Har NTNUs styre en god plan for den nye strategien?
Å utvikle NTNU er mye mer enn en visjon og et mål. Det krever også en godt styrt prosess der nivåer og fagmiljøer med fellesinteresser kommuniserer godt, skriver Erik Wahlström.
- Til inspirasjon (eller forvirring) for styret beretter skribenten av denne ytringen en saga om en flåte, planlegging, rollefordeling og kommunikasjon:Foto: Benedikt Erikstad Javorovic
ErikWahlströmProfessor, instituttleder Institutt for fysikk
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
NTNU
har nå startet sin strategiprosess. I den forbindelse ligger det et stort
ansvar både på oss i ledelse og blant ansatte i å føre NTNU inn i fremtiden. Å utvikle
NTNU er mye mer enn en visjon og et mål. Det krever også en godt styrt prosess
der nivåer og fagmiljøer med fellesinteresser kommuniserer godt. Prosessen
trenger at vi bruker organisasjonen vår for å ta vare på og utvikle innspill,
og at disse bakes inn i reelle beslutninger og planer som både inngir håp og
tar oss framover.
Hvordan
dette skal oppnås er per nå utydelig for meg. Dette er noe vi som ledelse og
styre må ta inn over oss og løse. Særlig med utfordrende innsparingsprosesser som
løper parallelt. Vi trenger ikke bare en diskusjon om mål og vei, vi trenger en
tydelig plan og systematikk for hvordan ønsker og mål på ulike nivåer skal
sammenføyes innenfor de rammene vi har. Vi trenger en struktur på prosess og
innspill som fremmer både gode beslutninger, god kontakt med samfunnet og den
beste bruken av hele NTNU for å løse vårt samfunnsoppdrag.
Viktige
punkter hvor styret bør gi retning snart er i) når organisasjonen skal beslutte
seg for hvilke rammer og strukturer som skal omfattes av strategiprosessen og ii) hvordan strategier på faggruppe- og
instituttnivå skal inkluderes systematisk i prosessen.
Årsaken
til at dette er viktig er at vi i løpet av høsten arbeider med utkast til
strategier på fakultetsnivå – innenfor hvilke rammer skal den diskusjonen føres?
Når skal store prosesser som setter rammer for fakultetene og instituttene planlegges
i strategiperioden? Skal de planlegges innenfor strategien, eller er det faste rammer
som kun skal endres når våre styrende pålegger oss det. For eksempel har NTNU i
det siste året gjennomført en større omstrukturering av nivå 1 og en revisjon
av økonomimodellen. Er dette typen av tiltak som skal ligge innafor eller utafor
strategien og skal vi inkludere ønskemål og analyser av dette i våre lokale
prosesser?
Et
annet aspekt er hvordan strategien skal koble mellom nivåer og da særlig til institutt-
og faggruppenivået, og skape hensiktsmessige rollediskusjoner og -forståelse.
Det er på dette nivået frøet til planer og faglig forståelse ligger. Hvordan
skal strategien være et verktøy for å unngå suboptimalisering i en stor
organisasjon? Hvordan når vi en organisasjon der roller og ansvar er tydelige
og der prioritering skjer helhetlig? Er det et mål? Ønsker vi forandret evne
til samling av initiativ og felles ønsker til det som kan gi en kritisk masse? Hvilke
rammer, om noen, må man endre for å nå mål som dette? Gode diskusjoner og faktiske
gode planer rundt dette krever en lignende forståelse og gjennomføring av prosessen
i hele organisasjonen allerede fra start.
Om vi
ikke benytter strategiprosessen for å på en troverdig måte bygge det NTNU vi ønsker
når vi uansett er satt i gjennomgripende endringer, er det stor fare for at denne
prosessen blir uinspirerende og til liten hjelp for NTNU. Min oppfordring er at
både styre og ledelse legger nok energi inn i planlegging og synkronisering mellom
nivåer for at resultatet skal bli godt, konkret og fremtidsrettet og ikke kun
en saga.
Til inspirasjon (eller forvirring) kommer en saga
om en flåte, planlegging, rollefordeling og kommunikasjon:
«Sagaen
om den vellykkede strategien:
Det
var en gang en flåte av skip i et øyrike - NTNU var en mektig, interessant og
slagkraftig utdanningsflåte. Den var bygget over lang tid med mange skip kringvernet
av mange skjær, gode farvann og skiftende vinder og merkelige øyer. Flåten var en av flere flåter bygget med det
bestemte målet å ta de unge i riket til rett øy når de ble voksne, og utforske
verden rundt seg og bygge kontakt mot nye øyer. Dette for at kongeriket skulle kunne
utvikle seg godt inn i fremtiden. Underveis bestemte kongen ofte at ulike
flåter skulle forenes og fartøy bygges om for at flåten skulle væra stabil og
slagkraften stor.
