Ytring
MH-fakultetet tar samfunnsoppdraget på alvor
- De beste løsningene for framtidens helsefagutdanninger finner vi mest sannsynlig i fellesskap, skriver Siri Forsmo og Jorunn Helbostad i innlegget under.
Instituttleder Jourunn Helbostad, til venstre og dekan Siri Forsmo tegner skriver i dette innlegget om den vanskelig økonomiske situasjonen ved MH-fakultetet.
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Ansatte ved Program for
ergoterapiutdanning i Trondheim skriver i dette innlegget at NTNU ikke oppfyller samfunnsoppdraget sitt og at helseprofesjonsutdanningene
blir nedprioritert.
Samfunnsoppdraget
Institutt for nevrovitenskap og bevegelsesvitenskap (INB) og Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH) har et viktig
samfunnsoppdrag med utdanning av gode helseprofesjonsutøvere, og vi skal sikre at ressursene brukes effektivt for å
oppnå dette målet.
Vi er enige
i at den stramme økonomiske situasjonen utfordrer oss i forhold til problemstillingene
som løftes i kronikken, og dette er noe vi tar på største alvor. Vi deler
bekymringene deres, og takker for engasjementet.
Nedgang i
økonomien i hele UH-sektoren har truffet MH-fakultetet ekstra hardt og fakultetet
har opparbeidet et betydelig økonomisk underskudd de siste årene. Utfordringene
er ikke forbigående og krever derfor varig tilpasning til strammere økonomiske
rammer i overskuelig framtid. Alle institutt og enheter ved fakultetet ser nå
på innsparingstiltak. Fagenheter og studieprogram merker det hardt når
personell og kompetanse ikke erstattes og driftsmidler strupes.
Dette medfører
krevende omstillingsprosesser som i hovedsak dreier seg om restriktiv ansettelsespolitikk,
stramme driftsbudsjetter og omlegging av kjerneaktiviteten vår. Vi går kritisk
gjennom alle studieprogrammer for å se på ressursbruken og vi arbeider hardt
med å bringe budsjettet i balanse. Dette er et arbeid
som startet i mars i fjor og som vil måtte fortsette også framover.
Styringssignaler
I tildelingsbrevet for 2024 ber rektor MH-fakultetet om å fortsette
arbeidet med de tiltakene som allerede er iverksatt for å sikre økonomisk bærekraftig
drift. Dette krever at vi fortsatt må ha fokus på studieporteføljen for å
redusere, rasjonalisere og effektivisere. I tillegg er fagmiljøene i gang med å
vurdere hvilken instituttstruktur som best kan bidra til å løse vårt
samfunnsoppdrag innenfor faglige og ressursmessige rammer i fremtiden.
Planen
er altså at vi gjennom disse tiltakene – og andre – på sikt skal klare å bringe
økonomien i balanse og samtidig fortsette å levere utdanning og forskning av
høy kvalitet.
MH-fakultetet har et klart
samfunnsoppdrag. Å utdanne framtidens helsepersonell er helt sentralt i dette.
Det står fast uavhengig av de økonomiske rammene. I realiteten skal vi derfor
fortsatt levere forskning og utdanning som før, men for mindre penger. Det
tvinger fram endringer.
Som ledere er det vår oppgave å
balansere mellom ulike fagområder og behov. Vi må ta hensyn til både
kortsiktige og langsiktige mål, samtidig som kvaliteten på utdanning og
forskning skal ivaretas. Det er en krevende øvelse der vi tenger gode innspill
fra engasjerte ansatte.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Vi
inviterer til dialog slik at vi sammen kan finne løsninger og jobbe for å
styrke både ergoterapi og de andre helseprofesjonsutdanningene våre. De beste
løsningene for framtidens helsefagutdanninger finner vi mest sannsynlig i fellesskap.