Ytring
NTNU og det åpne samfunn – et innlegg om NTNUs strategi
Debatten om NTNUs verdier er i gang. Har NTNUs visjon gått ut på dato? Dagfinn Dybvig foreslår «Kunnskap for et åpent samfunn» som et alternativ.
Er NTNUs visjon Kunnskap for en bedre verden fremdeles liv laga? Dagfinn Dybvig betrakter spørsmålet fra filosofiens posisjon
Foto: Privat
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
I Universitetsavisa
9.8.24 inviterer rektor Tor Grande til diskusjon av NTNUs strategi, samtidig
som han selv flagger at han på mange måter er fornøyd med den eksisterende
formuleringen “kunnskap for en bedre verden.” Som motsvar tar professor Ole-Morten
Midtgård til orde for at NTNU faktisk trenger en ny strategi, og at den eksempelvis
bør differensieres fra Sintefs formulering “teknologi for et bedre samfunn” for
å markere at NTNU er et universitet mens Sintef driver med oppdragsforskning.
Personlig mener jeg
det er noe riktig i begge synspunkter så jeg vil prøve å finne en mellomvei. På
mange måter signaliserer “kunnskap for en bedre verden” en gangbar visjon, men
da må den utlegges på en måte som klart skiller den fra et rent instrumentelt
kunnskapssyn. I det følgende vil jeg derfor gi uttrykk for hvordan jeg mener
“kunnskap for en bedre verden” bør tolkes ved vårt breddeuniversitet, og
samtidig lansere en alternativ formulering som gjør dette mer eksplisitt. Min
konklusjon er derfor at enten vi endrer selve formuleringen eller ikke, så bør
vi definitivt tydeliggjøre vår forståelse av den.
Oppfatningen av NTNUs
strategi som jeg vil fremme er preget av mine ulike roller ved institusjonen
opp gjennom årene, som student, stipendiat, foreleser (i filosofi),
instituttleder og nå til sist, innovasjonsleder. Med utgangspunkt i
filosofifaget, og ikke minst Examen Philosophicum som jeg har vært mye
involvert i, tenker jeg umiddelbart på Karl Poppers ideal om “det åpne samfunn”
(“the open society”), fra boken The Open Society and it’s Enemies publisert
i 1945.
Det som gjør idealet
om det åpne samfunn spesielt relevant i vår sammenheng er at Popper trekker en
linje fra åpenhet i samfunnet (demokrati, ytringsfrihet) til åpenhet i
forskningen (etterprøvbarhet, legitimitet av kritikk) – i begge tilfeller
dreier det som om frihet til å komme med innvendinger og foreslå forbedringer.
Eller for så si det litt annerledes, med Jürgen Habermas, så dreier det seg i
begge tilfeller om å respektere det saklige argumentets iboende kraft, snare
enn ytre tvang.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Man kan derfor si at
i fri og åpen forskning støtter opp om demokratiet som samfunnsform, samtidig
som demokratiet i seg selv legger til rette for fri og åpen forskning. Altså,
hvis man ser på vitenskapelig kunnskap som et kontinuerlig produkt av, og samtidig
et kontinuerlig forsvar for, idealer om fri ytring og saklig argumentasjon, kan
man si at selve den vitenskapelige kunnskapsproduksjonen gjør verden bedre –
bare ved å respektere disse idealene og bringe dem ut i offentligheten. Selvfølgelig i den grad man legger til grunn
at demokrati og politisk frihet faktisk er goder, noe jeg regner med at de
fleste ansatte på NTNU gjør.
Samtidig har NTNU et
samfunnsoppdrag som støtte for industri og næringsliv, noe jeg vet vår rektor
er opptatt av. Og der støtter jeg ham 100 prosent! For hvis man spør hva det åpne
samfunn har å gjøre med industri og næringsliv, vil innovasjonslederen i meg si
at den økonomiske utviklingen i den moderne verden alltid har nytt godt av det
innovative potensialet som ligger i et åpent samfunn. Nettopp åpenheten for å
kritisere det bestående og prøve nye løsninger, gjerne basert på vitenskapelig
forskning, er det som har lagt grunnlaget for innovasjonen som har drevet
velstandsutviklingen slik vi kjenner den.
Ikke minst, i den
grad teknologisk innovasjon har foregått innenfor et åpent samfunn, har det
bidratt til at den faktiske bruken av vitenskapelig kunnskap har vært
gjenstand for offentlige debatt og demokratisk kontroll. Ikke på en perfekt
måte, men på en måte vi hele tiden prøver å forbedre gjennom ytterlige
diskusjon, slik vi nå tentativt ser med problematiseringen av bruken av kunstig
intelligens og annen digital teknologi.
Filosofen og
innovasjonslederen i meg forenes derfor i å foreslå “kunnskap for et åpent
samfunn” som en tolkning av hva “kunnskap for en bedre verden” dypest sett
burde handle om. Hvorvidt “kunnskap for et åpent samfunn” egner seg best som
slagord er jeg ikke sikker på, så herved gir jeg min frie tanke videre som en
stafettpinne til den neste som vil ytre seg.