker mer og bredere tverrfaglighet
Ulstein hevder at «sterkt tverrfaglige» team ikke er så vanlig
og at tverrfaglighet er et underordnet aspekt når arbeidslivet etterspør
kompetanse. Det stemmer ikke. Trenden i arbeidslivet er tydelig. Stadig flere
virksomheter organiserer seg rundt tverrfaglige team og med stadig bredere
tverrfaglighet.
Blant annet handler det om å danne team som har ansvaret for
en helhetlig tjeneste og at teamet skal ha all kompetansen som trengs innen
teamet.
Viktigst er imidlertid at tverrfaglighet er avgjørende for å
løse komplekse problemer. Typisk for komplekse problemer er at løsninger ett
sted kan skape negative konsekvenser et annet, og for å kunne møte denne
kompleksiteten trenger vi en bredde av kunnskap og tenkemåter. Rundt samme
bord.
Tverrfaglig samarbeid er vanskelig!
Som fagmiljø på tverrfaglig samarbeid merker vi trenden i
arbeidslivet godt, med sterkt økende etterspørsel etter kunnskap om hvordan en lykkes
med tverrfaglig samarbeid. For suksess er
dessverre ikke regelen. Selv om det er mange suksesshistorier på tverrfaglig
samarbeid, viser forskning at samarbeidet minst like ofte mislykkes.
En del av problemet handler nettopp om at en ikke har tenkt bredt
nok og at en først i etterkant ser hvilken tverrfaglighet en burde hatt.
Bråket rundt skolenedleggelser i Innlandet fylkeskommune, vindkraftutbyggingen
på Fosen og Helseplattformen er alle eksempler på mangel på samarbeid på tvers
i en organisasjon og på at viktige perspektiver ikke ble inkludert. I Riksrevisjonens vurdering av Helseplattformen peker
de på manglende samarbeid og for dårlig forståelse av kompleksiteten som
vesentlige årsaker til den mislykkede innføringen av det nye pasientjournalsystemet.
En annen del av problemet er at tverrfaglig samarbeid krever
svært gode samarbeidsferdigheter. Ferdigheter
som handler om å være genuint nysgjerrig på seg selv og andre; som krever at du
kan sette deg inn i andres perspektiver, at du er nysgjerrig på andres
væremåter og verdensbilder, og, ikke minst, at du er villig til å sette dine
egne perspektiver og din egen væremåte i et kritisk lys. Paradokset i samarbeid
er at selve verdien ligger i forskjelligheten, samtidig som forskjellighet
utgjør den største hindringen for å lykkes.
Veien til samarbeidskompetanse går via tverrfaglighet
Ulstein hevder at panelet som har evaluert EiT er på
villspor når de anbefaler å styrke det tverrfaglige elementet i EiT. Han
indikerer også at studentene ville blitt mer fornøyd om de kunne jobbe med en
smalere tverrfaglighet i sine prosjekter. Som Ulstein sikkert har erfart er
tverrfaglig samarbeid svært krevende, og kanskje er det derfor han konkluderer
slik han gjør. Imidlertid er det han som er på villspor her.
Forskningen på emnet viser at studentenes fornøydhet og
læringsutbytte er positivt korrelert med tverrfagligheten i landsbyen. Jo
bredere tverrfaglighet, jo mer fornøyd og bedre læringsutbytte.
Hvorfor er det slik? Studenter forteller om at det er
nettopp møtet med helt forskjellige tenkemåter som har vært det aller mest givende
med EiT. Det er i møtet med forskjellighet at de har blitt bevisst hvilke
antakelser de bærer med seg fra sitt fag.
Gjennom å jobbe på felles prosjekt med studenter fra helt
andre fagområder får studentene innsikt i verdien, men også begrensningene i
egen fagkunnskap. På fagspråket kalles dette ofte for epistemisk ydmykhet.
Tverrfaglighet skjer ikke av seg selv
Det er imidlertid ikke gitt at vi oppnår denne læringen i
EiT idag. I alt for mange tilfeller jobber ikke studentene tverrfaglig, og noen
ganger knapt nok flerfaglig. Arbeidet deles opp, språkstudenten ender opp som
språkvasker og psykologistudenten får ansvaret for å skrive prosessrapporten.
