NTNU-studentene Anders og Mikkel lagde «svarteliste»: - Konsulentselskapene utnytter makten de har

Anders Rodem og Mikkel Svartveit mener flere konsulentselskaper utnytter at studenter er avhengige av sommerjobb. Det vil de gjøre noe med.

NTNU-studentene Mikkel Svartveit og Anders Rode er akkurat nå på utveksling i Berkeley i California. De mener flere konsulentselskaper hjemme behandler studenter urettferdig.
Publisert Sist oppdatert

Semesteret nærmer seg slutten. Flere studenter forbereder seg på å starte i sommerjobb for å skaffe seg relevant erfaring. Nå opplever derimot flere at kontraktene de har skrevet under blir terminert kort tid før oppstart.

Nylig skrev kode24 at 15 studenter, blant annet fra NTNU, ble innkalt på «informasjons­møte om oppstart» i Trondheim, for så å få beskjed om at kontraktene deres er terminert. President i Tekna, Elisabeth Haugsbø, forteller at problematikken er økende.

- Våre jurister melder at det er et økende problem med kansellering av jobbkontrakter. Vi får stadig henvendelser fra studenter som mister jobben før den har startet, sier hun til Universitetsavisa.

Lagde «svarteliste» over konsulenthus

NTNU-studentene Anders Rodem og Mikkel Svartveit så seg lei av at konsulentselskapene setter studenter i en vanskelig situasjon ved å terminere kontrakter kort tid før oppstart.

- Vi har mange venner som har mistet jobbene sine på den måten. Vi mente det burde finnes en liste over selskap som holder på slik, sier Rodem.

Han studerer industriell økonomi og teknologiledelse, mens Svartveit studerer datateknologi. Nå er de begge på utveksling i Berkeley i California, og snakker med Universitetsavisa over telefon. I håp om å oppfordre til endring i bransjen lagde de nettsiden konsulentkarma.no. Tjenesten kaller de en «svarteliste». 

- Det er lett å glemme fra år til år hvem som sier opp studenter rett før oppstart. Studenter har trang økonomi og trenger jobb. Det gjør at det er en maktubalanse mellom selskapene og studentene, sier Rodem. 

- Det gir en klump i magen 

Han mener flere selskap utnytter nettopp denne maktubalansen. Etter at kompisene lanserte konsulentkarma.no har de fått inn godt over hundre tips om studenter som blitt sagt opp. 

- Mye er veldig useriøst. Vi har sett oppsigelsesmailer og hører om måten folk blir sagt opp. Det gir en klump i magen, sier Rodem.

Konsulentkarma.no er en liste over norske selskaper de hevder har avbrutt kontrakter med studenter om sommerjobber og faste ansettelser. Det gis litt informasjon om hva sakene dreier seg om, og om det finnes vises det også til kilder. Imidlertid listes noen av arbeidsplassene opp uten informasjon, siden konsulentkarma.no også tar i mot anonyme tips.

Rodem forteller likevel at de ikke er ute etter å ta noen, eller henge ut selskaper. 

- Vi ønsker heller å opplyse om at en kontrakt kan avlyses og at jobben ikke er sikret før man har startet. Ikke minst at man skal være varsom med noen selskaper, sier han

Universitetsavisa har snakket med flere av bedriftene som er nevnt på konsulentkarma.no. Se hva de svarer nederst i saken.

Ikke en god måte å behandle studentene på

Ifølge Tekna-presidenten er det stor konkurranse om å rekruttere studenter. Derfor starter flere bedrifter rekrutteringen av studenter til sommerjobb tidlig, gjerne et år i forveien.

- Problemet med denne framgangsmåten er at mange bedrifter ikke vet om behovet er der om et år, eller om økonomien er på plass for ansettelser. Dermed får vi slike jobbkanselleringer, sier Haugsbø.

President i Tekna, Elisabeth Haugsbø, er kritisk til at flere selskap terminerer kontrakten til studenter kort tid før oppstart.

Hun mener det er problematisk at konsulentselskapene terminerer studentenes kontrakter kort tid før oppstart.

- Det er ikke en god måte å behandle studentene og de nye i arbeidslivet. Arbeidsgiverne har et ansvar når de signerer kontrakter med studenter. De må vite at de har økonomi og oppgaver før de utlyser sommerjobber.

