Et av tiltakene (se fullstendig
liste lenger nede) var å inndra det såkalte annuum – pengene hver enkelt vitenskapelig
ansatt har til bruk på faglig relaterte gjøremål, som fagreiser, med umiddelbar
virkning fra 4. september. Tiltaket rammer ulikt, ut fra hvor vidt man hadde
rukket å bruke opp pengene ved den datoen.
Størrelsen på annuum varierer
fra institutt til institutt. Ved ILU er den satt relativt lavt – 9500 kroner
for nyansatte, og 6500 kroner for ansatte som har vært der i mer enn to år. Instituttet regner
med å spare 400 000 kroner på dette tiltaket alene.
Innskrenkninger på servering av
mat og drikke ved alle sosiale og faglige sammenkomster er stipulert til 150
000 kroner.
Skal gi innsikt i søknadsarbeid
til Horisont Europa
I brevet til de ansatte hvor
ledelsen orienterer om sparetiltakene, skriver man at de «prioriterer å ikke
berøre nye viktige tiltak som på sikt vil bidra til å øke inntektene. Tiltak
som de nye strategiske forskningsmidlene innrettet mot spiss og satsning inn
mot Horisont Europa (inkludert Brussel-seminar), nevnes som eksempel.»
UA har bedt ledelsen ved institutt og fakultet om et intervju angående sparetiltakene, samt om detaljene omkring reisen til
Brussel. Instituttleder Ingfrid Thowsen og dekan Tine Arntzen Hestbek velger å svare i
form av en felles ytring (se egen sak). På direkte spørsmål om formål og
budsjett for reisen, svarer Hestbek følgende:
- Dette er et seminar som skal
gi ledere på nivå 4 innsikt, kompetanse og kunnskap i arbeid med søknader til
Horisont Europa. ILU er et stort institutt, og ledelsen på alle nivå er
avhengig av å holde oversikt over, informere og motivere søkere på samtlige
enheter. Dette er et ledd i oppfølgingen av SU-fakultetets periodeplan og ILUs
årsplan om å få større grad av tilslag på eksternfinansiering, som SUs
fagmiljøer vil være helt avhengig av i fremtiden.
Hestbek legger til at avtaler i
Brussel, samt reise og opphold, er bestilt før 4. september. På spørsmål fra UA
hva budsjettet er for reisen, svarer Hestbek:
- Reise og diett etter statens
satser.
Delegasjon på 15 ledere
Nestleder for forskning ved ILU,
Ola Harstad, opplyser at reisen er beregnet å vare to dager. Et søk i Berg-Hansen,
reisebyrået NTNU-ansatte forutsettes å bruke, gir som resultat at en normal,
ikke refunderbar reise beløper seg til kroner 3000,- mens diett er på 900,- og moderat,
trestjernes hotell 1250,- per natt. Dette gir et estimat på 7 300 kroner per
person.
På spørsmål om hvem og hvor
mange som reiser, opplyser dekanen at åtte fagseksjonsledere, to senterledere,
internasjonal leder, nestleder for forskning og forskningsadministrativ støtte,
reiser. Fra fakultet vil prodekan forskning og EU-rådgivere delta, til sammen
tre. Totalt antall reisedeltakere blir da femten.
Denne tentative beregningen gir
et samlet anslag på 109 500 kroner for reisen.
Ansatte reagerer
UA kjenner til korrekte tilfelle hvor vitenskapelig ansatte har måttet avlyse sin deltakelse, på grunn av inndratt annuum. De ansatte ønsker ikke å stå fram, og vi forteller derfor ikke hvilke tilstelninger det dreier seg om.
UA har snakket med flere vitenskapelig
ansatte ved ILU, som sier de ikke nødvendigvis reagerer på at instituttet velger
å sende folk på en slik læringsreise til Brussel – men man reagerer på at det bare
er ledere som drar, og ikke forskerne selv. Vi har vært i kontakt med fagseksjonsledere
som uttrykker forståelse for disse synspunktene, men som likevel mener at det
er en god investering i å tilføre instituttet kunnskap på ledernivå om hvordan
man best skriver søknader om penger fra Horisont Europa.
Hvilken dupp?
I forrige uke omtalte UA en seminarreise
fra ILU til et hotell i Åre som selv markedsfører seg som stedets «mest luksuriøse
spahotell.» Reisen foregikk i april. I månedsskriftet august/september går så ledelsen
ut med kraftige sparetiltak. Dekan Hestbek forklarer at økonomiske situasjonen
ved fakultetet og instituttet var en annen i vår, da Åre-seminaret ble
avviklet.
