ARK-undersøkelsen stiller
gode spørsmål. Problemet er hva den ikke spør om. En god del av det som
påvirker arbeidsmiljøet ligger bortenfor ens eget pauserom, utenfor ens egen
enhet og utenfor den lokale ledelsens ansvar. Dette burde vi vite mer om.
Utenfor egen enhet
Jeg snakker av og til
med ansatte som nærmer ser pensjonsalderen. Stort sett vil alle savne det lokale
arbeidsmiljøet. Det de derimot ikke vil savne er de mange frustrasjonene som skriver
seg fra andre ledelsesnivåer og enheter. Jeg er redd for at også mange yngre
føler det slik, og om de ikke gjør det nå, vil de komme dit etter hvert.
Nå er det mange
årsaker til slike frustrasjoner, og noen av dem må vi leve med. Det ligger i
sakens natur at vi er mer skeptiske jo lenger bort vi kommer fra vår egen
korridor. Det er greit. Men det finnes prosesser i NTNU som sliter på
arbeidsmiljø og trivsel for de ansatte. Dette må kartlegges slik at det kan få
betydning for hvordan NTNU ledes og styres.
La meg ta noen
eksempler på hva som påvirker arbeidsmiljøet, men som ligger utenfor rammen av
vår egen enhet: På utdanningsområdet kan dette dreie seg om fellesemner på
tvers av institutter, fakulteter og campuser, det kan være diskusjoner under forvaltningsorganene
og det kan dreie seg om timeplanlegging, kvalitetssystemer og evalueringer. For
de administrativt ansatte kan det være tjenestesenteret, eiendomsavdelingen,
NTNU-hjelp, BOTT-ØL m.m. som er kilde til slitasje og press.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Det aller viktigste
nivået utenfor eget institutt er naturligvis fakultetet. Det spiller en stor
rolle i arbeidet vårt så å si daglig. Det er jo åpenbart at denne relasjonen
betyr mye for arbeidsmiljøet for ganske mange ved instituttet, direkte eller
indirekte. Selvsagt burde denne relasjonens betydning for arbeidsmiljøet måles
i ARK.
Mange av samarbeidserfaringene
innenfor det store NTNTU er jo dessuten positive. I vårt tilfelle er relasjonen
til fakultetet svært god. Vi blir behandlet på en veldig skikkelig måte. Det
betyr noe. Dette må da være interessant for fakultetet å få kunnskap om.
Etter fusjonen i 2016
er dessuten utviklingen av arbeidsmiljøet på tvers av byer og nivåer en
nøkkelindikator for hvordan det går med ‘Ett NTNU’, men likevel blir ikke dette
målt.
Selv om noe fungerer
bra, er det frustrasjonene og gnisningene vi likevel ofte merker oss. Slik er
det; vi mennesker er problemorienterte. Gnisninger med enheter utenfor vår
lokale arbeidsplass berører dessuten ofte mange ansatte, kan gå over lang tid
og er krevende å gjøre noe med. I egen enhet har en ofte flere muligheter til å
påvirke sine omstendigheter, mens i de store prosessene utenfor egen enhet
føler en seg lettere maktesløs og ubetydelig, og det i saker som likevel slår
rett inn i ens egen arbeidssituasjon.
Så selv om
arbeidsmiljøet lokalt uten tvil er viktigst, kan de frustrasjonene som ligger
utenfor egen enhet virke mer demotiverende og passiviserende.
Kartlegging
Poenget mitt er ikke
hvem som har rett i disse små og store gnisningene. Alle saker har flere sider.
Dessuten, en stor organisasjon må selvsagt ha systemer for styring og kontroll,
rutiner for kvalitetsarbeid og evaluering osv. Det vil nødvendigvis også være
store avstander både vertikalt og horisontalt i en slik organisasjon.