Studentene bør tenke seg om 

Hun forteller at det kan oppleves som dramatisk for studentene dersom de mister jobben rett før oppstarten. En av årsakene er at studentene potensielt mister viktig inntekt, men for mange er også sommerjobben en praksis som er obligatorisk i mange av teknologistudiene. 

- Sommerjobben er også et viktig springbrett inn i arbeidslivet for mange, sier hun. 

Ifølge Haugsbø er det i tillegg knyttet en juridisk dimensjon til kansellering av kontrakter. Det er noe Teknas jurister ser nærmere på. Samtidig forteller Haugsbø at arbeidsmarkedet for Tekna-studenter er godt. Selv om studentene fortsatt er ettertraktede, oppfordrer hun dem til å tenke seg om før de signerer kontrakter tidlig.

- De må gjerne ta kontakt med Teknas jurister. Det vil alltid være knyttet usikkerhet til kontrakter med oppstart langt fram i tid, og da kan det være lurt at noen eksperter ser over, sier hun.

Finnes løsninger

Verken Svartveit eller Rodem er rammet av problemet, og begge har trygge sommerjobber når de kommer hjem fra utveksling. Grunnleggerne av konsulentkarma.no har forståelse for at flere selskap er nødt til å si opp flere av sommerstudentene på grunn av et mer krevende marked. 

- Til syvende og sist kan man ikke ansette studenter om økonomien ikke er på plass. Da blir det et nødvendig onde å si dem opp, sier Rodem.

Han mener likevel at bedriftene har et ansvar om å gi studentene god oppfølging og hjelp i etterkant. Han oppfordrer dem også til å planlegge bedre, og tror det finnes løsninger.

- Når intervjurundene er over et år før oppstart er det vanskelig å planlegge. En løsning kan være å flytte intervjurundene til våren. Men da må både bedriftene og studentene gå sammen om det, sier han.

- Hever kontrakter med tungt hjerte

Universitetsavisa har vært i kontakt med flere av selskapene som nevnes på konsulentkarma.no. Flere av disse har nylig terminert kontraktene til sommerstudentene sine. 

Blant disse selskapene er Netlight. Ansvarlig partner i Netlight, Andreas Blomquist, skriver følgende på e-post:

«Vi bekrefter at vi har måtte gjøre tøffe valg for å tilpasse oss endringen i markedet. Vi er i et usikkert marked med færre oppdrag og større konkurranse enn tidligere. Det er derfor med tungt hjerte vi har vært nødt til å heve flere kontrakter for kollegaer som skulle startet i høst og for studenter til vårt summer internship.»

Han fikk spørsmål om hva han tenker om at Netlight setter flere studenter i en vanskelig situasjon, samt hva selskapet gjør for å hjelpe dem videre. Dette ønsker han ikke å svare på av hensyn til de berørte.

I januar ble det klart at også Itera måtte terminere flere kontrakter. Kommunikasjonsdirektør i Itera, Ole Morten Damlien, svarer følgende på mail:

«Vi forstår studentenes ønske om transparens rundt disse spørsmålene. Vi lytter nøye til alle tilbakemeldingene og vil bruke dem som en mulighet for læring og utvikling fremover.»

- Vi er lei oss

Forte Digital nevnes også på konsulentkarma.no. I fjor var de i hardt vært etter å ha sagt opp flere studenter kort tid før oppstart. Presseansvarlig Tobias Grimstad forteller om et tøft marked:

«Som resten av bransjen har vi opplevd et tøffere marked de siste to årene enn hva det har vært før. Når markedet nå er tøft etterspørres det ofte færre unge og heller konsulenter med seniorkompetanse. Vi strekker oss langt for å fortsatt beholde unge på vei opp og frem, men ønsker samtidig en større debatt rundt hvordan AS Norge skal håndtere den situasjonen. Vi må alle ta vårt ansvar og tenke langsiktig. Det er de unge som er fremtiden. 

Vi synes det er trist at det ble slik, men at dette var en nødvendig beslutning slik markedet så ut da og fortsatt bærer preg av. Dette er ikke utfallet vi hadde sett for oss da vi planla for ansettelsene, og vi er lei oss for at det har blitt slik,» skriver han i en e-post. 

Brevid er selskapet som nylig innkalte sommerstudentene til et «informasjons­møte om oppstart» for så å gi beskjed om at kontraktene deres er terminert. De har ikke besvart våre henvendelser. 

Følg UA på Facebook og Instagram.