Bok om flyktningleiren Moria vant NTNUs litteraturpris
- Det verste som kan skje med menneskene i Moria, er at de blir glemt, sier en av prisvinnerne, Katrin Glatz Brubakk.
Journalist Guro Kulset Merakeras og barnepsykolog Katrin Glatz Brubakk fikk prisen under Basta, sakprosafestivalen i Trondheim.
Foto: Privat
- Jeg ble veldig glad og stolt da vi fikk beskjed om at vi var på kortlista, men avskrev oppriktig enhver mulighet for å vinne da jeg så hvilke andre bøker som sto der, sier journalist Guro Kulset Merakerås i en pressemelding.
Hun har skrevet boka «Moria. På innsiden av Europas største flyktningleir» sammen med barnepsykolog Katrin Glatz Brubakk.
I boka skildres Brubakks møter med flyktninger. Brubakk sier at prisen ikke bare er en anerkjennelse av formidlingsarbeidet, men også at oppmerksomheten er viktig på et annet plan:
- Det verste som kan skje med menneskene i Moria og andre leire, er at de blir glemt og at vi ikke lenger bryr oss om hvordan de behandles.
Får 20.000 kroner
Prisen består av et diplom og 20.000 kroner. Den deles ut hvert år, vekselvis til sakprosa og skjønnlitteratur. Forfatterne skal ha tilknytning til Trøndelag.
Dekan ved Det humanistiske fakultet, Anne Kristine Børresen, delte ut prisen under sakprosafestivalen Basta.
«Det er et engasjert og engasjerende verk som samtidig er lettlest, opplysende og forklarende», leste Børresen.
Elegant og overbevisende
Juryen for NTNUs litteraturpris 2024 er: Juryleiar Karolina Drozdowska, førsteamanuensis ved Institutt for språk og litteratur ved NTNU, Siri Aurland Bredesen, avdelingsleiar hos Norsk Forfattersentrum Midt-Norge, Nora Berg Markussen, ph.d.-stipendiat ved NTNU, Arve Hjelset, Professor Institutt for sosiologi og statsvitskap ved NTNU og Aja Bugge, dagleg leiar ved Litteraturhuset i Trondheim.
Juryen sier blant annet i sin begrunnelse: «Forteljinga vekslar mellom engasjerande og gripande skildringar av individuelle lagnader og meir generelle psykologiske refleksjonar, noko som gjer det lettare for lesarane å forstå personane sine opplevingar, erfaringar og motivasjonar. Det er nettopp denne elegante, overbevisande vekslinga mellom det individuelle og det kollektive, mellom forteljingar om enkeltmenneske og allmenne menneskelege erfaringar, som blir trekt fram som hovudstyrken i dette verket.»