Selv om vi skulle ta
feil i sak, eller selv om vi burde vite bedre, og selv om alle disse prosessene
skulle være velbegrunnede og nødvendige, så må belastningen som folk opplever i
møte med disse prosessene utenfor egen enhet dokumenteres.
Det overordnede
behovet NTNU har er å forvalte sine menneskelige ressurser klokt. Det som
framstår som rasjonelt for noen, kan være demotiverende for andre. Undervisere
som har investert mye i et emne over mange år, kan oppleve at dette erstattes
av et fellesemne som ser fint ut på papiret, men som i praksis fungerer dårlig og
som kan medføre betydelig merarbeid. Dette gir verken god kvalitet eller god
forvaltning av egne personalressurser.
Motivasjon og tillit
er del av den sosiale kapitalen i organisasjonen. Dette er ikke en bunnløs
ressurs. En kartlegging i ARK kunne gjort forvaltningen av denne ressursen mer
synlig.
Målstyring
Noen av de
frustrasjonene som har sin kilde utenfor egen enhet, er målstyrings-slitasje.
Dette er en iboende risiko ved all bruk av målstyring i store organisasjoner. En
viss mål- og resultatstyring må vi selvsagt ha, men vi bør kjenne kostnadene
det har for arbeidsmiljøet.
Alle som jobber
oppstrøms i en organisasjon er overbevist om at mål- og resultatstyring er
fornuftig og effektivt, som det i teorien selvsagt er. Det er likevel en risiko
for at en kommer i utakt med de som jobber nedstrøms.
Det er ikke sikkert målstyring
er svaret på alle ting. Vi er lite opptatt av hvor grensene for målstyring går.
For ofte er det slik at der litt målstyring er bra, vil mange tenke at litt mer
målstyring må være endre bedre. Punktet der litt mer målstyring vil gi flere
ulemper enn fordeler finnes et sted, det er bare så vanskelig å se nøyaktig
hvor og når det inntreffer. Kartlegging av arbeidsmiljøet kan hjelpe oss å se hvor
denne grensen går.
Det er en kjent sak at
målstyring kan bidra til fremmedgjøring og misnøye. Dette er da også grunnen
til at moderne organisasjoner investerer betydelige ressurser i personalarbeid.
ARK-undersøkelsen er jo selv et uttrykk for nettopp dette: Dersom målstyring skal
fungere, må man interessere seg mer for de ansattes trivsel.
Hvordan man så lykkes
med dette må slike undersøkelser som ARK dokumentere. Da må en ikke bare
kartlegge hvordan de ansatte trives med sine nærmeste kolleger, men også fange
opp hvordan selve målstyringen oppleves der vi møter den.
Det er uheldig dersom
det setter seg en forståelse av at årsakene til et godt eller dårlig
arbeidsmiljø alltid ligger et sted innenfor egen enhet – altså blant kolleger og
ens nærmeste ledelse. Dette får dessuten en viktig følgefeil: Tiltakene settes
inn der en har målt avvikene. Hvor ellers?
Følgende morsomhet har
derfor sirkulert ved lunsjen en tid: «La oss for all del svare positivt på ARK-undersøkelsen,
hvis ikke må vi på kurs». For da leies det inn konsulenter med fine powerpoints
og gruppeøvelser med tusjer og Post-It-lapper i ulike farger. Det må settes inn
tiltak, vet du.
En solid dose målstyring
er selvsagt nødvendig og effektivt. Målstyring er likevel ikke den eneste måten
å styre på. Det er ikke kun gjennom målstyring at en sikrer kvalitet i
undervisningen, for eksempel.
Et eksempel på dette er
hvordan Finland har valgt å gi lærerne i skolen betydelig frihet i
klasserommet. Kvaliteten i finsk skole er som kjent ganske enestående. Ikke
bare blir de i mindre grad frustrert og heftet i møte med fagadministrative
prosesser, men de får bruke mer tid på å lage god undervisning og være sammen
med sine elever. Jeg tipper dette også gjenspeiles i god trivsel blant de ansatte.