Det
var gammel visdom at flåten fungerte best dersom skipene var vel tilpasset
oppdraget, skipene var bemannet for oppdraget og både mannskap og kaptein hadde
god formening om hvilke øyer som skulle besøkes og hvilken ungdom som skulle
transporteres hvor.
I
tillegg var flåten stor, så befalhaveren trengte mange kapteiner for å lede
skipene i utforskingen av forskjellige skjærgårder. Hen delte også inn flåten i
underflåter med ulike oppgaver. Det oppsto ofte problemer med å løse de
oppgaver flåten hadde fått tildelt ettersom mannskapet på skip eller
underflåter ikke hadde nok kunnskap alene om hvordan man tok kontakt med øyene og
hvilken vei som var best.
Hvert
tiende år ønsket kongen i sin vishet en samlet plan for flåtens ferder og
utforskninger. Flåtens befalhaver samlet da sine kapteiner for å søke ut beste
bruk av flåtens ressurser og den beste kurs flåten kunne ta. Til sin hjelp hadde
befalhaveren det vise råd som skulle bekrefte beslutninger og hjelpe
befalhaveren, siden kapteinene hadde ulike oppfatninger om flåtens mål og
mening.
Det
vise råd visste at flåten var stor, utspredt og kunnskapsrik og tenkte seg grundig
om for å finne ut hva det var behov for. Man så behov for en felles målestokk
og en visjon, man så behov for å gi rom for mannskapets og hvert fartøys visjon
og ambisjon, man så behov for kommunikasjon innad mellom skip og mellom
underflåter for å nå ut til spesifikke øyer. Man så også behov for å prioritere
å utruste fartøyene på rett måte for at de skulle nå ut til de øyer man ønsket
seg.
Det
vise råd så også at det som var gammel skikk og bruk - å bygge et nytt skip for
hver oppgave ikke ville fungere siden tingenes tilstand forandret seg altfor fort.
Kongen sa også at flåten var stor nok til å klare sine oppgaver. De vise rådet bestemte
da at planene må være tilstrekkelig gode til å få flåten til å samarbeide å ta
seg an nye oppgaver når de dukket opp.
I sin
vishet samlet rådet seg for å planlegge planleggingen - da man var ferdig hadde
man en plan for å nå en visjon. Man ønsket at flåten skulle fungere som en
helhet, benytte seg av sitt mangfold og sin størrelse og ikke kun fungere som
enkeltfartøy som seilet etter eget forgodtbefinnende.
Får å
lykkes med det bad man alle skip utrykke seg på samme språk for å kunne
kommunisere viktige deler av sine mål med hverandre - å utrykke sine planer på
samme måte i egne strategier. Man systematiserte forslagene og la dem sammen. Man
tok de nødvendige beslutninger om å ruste opp/bygge om skip uten at for mye
resurser gikk tapt. Man sørget for at intet skip la ut fra havn uten godt nok
mannskap og tilstrekkelige forsyninger for ferden. Når man ikke kom ut på ferd
laget man planer for når det skulle skje eller at det ikke kunne skje.
Man
bad fartøyene se over sine planer for å se på om, og i så fall hvor, de kunne
styrke hverandre og samarbeide både i underflåtene og i flåten totalt. Der det
var nødvendig bad man dem gruppere seg for å erobre nye øyer og man ga
oppdragene navn, mål og planer slik at man kunne prioritere å utruste
ekspedisjoner som med sikkerhet tok ungdommen til nye øyer. I sin vishet ønsket
man å kunne be kongen i sin vishet, og rike menn i sin grådighet, om å utruste nye
ekspedisjoner.
Mannskapet
så at ordningen var god, det var et godt system for å utrykke egne ønsker, og for
å fremme ønsker om samarbeid og enklere nå ut til fremmede der hvor man ikke
kunne språket.
Kapteinene
så ordningen som god, de så det som sin oppgave å styre sine skip, å se
sammenheng mellom planer og å diskutere med andre kapteiner. Hva kan våre skip
gjøre sammen slik at vi kan nå lengre i vår ferd?
Befalhaveren
så at ordningen var god, men ba alle kapteiner ordne sine forslag innenfor et
par ulike områder som var enkle nok for at kongen i sin vishet skulle forstå hva
flåten ønsket og kunne bidra med.
Når
mannskapet så tilbake på perioden, så de at man var kommet godt rustet inn de uvær
som hadde vært og som oftest kom frem til de øyer de planlagt å komme til.»