Ytring
Nåde den som gjenbruker sine kunnskaper?
Selvplagiatbestemmelsen i studieforskriften er under dagens nytolkninger en trussel mot studiekvaliteten, skriver Halvor Hoveid og Stine H. Bang Svendsen i denne ytringen.
Halvor Hoveid og Stine H. Bang Svendsen, Institutt for lærerutdanning, Seksjon for pedagogikk
Foto: Privat
I kjølvannet av de såkalte «selvplagieringsdommene» som
falt i vår har hundrevis av akademikere påpekt vanviddet i å kriminalisere
studenters læringsprosess i utdanning ved å nekte dem å bruke deler av et
mindre arbeid inn i et større arbeid, eller deler av et gammelt arbeid inn i et nytt. To saker er nå klagd inn for høyesterett.
Sakene uttrykker et akutt
behov for å revidere NTNU og andre universiteters studieforskrifter dersom
disse institusjonene skal fremme studenters utdanning og læring heller enn å hindre
det. Dagens lovverk representerer en urett mot studentene posisjon. Dette er fordi det
kriminaliserer studentens læringsprosess og dermed ofrer utdanning som formål til
fordel for universitetets utdanningskapitalforvaltning.
Elise
Farstad Djupedal skrev i UA 26. oktober om endringer i fortolkningen av
NTNUs studieforskrift om fusk på ph.d.-nivå, og viste hvordan denne anvendelsen
allerede har gjort «forskerutdanningen» potensielt mindre utdannende. Selv om
teksten i studieforskriften ikke er endret siden 2015, har de ovennevnte
rettsprosessene åpenbart hatt innvirkning på fortolkningen av dem.
Nå står vi i
en situasjon der godt designede masterutdanninger, hvor alle emner er
byggesteiner i studentens arbeid med masteroppgaven, må endres fordi studentene
helt åpenbart kan rammes av selvplagiatsbestemmelsen.
Selvplagiatbestemmelsen i studieforskriften under dagens nytolkninger er en trussel mot studiekvaliteten i høyere utdanning.
Vi har i mange år forsøkt å holde selvmotsigelsen i «selvplagiatsbestemmelsen»
på avstand ved å argumentere for at det ikke er mulig å stjele fra seg selv, formålet
med utdanning er at studenten skal utvikle de kunnskapene, ferdighetene og
holdningene (også kalt generell kompetanse) som faget forvalter.
Det er
studentens utviklingsprosess som er hensikten, har vi sagt, ikke eksamen. Vi
har stolt på at utdanningsformålet tillegges større vekt enn den åpenbart
problematiske formuleringen i studieforskriften som sier at det er fusk «å presentere
eget tidligere arbeid uten referanse; selvplagiat». Så feil kan man ta.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
I Universitetsavisa
27. 10. svarer Mari Anne Snekvik i NTNUs juridiske avdeling på Djupedals
kronikk, og erkjenner at «selvplagiat» er et uheldig begrep.
Vi håper det i seg
selv er tilstrekkelig til at det settes i gang en revisjon av
studieforskriftens bestemmelser om fusk. Snekvik fastholder imidlertid at det
trengs lignende bestemmelser mot «gjenbruk», for å hindre urettmessig sanking
av studiepoeng. Selv om begrepet «gjenbruk» er mindre hårreisende enn
«selvplagiat» er vi uenig, av minst tre grunner.
For det første baserer universitetenes forsikring mot gjenbruk
seg på en rettighetsoverdragelse av studentens arbeid som vi mener er illegitim.
Begrepet «selvplagiat» peker på det faktum at NTNU ønsker å sikre sine verdier,
altså studiepoengene, mot tyveri. For å unngå tyveri av studiepoeng går
imidlertid institusjonen til det skritt å hevde at det er den som har
rettighetene til teksten som finnes på Insperas database.
Om det er noen som
stjeler rettigheter til noen andres arbeid her, så er det institusjonen som
stjeler fra studenten. Studentens eiendomsrett til egenforfattet tekst oppfattes
som overdratt til universitetet i det hun leverer eksamen. Da blir konklusjonen
som Djupedal sier – ikke skriv noe du faktisk har tenkt å bruke på eksamen, for
du har gitt fra deg rettighetene til dette arbeidet når det er levert.
For det andre er det vårt ansvar som lærere å drive med
utdanning, ikke med studiepoengsrasjonering. Hvis en student kan levere en
besvarelse i vårt emne og bestå eksamen så innebærer det at studenten har de
kunnskapene, ferdighetene og holdningene som kreves. De ulike emnene som gis
ved universitetet uttrykker ikke kunnskapsdomener som er som vanntette skott.
Det vil alltid være overlapping og lekkasjer mellom emnene.
Universitetet
driver en vurdering som innpasser eller tilpasser emnene i graden studenten
studerer til, helt eller delvis til hverandre. Dette gjør vi heldigvis allerede.
At en student gang på gang skal ta emner med det samme faginnholdet framstår
som en søkt problemstilling – og i alle fall som et svært dårlig grunnlag for å
lage en regel som forringer utdanningskvaliteten på tvers av høyere utdanning
idet vi tvinges til å ta konsekvensene av den.
Endelig vil vi understreke at «gjenbruk» er selve formålet
med utdanning. Vi jobber for at studentene skal delta i læringsprosesser på
universitetet som inspirerer til livslangt gjenbruk. At de kunnskapene,
ferdighetene og holdningene de utvikler i utdanningen skal bli en del av den de
er.
Å kriminalisere gjentagelsen av en ferdighet i en ny sammenheng, eller
bruken av kunnskaper en har innarbeidet i sin forståelse, innebærer også å
skille kunnskapen og ferdighetene fra selvet. Gjør vi det kan ingen dannings-
eller utdanningsprosess finne sted, bare anskaffelse og oppsparing av
studiepoeng.
Når universitetet lager en tyverisikring som innebærer å
ofre det mest verdifulle en faktisk forvalter er det på tide å undre seg over
hvordan man havnet her.