Prosess og
interesser
Frustrasjon og
mistrivsel trenger ikke bare skyldes målstyring, langt ifra. En annen årsak kan
være interessekonflikter. For selv om to enheter eller organer begge tilhører
NTNU, kan de ha motstridende interesser, som vi alle vet. Slike konflikter har
en også innenfor egen enhet, men de har en klar tendens til å bli større straks
vi går utenfor egen seksjon eller institutt.
Interessekonflikter kan
handle om å beskytte faglig hegemoni og posisjoner, eller det kan være snakk om
å sikre seg studiepoengproduksjon og andre økonomiske fordeler.
Minst like vanlig er
det at misnøye og frustrasjon skyldes dårlige prosesser. En prosess mellom
flere nivåer og enheter er ofte mer komplisert og konfliktfull enn en prosess
innenfor en enhet. Kanskje svikter samarbeidskompetansen, kanskje mangler det
åpenhet, kommunikasjon, og dokumentasjon, og kanskje er tidsbruken stor. Kanskje
foregår prosessene uten at det finnes regler for hvordan prosessen skal foregå.
Kanskje kan ikke folk grunnleggende saksbehandling, eller de forstår ikke
hvordan forankre en beslutning eller forme et kompromiss? Kanskje mangler det
møtekultur?
Prosessledelse er
vanskelig. De som styrer disse mange av prosessene mellom enheter og nivåer er ofte
ikke selv ledere, men rådgivere og vitenskapelige ansatte. De kan være
utmerkede fagmennesker, men lede prosesser krever erfaring, ferdigheter og
forståelse. Likevel skal de lede prosesser som kan være av de mest krevende, på
tvers av fag, enheter, nivåer og med konkurrerende interesser og motiver.
Dette handler ikke om
hvem som har rett eller ikke i sak, men hvorvidt prosessen går rett for seg. De
fleste av oss aksepterer jo å komme i mindretall så lenge prosessen er riktig håndtert.
Gode beslutningsprosesser skal ikke bare sørge for den best mulige
beslutningen, men den skal bevare samhold, tillit og trivsel, og slik være med
å bygge et godt arbeidsmiljø.
Dårlige prosesser
sprer derimot misnøye. Slike frustrasjoner som retter seg mot «systemet» er
verre enn frustrasjoner som skyldes sak. Innenfor egen enhet smøres slike prosesser
av at man kjenner hverandre, har tillit og er tett på. Utenfor egen enhet er
situasjonen ofte en annen.
Regnskapsføre
misnøyen
Jeg vil likevel
straks legge til at samarbeidsfrustrasjoner er vanskelig å unngå, og at det ofte
er alt for enkelt å skylde på «systemet». Men dersom folk opplever noe som
frustrerende og utmattende, bør det likevel kartlegges, og det like naturlig
som en kartlegger frustrasjoner en har med kolleger og sin nærmeste leder.
I en stor
organisasjon som NTNU må vi akseptere et omfattende byråkrati og lange
beslutningsprosesser, men slitasjen må måles og dokumenteres slik at vi kan
vurdere kost-nytte, og sette inn tiltak der årsaken har sine røtter. Hvis ikke
risikerer vi å behandle kun symptomene.
Kostnaden i tapt
trivsel må «regnskapsføres». Og vi må huske at slitasje på arbeidsmiljøet går
ut over kvaliteten på arbeidet vårt – i undervisning og forskning.
Det er derfor viktig at
vi dokumenterer hvordan arbeidsmiljøet påvirkes av aktører og prosesser utenfor
vår egen enhet. Dette er viktig for å sikre at vi har kvalitet i det vi gjør,
at vi blir mer effektive i vårt arbeid og at vi forvalter våre ressurser
effektivt, ikke minst de menneskelige. Neste ARK-undersøkelsen bør derfor ha et
bredere perspektiv.