- Duppen i søkertallene for
lærerutdanningen kom i sommer, da resultatene for Samordna opptak kom. Nå er
situasjonen en helt annen, slo dekanen fast.
Flere ansatte ved instituttet har
henvendt seg til UA og sagt at dette ikke kan stemme, for det første fordi
mange av de vakante plassene ble fylt opp fra Restetorget – samt at økonomiske konsekvenser
av "dupp" i søkertallene først vil melde seg om et par år.
Hestbek svarer slik: «Det var
kun på MGLU 5-10 norsk vi la ut ledige plasser. 35 plasser ble lagt ut. 32
kvalifiserte. 20 av disse møtte. MGLU 1-7: en klasse mindre enn budsjettert (40
studenter færre). Yrkesfaglærer: 37 ja-svar på 70 plasser. Betydelig nedgang»
Dekanen er også innom
problemstillingen i egen ytring: «Søkertallene til lærerutdanningen gir ikke en
fullgod forklaring på vår samlede økonomiske situasjon, men spiller selvsagt en
viktig rolle for ILU i et framtidig perspektiv.»
I denne ytringen varsler hun
også ytterligere tiltak, som å holde tilbake åtte stipendiatstillinger og
redusere adgangen til forskningstermin med utenlandsopphold.
Fra instituttleder Thowsens brev
til fagseksjonsledere, senterledere og kontorsjef den 4. september siterer vi:
Arrangement og bevertning generelt
• Ved alle arrangement og
samlinger innfører vi at drikke bestilles og betales av den enkelte. Alle
interne og eksterne arrangement for ansatte og studenter omfattes. Beslutningen
omfatter alle ILU-enheter, også de nasjonale sentrene. Enhetene skal velge et
kostnadseffektivt alternativ for arrangement og samlinger. ILU følger NTNUs
retningslinjer for bespisning. Beløpsgrensene der er maksgrenser (inntil 706,50
kr. pr. kuvert), og instituttleder ber om en nøktern praksis ved bestillinger.
• Ledermøtet diskuterte i
februar innstramminger. Instituttleder innskjerpet praksis og møtemat skal ikke
bestilles til kortere møter med NTNU-interne deltakere.
• Instituttleder innfører nå
ytterligere sparetiltak. Ved interne møter med varighet mer enn 3 timer
oppfordres til å ta med kaffe/te selv. Unntak for dette kan gis ved større
interne møter med flere enn 10 deltakere og med varighet 3 timer eller mer.
• Bevertning ut over kaffe/te
for studenter kuttes helt (gjelder studieåret 2023-2024). Det betyr at all
utdanningsaktivitet omfattes, også EVU og BOA.
• Med bakgrunn i diskusjoner i
instituttets ledermøte 13.2.2023, minner instituttleder om at bestemmelsene for
bevertning er de samme uavhengig av hvor de økonomiske midlene kommer fra. Dvs.
at eksterne midler er omfattet.
• Det skal foreligge en
innkjøpsordre («rekvisisjon») før man drar ut og spiser på ILUs regning. Kontakt
fagrekvirent («bestiller») god tid i forveien.
• Den planlagte
julegrøtavslutningen i desember avlyses. Estimert økonomisk effekt høst
2023: 120.000 kroner.
Annumm
For resten av høstsemesteret 2023 begrenser vi
hva den enkeltes annuum kan brukes til. Det som dekkes av annuum resten av
inneværende år vil være det som allerede er bestilt av konferansereiser og
konferanseavgifter. Alt annet av reiser, kontingenter, språkvask, innkjøp av
bøker og utstyr dekkes ikke av annuum i høst.
Instituttet setter nå av en egen pott til
språkvask av vitenskapelige publikasjoner. Med umiddelbar virkning skal
språkvask belastes på et eget delprosjekt 973009104 og k-sted 67800501, og
skal ikke dekkes av fagseksjonens midler eller annuum. Informasjon om kjøp av
språkvask på denne siden.
Lærereksemplar av pensumbøker kan kjøpes inn som
vanlig på eget delprosjekt (973009101, k-sted 67800501) Eventuelle innkjøp av
annen faglitteratur ligger innafor fagseksjonsleders myndighet å prioritere
fra enhetens eget budsjett.
Estimert økonomisk effekt høst
2023: Vi gjennomfører en kartlegging av bruk av annuum til konferansedeltakelse
høstsemesteret 2023 for å få mer nøyaktige tall. Basert på historiske tall,
vil avgrensningen i annuumbruk gi en innsparing på ca. 400.000 kroner.