Instituttleder går av 

Hevder hun ikke slutter på grunn av ansattes misnøye

- Jeg skjønner at det kan det oppleves frustrerende for ansatte at vi ikke har svar på alle spørsmål, sier Ingfrid Thowsen. 

Thowsen medgir at det har vært krevende å stå i prosessen ILU nå er inne i som leder. Her leder Ingfrid Thowsen og Ruth Grüters et allmøte ved ILU i høst.
Publisert Sist oppdatert

Ifølge den avtroppende instituttlederen er god kommunikasjon alfa og omega i omstillingsprosessen ILU nå gjennomgår. Thowsen svarer på Universitetsavisas spørsmål per e-post, da hun ikke ønsker å møte UA på et fysisk intervju. Etter å ha vært instituttleder ved Institutt for lærerutdanning (ILU) siden 2021, velger hun nå å slutte på det kriserammede ILU, et halvt år før åremålsperioden hennes er over.

Over nyttår starter hun i ny jobb som dekan ved Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH) 

Tror på en god løsning

- Burde du ha stått ut løpet for de ansattes del i omstillingsprosessen ILU er inne?

- Helst ville jeg stått åremålsperioden ut, men her bød det seg en mulighet jeg ikke kunne la gå. Jeg er sikker på at vi får til god erfaringsoverføring til konstituert instituttleder og at det blir en god løsning på den resterende delen av åremålsperioden som vil trygge ansatte, sier hun.

- I et brev fra de tillitsvalgte står det at mange av de ansatte har liten tillit til instituttledelsen ved ILU. Var dette en medvirkende årsak til at du ville slutte?

- Nei

Ifølge Thowsen bestemte hun seg i høst for å ikke å søke ny åremålsperiode som instituttleder. Hun var i en periode sykemeldt fra instituttlederjobben. I denne perioden vikarierte Anna Ruth Grüters som instituttleder.

Ingfrid Thowsen
- Jeg har vært med i fusjonen mellom HiST og NTNU og det å rigge et helt nytt institutt med ulike kulturer og ulike måter å tenke lærerutdanning på. De erfaringene er gode å ha med seg i den nye jobben, sier hun.

- Var prosessen for krevende å stå i? 

- Prosessen er krevende å stå i, men det var ikke avgjørende for beslutningen. Siden jeg hadde bestemt meg for ikke å søke ny åremålsperiode var det naturlig å vurdere mulige andre stillinger.

Krevende for de ansatte

Den avtroppende instituttlederen forteller at omstillingsprosesser er krevende for ledere, men enda mer krevende for ansatte som opplever en uro og usikkerhet for fremtiden.

Hun har sett at god kommunikasjon er alfa og omega og det at riktig informasjon om pågående arbeid når ut før rykter begynner å spre seg er helt avgjørende.

- ILU-ansatte vi har snakket opplever det litt motsatt, at det har vært  forvirrende å motta så mye info fra ledelsen som ikke virker klar. Har dere ikke vært tydelige nok?

- Dette er en krevende balansegang. Informasjonsbehovet er stort, samtidig som det er en rekke vurderinger som må gjøres før all informasjon er tilgjengelig. Vi har valgt å gi fortløpende informasjon om det vi kan. Dette kan også bety at det skjer endringer vi ikke har forutsett. Jeg skjønner at det kan det oppleves frustrerende for ansatte at vi ikke har svar på alle spørsmål.

- Vi ville vel fått kritikk for det også

Ifølge Thowsen er dette en kompleks prosess. Hvis de alltid skulle ha ventet til alt hadde vært avklart, ville det nok gått langt mellom hver gang de kunne gått ut med informasjon.

- Jeg tror vi ville fått kritikk for det også. Dette vil alltid være et dilemma, sier hun.

- Hvilken leder trenger ILU i fremtiden tror du? 

Lærerutdanningene står mest sannsynlig foran store endringer både i overordnet styring og revisjon av rammeplaner som gir åpning for et stort handlingsrom. Det å evne å tenke strategisk og ta handlingsrommet samtidig som det jobbes med omstilling og nedbemanning vil være viktige egenskaper. Så er det sånn at ILUs viktigste ressurs nå og i fremtiden er folk: våre ansatte og våre studenter. Å bygge videre på de kvalitetene som ligger her både i forskning, utvikling, innovasjon, utdanning og administrasjon er gull.

 

 

Følg UA på Facebook og Instagram.