Derfor må den tverrfaglige komponenten i EiT styrkes.
Ikke bare ved å sørge for at studenter fra ulike vitenskapsområder får jobbe
sammen. Men også gjennom å støtte faglærere og studenter og utvikle
vurderingsordningen, slik at studentene kan få erfaring med å jobbe tverrfaglig
i ordets rette forstand. Å vri emnet til å bli et rent prosjektemne innen
kjente faglige rammer er å gå i helt feil retning.
Begrunnelsen for tverrfaglighet i EiT er med andre ord noe
annet enn det Ulstein kanskje tror når han skriver at tverrfaglighet har «en
viss verdi i seg selv» og man kan lære «noe» ved å møte studenter fra andre
fagområder. Det er nesten som om det å blande språkstudenter inn i en
ingeniørgruppe blir sett på som å tilføre litt «krydder» til gruppa. En slik
begrenset forståelse av tverrfaglighet opprettholder den silotenkingen vi
ønsker å komme til livs med NTNUs signaturemne.
Refleksjon må læres
Ulstein hevder videre at EiT har et alt for svakt teoretisk
fundament innen samarbeidskompetanse. Kritikken Ulstein fremsetter i sitt innlegg
er på et så tynt lærings- og teamfaglig grunnlag at det egentlig krever et eget
svar.
Den korte versjonen er at EiT hviler på et læringssyn hvor
ferdigheter læres best gjennom erfaringer. Emnet hviler også på kunnskapen om
at det som aller mest kjennetegner velfungerende team, er lærende atferd.
En nøkkel i begge tilfeller er refleksjon, som både
handler om å reflektere over egne erfaringer og at gruppa har kontinuerlige
samtaler hvor de evaluerer arbeidet sitt, gir hverandre tilbakemeldinger og lærer
mer om hverandres forskjellighet. Forskningen er tydelig på at kontinuerlige
sykluser med refleksjon og tilpasning er en forutsetning for at et team skal
kunne prestere godt.
Den viser imidlertid også at refleksjon ikke skjer av seg
selv. Med andre ord: refleksjon må læres og trenes.
Refleksjon som nøkkel til å forstå forskjellighet
Gode team kjenner til
hverandres forskjellighet og klarer å utnytte denne til teamets fordel. For å
få til dette må de kunne snakke om det som skjer i samspillet og dykke under
overflaten.
Forskjellighetene som (bred) tverrfaglighet bringer med seg er
nemlig ofte ubevisst. Vi har en tendens til å ta for gitt at de vi jobber
sammen med tenker og jobber på samme måte som oss selv. Et klassisk eksempel på
forskjellige arbeidsmåter er ingeniørstudenten som går raskt på tiltak og
løsninger «fordi problemer er til for å løses», mens samfunnsviteren og
humanisten tradisjonelt er opplært til å stille kritiske spørsmål og dissekere
argumentasjon.
Når disse forskjellighetene møtes i et samarbeid, kan det
fort oppstå utfordringer. Ikke sjelden ender en opp med merkelapper som
«gratispassasjer» og «møteplager» når problemene gruppa opplever like gjerne har
sin rot i ulike arbeidsmåter, kunnskapssyn og virkelighetsforståelse.
Samarbeidskompetanse på masternivå
Teamarbeid vil alltid innebære en viss grad av
forskjellighet, selv i en faghomogen gruppe. Men i motsetning til hva Ulstein
hevder er det ikke like krevende å jobbe i en faghomogen som i en tverrfaglig
gruppe. Tvert imot. Forskjellene i en tverrfaglig gruppe er større, mer
dyptgripende og er ofte grunnen til at samarbeid havarerer.
Tverrfaglighet er ikke et mål i seg selv, men veien til samarbeidskompetanse
på masternivå går via tverrfaglighet. Fordi tverrfaglig samarbeid er noe av det
vanskeligste vi gjør.